اکنون این نگرانی ایجاد شده است که ممکن است هم‌زمان با آغاز برداشت و ورود برنج‌های وارداتی و دخالت دلالان در بازار، کشاورزان ممسنی و رستم شاهد کاهش بیشتر قیمت باشند تا جایی‌که حتی افزایش هزینه تولیدشان هم جبران نشود.
کد خبر: ۸۷۶۷۲۵
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴ 18 July 2020

 در روزهای گذشته سطح وسیعی از زمین‌های کشاورزی ممسنی و رستم به زیرکشت برنج رفته است و این درحالی است که افزایش هزینه‌های کشت و کار از دستمزد نشاکار و این نگرانی را در دل کشاورزان به وجود آورده است که آیا باز هم مثل سال‌های قبل با ورود دلالان به بازار عرضه، شاهد کاهش قیمت محصولات خود در زمان برداشت خواهند بود؟ و یا در سال زراعی جاری دسترنجشان را با قیمت مناسب همگام با افزایش هزینه تولید به فروش خواهند رساند؟

ورود دلالان و واسطه‌ها در بازار برنج ممسنی و رستم از ماه‌ها قبل از برداشت، موجب کاهش قیمت خرید در زمان برداشت محصول و بالا رفتن قیمت در زمان عرضه توسط دلالان می‌شود.

البته افزایش قیمت برنج در بازار این توقع را هم برای کشاورزان ایجاد کرده است که امسال با فروش محصولشان به قیمت مناسب نه‌تنها افزایش هزینه تولیدشان جبران می‌شود، بلکه سال پررونقی را هم با توجه به قیمت مناسب‌تر تجربه خواهند کرد.

اما خوش‌بینی کشاورزان ظاهرا در سال قبل چندان دوام نداشته و در آستانه برداشت محصول، قیمت برنج بشدت کاهش یافت و اکنون این نگرانی را ایجاد کرده است که ممکن است هم‌زمان با آغاز برداشت و ورود برنج‌های وارداتی و دخالت دلالان در بازار شاهد کاهش بیشتر قیمت باشند تا جایی‌که حتی افزایش هزینه تولیدشان هم جبران نشود.

لذا انتظار هست علاج واقعه را قبل از وقوع کنند و در این فرصت باقی‌مانده تا زمان برداشت محصول، تمهیدات لازم در ممنوعیت واردات برنج خارجی به بازار هم‌زمان با برداشت محصول و کوتاه کردن دست دلالان از بازار محصولات کشاورزی ممسنی و رستم؛ همچنین منطقی و واقعی کردن مقدار موردنیاز برنج برای واردات در شهرستان؛ استان و کشور و حمایت ویژه از برنج‌کاران، را در دستور کار قرار دهند تا شالی‌کاران ممسنی و رستم در زمان برداشت محصول از وضعیت بازار برنج راضی باشند.

لازم به ذکر است؛ این موضوع در زمان برداشت سایر محصولات در ممسنی بزرگ موجب ضرر و زیان به کشاورزان می‌شود که امید هست مسئولان مربوطه فکر اساسی جهت رفع این مشکل کنند.

انتهای پیام/ م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار