حجت‌الاسلام حسین ملک‌مکان با اشاره به مناسبت پنجم مردادماه، سالروز اقامه اولین نماز جمعه در کشور پس از پیروزی انقلاب، عنوان کرد: در استان فارس ۷۶ پایگاه نماز جمعه اهل تشیع وجود دارد که فارس را به دومین استان از این منظر تبدیل کرده است.
کد خبر: ۸۷۴۳۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۹ 12 July 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:آیت‌الله لطف‌الله دژکام یکشنبه ۲۲تیرماه در شورای فرهنگ عمومی استان فارس افزود:‌ به نظر می‌رسد این شورا وظیفه خود را در زمینه عفاف و حجاب انجام داده است و به اندازه شایان توجهی انباشتگی مصوبات در این خصوص داریم، هم‌اکنون باید به برنامه‌های عملی و اجرایی پرداخت.
تولیت موقت آستان مقدس حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) با بیان اینکه راهبردها در مساله حجاب مشخص است، گفت: سازمان‌های متولی باید برای طول سال برنامه داشته باشند و مصوبات خود را عملیاتی و پیگیری کنند و امیدواریم با پیگیری همه‌جانبه وضعیت عفاف و حجاب بهبود یابد.
دژکام در ادامه با اشاره به در پیش رو بودن هفته بزرگداشت نمازجمعه در روزهای آغازین مردادماه، به تببین جایگاه امام جمعه در نظام جمهوری اسلامی پرداخت و بیان کرد: در نظام‌سازی جدید پس از انقلاب باید نقش و وظایف و مسوولیت‌های ائمه جمعه و نماینده ولی فقیه تبیین و نهادینه شود.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری افزود: در هدایت راهبردی، جایگاه امام جمعه را به عنوان عالم، اصل می‌دانیم این بدان معناست که نظام اسلامی باید در همه شؤون راهبردها را تبیین کند؛ اما این تبیین راهبردی دخالت نیست، بلکه ورود در مدیریت و مسوولیت اجرایی دخالت است و وظیفه امام‌جمعه نیست.
وی افزود: امام جمعه میتواند همکاری خوبی با مدیران داشته باشد و خود نیز باید در نقش هدایتگری مبتنی بر صداقت به میدان آید، گاه امام جمعه با حضور در بین مردم به عنوان شهروند الگوی شهروندی ارائه می‌دهد؛ اما در این مواقع رئیس نیست، او شهروندی است که مردم را درک می‌کند، روش صحیح مطالبه‌گری را به آن‌ها می‌آموزد در عین حال کمک می‌کند مدیران اقدام کنند.
دژکام اظهار داشت: امام جمعه در هر موقعیت باید به عنوان شهروند نمونه مسلمان رفتاری داشته باشد و در این زمینه نیاز داریم که در حوزه نظام‌سازی چنین تعاریفی مطرح شود.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان فارس بزرگترین تقدیر از امام جمعه را این دانست که ببیند مدیران شهری در روز نماز جمعه گرداگرد او نشسته‌اند، دلسوزانه با مردم در تماس هستند، به نماز جمعه اهمیت می‌دهند و به سخنانش گوش فرا می‌دهند.
دژکام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تدوین برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور، ابراز داشت که به دلیل اهمیت مساله و ضرورت دریافت نظرات نخبگان و مدیران استانی به تک‌تک آن‌ها نامه‌ای ارسال خواهد کرد تا راه‌حل‌های خود را ارئه دهند.
امام جمعه شیراز افزود: نقشه مهندسی فرهنگی در جلسات برنامه‌ریزی کلان استانی به حرکت بر روی مسیر صحیح کمک می‌کند.

فارس در جایگاه دوم برپایی نمازجمعه


مدیر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در استان فارس نیز در این نشست گفت:‌ باید از ظرفیت‌ پایگاه‌های نماز جمعه برای هدایتگری در جامعه و نه صرفا در مسائل دینی و معنوی و امور سیاسی، بهره گرفت؛ چراکه ارتقای بصیرت افزایی نهاد نماز امکان مهمی را برای رسیدگی به مسائل مختلف اجتماعی فراهم می‌آورد.
حجت‌الاسلام حسین ملک‌مکان با اشاره به مناسبت پنجم مردادماه، سالروز اقامه اولین نماز جمعه در کشور پس از پیروزی انقلاب، عنوان کرد: در استان فارس ۷۶ پایگاه نماز جمعه اهل تشیع وجود دارد که فارس را به دومین استان از این منظر تبدیل کرده است.
وی با بیان اینکه جریان‌سازی برای بازآفرینی هویت نماز جمعه ضروری است، ابراز داشت: احیای نقش واقعی نماز جمعه در جامعه، اطلاع‌رسانی و ارتقای ظرفیت هدایتگری ملی نهاد نماز جمعه هدف از برگزاری هفته نماز جمعه است.
مدیر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس با اشاره به سیاست‌های تعیین شده برای نهاد نماز جمعه، گفت: معرفی کارکردهای نماز جمعه در عصر غیبت، تشریح دستاوردهای نماز جمعه در سطح منطقه‌ای، اصلاح نگرش و تقویت مطالبات حقیقی مردم از نهاد نماز جمعه و قدردانی از زحمات امامان جمعه در دستور کار است.
ملک‌مکان عنوان کرد: سه ستاد به مناسبت هفته گرامیداشت نمازجمعه در استان فارس تشکیل می‌شود. ستاد مرکزی از حدود ۱۰ روز قبل کار خود را آغاز کرده است و ستاد استانی نیز با برگزاری جلسه شورای فرهنگ عمومی آغاز به کار کرد و ستاد شهرستان‌ها نیز تا سوم مردادماه فعال خواهند شد.

برنامه‌های گرامیداشت هفته نمازجمعه


مسوول ستاد برگزاری نماز جمعه شیراز نیز در این جلسه اظهار کرد: برنامه‌های گرامیداشت هفته نماز جمعه در شیراز از ۲۸ تیرماه تا ۵ مردادماه برگزار می‌شود.
احمد فخارزاده افزود: روز سوم مردادماه نماز جمعه با حضور چشمگیر مدیران اجرایی برگزار می‌شود؛ همچنین مسابقه بزرگ جمعه را با رعایت محدودیت‌های کرونایی و حساسیت موجود، برگزار خواهیم کرد؛ افزون بر این‌ها تکریم از خادمان نماز جمعه، گرامی‌داشت یاد ائمه جمعه سابق شیراز، تقدیر از مدافعین عرصه سلامت، دیدار با اصحاب رسانه، معرفی ظرفیت‌های ستاد نماز جمعه و نوع تعامل با دستگاه‌های اجرایی در حوزه اجتماعی از دیگر برنامه‌های این هفته است.
وی با بیان اینکه در آستانه چهل و یکمین سالگرد برگزاری نماز جمعه، پرداختن به آسیب‌شناسی حوزه نماز جمعه درقالب پژوهش‌های بنیادین اهمیت دارد، گفت: ضروری است شورای فرهنگ عمومی و کمیته‌های تخصصی آن درراستای ترویج فرهنگ نماز جمعه و گرایش مردم به آن اقدام کنند.
فخارزاده همچنین تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی بر اثر کرونا را معضلی برای نمازگزاران دانست و ادامه داد: برای تقویت نهاد نماز جمعه و نیز کسب رضایت مردم اهمیت دارد که در زمان برگزاری نماز جمعه این ناوگان فعال باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار