پزشک و متخصص طب سنتی ایرانی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: سردرد یکی از شایع‌ترین شکایت‌های بیماران است و بروز آن می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد.
کد خبر: ۸۷۳۹۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۸ 11 July 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:محدثه کمالی پزشک و متخصص طب سنتی ایرانی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گفت: سردرد یکی از شایع‌ترین شکایت‌های بیماران است که در بیشتر موارد عللی خوش خیم دارد، ولی در بعضی از موارد بسیار شدید و غیرقابل تحمل است و می‌تواند نشانه بیماری‌های خطرناکی مانند تومور مغزی یا خونریزی مغزی باشد که در این موارد مراجعه به متخصص مغز و اعصاب برای بررسی‌های بیشتر لازم و ضروری است.

او افزود: درمان سردرد بستگی به عامل ایجادکننده آن دارد که این نکته خصوصا از نظر طب سنتی خیلی اهمیت دارد به همین دلیل در طب سنتی ایرانی سردرد‌ها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که تشخیص نوع سردرد حتما باید زیر نظر پزشک متخصص طب سنتی باشد تا خطا در آن صورت نگیرد و در صورت نیاز بیمار به متخصص مغز و اعصاب ارجاع داده شود تا سردرد‌های خطرناک و نیازمند به مداخله درمانی فوری، تشخیص داده شوند؛ بنابراین باید از خود درمانی پرهیز شود.

کمالی بیان داشت: به طور کلی از جمله امور سودمند در از بین بردن هر نوع سردردی، کم خوردن و کم نوشیدن است و این یعنی میزان غذا و نوشیدنی‌ها از آن مقدار که فرد به آن عادت دارد کمتر شود؛ خصوصاً غذا‌هایی که تولید بخار می‌کنند که در طب سنتی به آن‌ها (مبخرات) گفته می‌شود مانند سیر و پیاز خام، خرما، گردو، خردل، شاهی و تره ،البته در کم خوری نباید افراط شود، زیرا گرسنگی نیز خود می‌تواند سردرد ایجاد کند.

او تصریح کرد: همچنین داشتن آرامش، کم صحبت کردن و پرهیز از زیاد فکر کردن، خشم و غضب لازم است، ماساژ دست‌ها و پا‌ها و شستشوی پا‌ها با آب گرم و بادکش کردن ساق پا‌ها در رفع سردرد مفید است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: ماساژ ملایم اعصاب و عضلات گردن نیز خوب است. استفاده از سنگ پا در حمام و گذاشتن پا‌ها در آب سرد بعد از استحمام نیز توصیه شده است، همچنین بوییدن مواد خوشبو، نرم نگه داشتن شکم با ملیناتی نظیر فلوس (خیار چنبر) یا گلقند نیز در درمان و تسکین سردرد مفید است.

او افزود: بوییدن چیز‌های گرم مثل گل نرگس، ریحان، مرزنجوش، سیاهدانه، عنبر، عود برای سرد مزاجان و بوییدن صندل، کافور، خیار و اشیای سرد خوشبو برای گرم مزاجان موثر است؛ ولی بوییدن موارد فوق به کسانی که حساسیت به انواع بو‌ها دارند توصیه نمی‌شود.

کمالی بیان داشت: پرهیز از ترشیجات به خصوص سرکه، غذای نفاخ و دیر هضم همچنین پرهیز از زیاده روی در مصرف گردو، سیر، سیر داغ، پیاز، تره، تره تیزک، کلم، خردل، فلفل، زعفران زیاد، خرما، شنبلیله، عدس، لوبیا، بادمجان، باقلا، پنیر، ماهی، دارچین برای انواع سردرد توصیه می‌شود.

او گفت: کسی که با سردرد دچار ضعف بدنی می‌شود از مصرف شیر اجتناب کند؛ کسانی که مزاج گرم دارند نوشیدن ماءالشعیر طبی، شربت لیمو، شربت آلو، خوردن خیسانده آلوبخارا، خیسانده تمرهندی یا عناب (مخصوصا در صورت یبوست)، خوردن کاهو، لعاب اسفرزه با شریت گلاب برای سردردشان مفید است.

کمالی افزود: برای سردردی که از حرارت آفتاب ایجاد شده باشد لعاب به‌دانه که در گلاب لعاب داده باشد مفید است. آش جو، ماءالشعیر طبی با مغز بادام شیرین سفید شده، آش ماش که از ماش پوست گرفته، کدو، اسفناج، گشنیز، خرفه، شیره مغز بادام، روغن بادام و آب انار یا آبغوره درست شده باشد نیز مفید است؛ ترشی غذا‌ها آبلیمو، آبغوره، آب انار، زرشک، تمرهندی یا سماق باشد، در غذا‌ها از گشنیز تازه یا خشک استفاده شود.

او بیان داشت: انار، شفتالو، به، سیب، گلابی میخوش، آلو، توت، خیار نیز مفید هستند. پاشویه با جوشانده سبوس گندم، خطمی و بنفشه نیز مفید است؛ اگر ادویه مذکور در دسترس نباشد صرفا آب گرم و نمک و سبوس برای پاشویه استفاده شود. مالیدن روغن گل سرخ به وسط و جلوی سر البته در صورتی که همراه با سردرد، ترشح پشت حلق و آبریزش بینی وجود نداشته باشد و گذاشتن پارچه‌ای که با روغن گل سرخ، گلاب دو برابر روغن و سرکه نصف روغن‌تر شده باشد روی پیشانی و جلوی سر مکررا و عوض کردن آن بعد از گرم شدن نیز موثر است، بوییدن گل سرخ و گلاب، نوشیدن و پاشیدن گلاب بر سر و صورت (مقدار گلاب خیلی کم باشد، زیرا باعث تشدید سردرد می‌شود) نیز در رفع سردرد‌های ناشی از گرمی می‌تواند موثر باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: گذاشتن لیمو ترش نیز روی پیشانی برای کاهش سردرد گرم می‌تواند مفید باشد؛ به این ترتیب که لیمو را بریده و هر دو قسمت آن را روی تابه‌ای که گرم شده گذاشته، یکی از آن‌ها را برداشته روی پیشانی بگذارند و هرگاه سرد شد آن را مجددا روی تابه گذاشته و دیگری را روی پیشانی بگذارند. بادکش کردن پا‌ها و بعد از آن شستن پا‌ها با آب نیم گرم یا آبی که دارو‌های پاشویه در آن جوشانده باشند برای همه اقسام سردرد گرم مفید است.

او افزود: افرادی که مزاج سرد دارند می‌توانند از این خوردنی‌های مفید برای رفع سردردشان استفاده کنند: سکنجبین که با عسل درست شده باشد، دمنوش اسطوخودوس، مربای بالنگ، مربای زنجبیل، ماءالعسل که با عرق رازیانه درست شده باشد، البته بهتر است به جای آب از آب عسل استفاده شود، انجیر خشک، مویز، پسته، بادام خام هم توصیه می‌شود.

کمالی بیان داشت: دم کرده بابونه، زرده تخم مرغ عسلی، خوراک گوشت مرغ خانگی، کبکی که با ادویه‌جات خوشبو مثل زیره، میخک، هل، دارچین و گشنیز خشک و شوید خشک و چغندر تهیه شده باشد هم می‌تواند مفید باشد؛ حریره‌ای که با شیر گوسفند و سبوس گندم یا آرد گندم یا گندم کوبیده درست شده باشد و سوپ جوجه با نان گندم، آش جو با ادویه‌جات گرم مثل نمک، زیره، دارچین، پودر میخک، پودر آویشن، نخوداب نیز مفید است؛ استنشاق بخار آش‌ها و سوپ‌ها هنگام خوردن هم می‌تواند در درمان و تسکین سردرد مفید و موثر باشد.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: سردرد ، غذا ، نوشیدنی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار