خطبه‌های نماز جمعه ۲۷تیرماه در شهرستان‌های فارس به موضوع روابط خارجی ایران مبتنی بر دستورات قرآن، ضرورت سادگی ازدواج، رعایت فاصله اجتماعی و نکات مهم در پیشگیری از کرونا و نیز سالروز شهادت شهید عباس دوران اختصاص یافت.
کد خبر: ۸۷۶۴۵۹
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰ 18 July 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:امام جمعه شهر صدرای شیراز در خطبه‌های نماز جمعه با تاکید بر اهمیت ازدواج و فرزندآوری در اسلام عنوان کرد: بدخواهان نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کنند پیوند ازدواج صورت نگیرد و اگر انجام گرفت، دوام نداشته باشد و به فرزندآوری منجر نشود.

حجت‌الاسلام غلامعلی حسین‌نژادیان عنوان کرد: آن‌ها فرزندآوری را ناپسند جلوه می‌دهند وهم اکنون ترس و وحشت به دلیل فساد و فحشا و پیرشدن جامعه دچار جامعه اروپا و برخی کشورهای دیگر شده است.

وی در ادامه به بایدها و نبایدهای ازدواج اشاره و بر ضرورت سادگی و اجتناب از تجمل‌گرایی و اشرافیت تاکید کرد و بیان داشت: مهریه و جهیزیه نیز نباید سنگین و کمرشکن باشد، همه مردم و مسئولان باید کاری کنند تا ازدواج آسان بین جوانان رایج و طوری شود که سن ازدواج بیش از این بالا نرود.

امام جمعه شهر صدرا اظهار کرد: دولت و مجلس باید برای اشتغال و مسکن جوانانی که تشکیل خانواده می‌دهند. فکر اساسی‌ کند و سنت های دست و پاگیر در امر ازدواج، باید کنار زده شود.

وی همچنین از شدت‌یافتن ویروس کرونا یاد کرد و مبارزه با این ویروس را امری حیاتی خواند.

طرح همکاری با شرق براساس رهنمودهای رهبری است

حسین‌نژادیان در بخش دیگری از سخنان خود به پیشینه روابط ایران با چین پرداخت و گفت: در بهمن سال ۹۴، رئیس جمهوری چین به ایران آمد و بیانیه‌ای داده شد که در بند ۶ آن آمده که دو کشور همکاری های دو جانبه ۲۵ ساله را در دستور کار خود قرار دهند. بعد از تحریم‌های کمرشکن آمریکا و اروپا و بدعهدی‌های آن‌ها، با رهنمودهای امام خامنه‌ای، طرح همکاری و مشارکت با شرق قوت گرفت؛ چرا که فشار حداکثری علیه ایران، می شکند، طرح منزوی‌کردن ایران، منتفی می‌شود و موجب نشاط و امید در مردم می گردد؛ اما مدتی است عوامل غربگرا علیه این همکاری، تبلیغات منفی می کنند.

وی همچنین خواستار تشکیل جلسه شورای اداری مخصوص مشکلات شهر صدرا، اجرایی شدن مسئله فرمانداری یا بخشداری، مانند آموزش و پرورش، ارشاد اسلامی، ثبت اسناد و ثبت احوال و سازمان تبلیغات، شد.

******************************************************************************

معیار روابط با کشورها

امام جمعه موقت شهرستان قیر و کارزین، حجت‌الاسلام صداقت نیز به موضوع روابط خارجی پرداخت و گفت: معنای نه شرقی و نه غربی این نیست که تجارت و ارتباط با شرق و غرب را قطع کنیم؛ بلکه معنای نه شرقی و نه غربی این است که نه زیر بار شرق رویم نه غرب؛ نه پیرو ایدئولوژی و مکتب شرق باشیم نه غرب، بلکه معیار ارتباط با کشورها، حفظ استقلال و عزت کشور است.

حجت الاسلام مراد درویشی، امام جمعه شهرستان بیضا نیز بر رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و استفاده از ماسک در اماکن عمومی تاکید کرد و بیان داشت: رعایت اصول بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا به‌معنای رعایت تقواست .

وی با اشاره به سالروز شهادت سردار شهید عباس دوران از وی با عنوان اسوه شجاعت وشهامت یاد کرد.

چشم و هم‌چشمی در ازدواج ممنوع

حجت‌الاسلام درویشی در بخش دیگری از سخنان خود بر ازدواج و فرزندآوری تاکید کرد و اظهار داشت: ازدواج امری مقدسی است که متاسفانه به چشم و هم‌چشمی در مسائل مهریه، جهیزیه منزل و خودرو بدل شده است؛ درحالیکه باید این مسائل را کم‌رنگ کرد.

امام جمعه بیضا با انتقاد از نگاه توام با سیاسی‌کاری در امر ازدواج بیان کرد: نگاه به ازدواج باید نگاه عشق وعلاقه به مردم باشد و با دلسوزی و اخلاص صورت گیرد.

******************************************************

امام جمعه شهرستان مرودشت، حجت الاسلام مهدی آقایی نیز به موضوع سند همکاری‌های ۲۵ساله ایران وچین پرداخت وافزود: سال ۹۴در عنفوان شکل گیری برجام، رئیس جمهوری کشور چین در بهمن ماه ۹۴با سفر به ایران ودیدار با رئیس جمهوری کشور و در تفاهم نامه ای در ۶بندکه محتوی آن همکاری ۲۵ساله با کشور ایران بود، این موضوع را مطرح و در ادامه به دیدار رهبرمعظم انقلاب رفت ونسبت به ارائه توضیحات لازم در این زمینه،خواستارهمکاری کشورچین با ایران شد.

وی بیان کرد: موافقان این طرح، آن را راهی برای شکاف زیرساخت‌ها بین کشورهای توسعه‌یافته و کشورهای درحال‌توسعه، کمک به رشد اقتصادی این کشورها و رونق تجارت بین‌المللی می‌دانند؛ اما مخالفان آن را طرحی استعماری می‌دانند که بسیاری از کشورهای هدف، توان بازپرداخت دیونش را ندارند و قراردادهایش شفاف نیست.

نگرانی دشمنان از روابط ایران و چین دلیل درستی مسیر است

آقایی با اشاره به نگرانی کشورهای همچون آمریکا وعربستان از انعقاد این سند، گفت: این موضوع نشان‌دهنده انتخاب مسیر درست توسط جمهوری اسلامی است و حمله هماهنگ وتعجب برانگیز جبهه‌های رسانه‌ای غرب و پیاده‌نظام منطقه‌ای وداخلی را در این اثنا در برداشته است.

امام جمعه مرودشت به اهمیت سادگی در ازدواج اشاره کرد و اظهار داشت: اساس ازدواج در اسلام سادگی وملاک خوشبختی زوجین محبت وهم دلی است و تفاخر وتشریفات آنچنانی وچشم وهم چشمی‌ها رویه‌ای نادرست است.

وی با بیان اینکه مهریه از طلاق جلوگیری نمی کند، بیان داشت: بسیاری از مهریه های انتخابی بین زوجین صوری است؛ زیرا داماد توان پرداخت آن را ندارد وپشتوانه محکمی هم برای جلوگیری از طلاق نیست.

آقایی در بخش دیگری از سخنان خود درباره آغاز موج دوم بیماری کرونا هشدار دارد و افزود: باتوجه به اشاره مقام معظم رهبری در خصوص همکاری همه جانبه مردم با کادر درمان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی وشروع مجدد نهضت تعاون واحسان، زمینه برپایی تجمعات دینی از طریق مبلغان دین وپیشتازان عرصه تبلیغ در زمینه دعا وتوسل ونیایش‌های همگانی را خواستار شد.

****************************************************************************

انتقاد جایز است اما توهین نه

حجت الاسلام حسینی بوشهری، امام جمعه شهرستان رستم نیز در خطبه های این هفته نماز جمعه با اشاره به دیدار اخیر رهبری با نمایندگان مجلس، عنوان کرد: امید است رویکردی که در مجلس یازدهم شکل گرفته، موجب رفع مشکلات شود و وعده‌های نمایندگان را عملی کند.
حجت الاسلام حسینی در ادامه بیان کرد: کسانی که بی‌پروا در فضای مجازی هر چه می‌خواهند می‌نویسند باید دقت کنند که به سخنان و منویات مقام معظم رهبری پایبند باشند؛ همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند انتقادجایز است اما توهین جایز نیست و قطعاً کسی که انقلابی است به سران کشور توهین نمی‌کند اما انتقاد سازنده مانعی ندارد.

وی همچنین با اشاره به سالروز ازدواج امیرالمومنین (ع) با حضرت زهرا (س) بر ضرورت تسهیل ازدواج تاکید کرد و مهریه‌های گزاف را دلیل افزایش سن ازدواج دانست.

**************************************************

 

حجاب تاج است


حجت الاسلام ابراهیمی امام جمعه فراشبند نیز در خطبه های نماز جمعه این هفته به موضوع حجاب اشاره کرد و گفت: حجاب و چادر برای زن مسلمان حکم تاج و عمامه دارد، تاج را بر سر هر کسی نمی‌نهند بلکه بر سر پادشاه می‌گذارند، عمامه را بر سر هر کسی نمی‌نهند بلکه بر سر عالم دین و عالم باتقوا می‌گذارند.
وی عنوان کرد: استعمارگران تلاش می‌کنند این تاج را از سر زنان برگیرند و همچون زنان غربی بی حجاب و بی عفت کنند. ارزش زن و کرامت او در حفظ شئونات دین است و اگر نه به شیئی بی‌ارزش بدل می‌شود.
امام جمعه فراشبند در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت استفاده از ماسک تاکید کرد و اظهار داشت: خوشبختانه فرهنگ استفاده از ماسک روز به روز در حال بهبود است و مردم متوجه شده‌اند که بهترین و موثرترین راه جلوگیری از ویروس کرونا، استفاده از ماسک است؛ در این راستا، نه تنها مسئولان بلکه مردم نیز باید مدام به یکدیگر تذکر دهند تا وضعیت بیماری در این شهرستان بهبود یابد.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار