آن طور که یزدان پناه نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز مى گوید: با توجه به وضع موجود و در صورت تداوم گرانى اجاره بها و رهن منزل بى شک پدیده پشت بام خوابى و ...... در شیراز دور از ذهن نخواهد بود.
کد خبر: ۸۷۳۴۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴ 10 July 2020

تابناک فارس به نقل از ایلنا:ســال هاى گذشته همراه با افزایش اجاره بها با پدیده هایى مانند افزایش حاشــیه نشــینى و مهاجرت به شــهرهاى اطراف مانند لپویــى و زرقان رو بــه رو بودیم که با واکنش هاى بســیارى همراه بود، کــه در نهایت هیچ اقدامــى بــراى بهبــود وضعیت انجام نشد.

امسال اما به قدرى اجاره بها افزایش یافته که پرداخت آن از توان خیلى‌ها خارج اســت، این در حالى است که هنوز وارد فصل جا‌بجایى نشــده‌،با پدیده هاى جدیدى رو به رو هســتیم که بدون شک علت اصلى رخداد آن ها افزایش نرخ اجاره بها اســت.

باوجود صحبت هایى که از گوشــه و کنار مبنى بر کنترل قیمت در بازار مسکن به گوش مى رســد اما تاکنون هیچ اتفاق عملى در کاهش نرخ مســکن در کشــور و شیراز رخ نداده اســت، بطورى که هر روز شاهد افزایش قیمت ها در سطح شهر شیراز هستیم.

پدیده پشت بام خوابی در شیراز بعید نیست

آن طور که یزدان پناه نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز مى گوید: با توجه به وضع موجود و در صورت تداوم گرانى اجاره بها و رهن منزل بى شک پدیده پشت بام خوابى و ...... در شیراز دور از ذهن نخواهد بود.

وى با بیان این مطلب مى‌افزاید: زمانى که مردم و مستاجران به دلیل نداشتن قدرت مالى مناسب براى رهن و اجاره، به مناطق حاشیه‌اى شیراز رو آورده‌اند و در مقیاسى بزرگ‌تر در پایتخت، پشت بام منازل را اجاره مى کنند، بنابراین طبیعى است که در آینده اى نه چندان دور در شیراز هم دو خانواده یک منزل را براى زندگى اجاره خواهند کرد.

عقیل یزدان پناه در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه بى شک رهن و اجاره یک منزل براى دو خانوار به مراتب راحت تر از حاشیه نشینى، ذاغه نشینى و پشت‌بام‌نشینى است، مى‌افزاید: در حال حاضر قیمت رهن و اجاره منازل در شیراز نسبت به سال گذشته 100 درصد گران تر شده است.

تعیین قیمت رهن و اجاره در شیراز طبق نیاز صاحبان ملک

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز با اشاره به اینکه در شرایط فعلى قیمت رهن و اجاره در شیراز بر اساس نیاز صاحبان ملک و خانه مشخص مى شود، مى گوید: در شرایط فعلى افزایش قیمت خرید و فروش منازل تاثیر مستقیمى بر روى قیمت هاى رهن و اجاره گذاشته، بطورى که قیمت رهن کامل در برخى نقاط شهر به یک میلیارد تومان رسیده است.

وى در ادامه با اشاره به اینکه قیمت رهن و اجاره در برخى نقاط شهر شیراز به یک میلیارد تومان رهن کامل همراه با 5 میلیون اجاره رسیده ، بیان مى کند: در حال حاضر بعضى از افراد بسیار مشتاقانه اقدام به رهن و اجاره چنین منازلى در سطح شهر شیراز مى کنند.

یزدان پناه در ادامه با اشاره به اینکه بعضى از صاحبخانه‌ها مستاجران را به دلیل عدم پرداخت اجاره بها از خانه بیرون کرده‌اند مى‌گوید: در این باره بارها مستاجران با ما تماس گرفته‌اند، اما نباید فراموش کرد که اتحادیه مشاوران املاک متولى قیمت گذارى بخش مسکن نیست چرا که جهت قیمت گذارى و موارد این چنینى سازمان‌ها و ارگان هایى مانند دولت، وزارت راه و شهرسازى و ..... باید مستقیما ورود کنند.

نائب رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر قیمت مسکن در کل شهر شیراز به جز در نقاط خاص یکسان شده است، مى افزاید: متاسفانه در شرایط فعلى قیمت مسکن تنها در بعضى از نقاط شهر شیراز گران تر شده است بطورى که قیمت مسکن در تمام نقاط شهر شیراز به جز چند منطقه یکسان است.

وى با بیان اینکه در حال حاضر قیمت مسکن در مناطق درجه یک شهر مانند قصردشت، معالى آباد، فرهنگ شهر، خیابان ارم و خاکشناسى کمى گران تر از دیگر مناطق شهر شیراز است، مى افزاید: این در حالى است که قیمت رهن و اجاره منازل در تمام نقاط شهر شیراز یکسان شده است و اصطلاحاتى مانند پایین و بالا شهر به کل از بین رفته است.

مشاوران املاک شیراز محل دعوای مالکان و مستاجران

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز هم در ادامه عنوان مى کند: از طرفى مالکان افزایش قیمت دلار و طلا را ملاک قرار داده و خانه هاى خود را گران کرده اند.

محمد قاسم تابنده ماه  درباره قیمت رهن یک میلیارد تومانى برخى واحدهاى تجارى در شیراز مى گوید: این موضوع در ارتباط با برخى واحدهاى تجارى است که مستاجر براى اینکه از پرداخت اجاره سنگین رها باشد واحدها را با پیش پرداخت یک میلیاردى اجاره مى کند که این موضوع نگران کننده است.

وى با بیان اینکه هزینه رهن و اجاره در شیراز 45 تا 50 درصد افزایش قیمت داشته، یادآور مى شود: در برخى مناطق قیمت هاى نامتعارف اعلام مى شود که با هیچ سازوکارى همخوانى ندارد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز با بیان اینکه تاکنون هیچ دستورالعملی مبنی بر افزایش 20 درصدی قیمت اجاره‌ها به ما ابلاغ نشده ، می گوید: جهت بهبود وضعیت مردم و اجاره‌نشینان اتحادیه املاک شیراز به صورت خودسرانه به تمام مشاوران املاک شیراز اعلام کرد که این افزایش قیمت را اجرا کنند.

محمد قاسم تابنده ماه با بیان اینکه در حال حاضر مشاوران املاک شیراز به محل دعوای مالکان و مستاجران تبدیل شده است می افزاید: در حال حاضر مالکان همواره در تلاشند تا نرخ اجاره بها را گرانتر کنند که این مهم مورد اعتراض مستاجران قرار گرفته و مستاجران هم در مقابل می گویند که دولت اعلام کرده قیمت رهن و اجاره نباید افزایش پیدا کند.

تابنده ماه با بیان اینکه بعید می‌دانم مالکان افزایش نرخ اعلامی دولت را بپذیرند ادامه می دهد: متاسفانه افزایش قیمت ها هیچ حساب و کتابی ندارد به طوری که نرخ اجاره یک مکان برای مدرسه در شهر صدرا از سه میلیون تومان به 9 میلیون تومان افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز با بیان اینکه قیمت رهن و اجاره در حاشیه های شهر شیراز هم افزایش چشمگیری داشته است می افزاید: در شرایط فعلی مردم برای رهن واجاره در یک حالت سردرگمی به سر می برند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار