حمید ظهرابی گفت: ایستگاه میدان امام حسین شیراز تنها ایستگاهی در سطح کشور است که تمامی آنالایزر‌های آن فعال و در حال ارسال داده‌ها به سامانه است.
کد خبر: ۸۷۳۰۸۲
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸ 09 July 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: حمید ظهرابی درباره برخی منابع آلودگی هوای شیراز، گفت: ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در بسیاری از استان‌ها نسبت به سنجش شبانه روزی پارامتر‌های آلایندگی حساس است، اما به جرأت می‌توان گفت ایستگاه میدان امام حسین (ع) شیراز تنها ایستگاهی در سطح کشور است که تمامی بخش‌های پایش آن فعال است و در حال ارسال داده‌ها به سامانه مرکزی است.

او اظهار داشت: شهر شیراز به عنوان یکی از کلان شهر‌های آلوده از نظر هوا طی سال‌های گذشته به شمار می‌آمده، اما با توجه به اقدامات مستمر انجام شده از جمله خروج واحد‌های صنعتی آلاینده مانند شرکت ریشمک، عدم فعالیت بخش‌های آلاینده برخی صنایع مانند روغن نباتی نرگس و یا انجام پالایش مناسب مانند سیمان فارس شرایط بسیار بهتری نسبت به سال‌های گذشته داشته است.

ظهرابی با بیان اینکه شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل بالا بودن شاخص کیفیت هوا در برخی روز‌های بسیار نادر، هجوم ذرات گرد و غبار و پراکنش آن‌ها بر روی سطح کشور از سوی عراق و پراکنش آن به ویژه بر روی استان‌های غربی و جنوبی است، گفت: شیراز نیز از این قائله مثتثنی نبوده و تأثیر می‌پذیرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس اضافه کرد: البته قابل ذکر است موضوع هجوم ذرات گرد و غبار و پراکنش آن‌ها بر روی سطح کشور در سطح ملی در حال پیگیری است. بر اساس نتایج سنجش‌های بررسی شده طی ابتدای فروردین ۹۹ تا تاریخ ۱۵ تیر ماه ۹۹، طی ۱۰۸ روز شیراز تمامی روز‌ها شرایط پاک و یا سالم داشته و تنها ۴ روز شاخص کمی از صد بالاتر بوده و به عبارتی در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفته است که این امری بدیهی و طبیعی است.

این مقام مسوول افزود: طرح این موضوع مبنی بر اینکه شاخص آلودگی هوا در شیراز از شهر‌های دیگر پیشی گرفته امری غیر واقعی و غیر مستند است. هموطنان می‌توانند اطلاعات وضعیت کیفیت هوا را با جستجوی کلمه DOE و نصب نرم افزار مربوطه، به سامانه پایش کیفی هوای کشور دسترسی داشته و وضعیت هوای تمامی شهر‌ها را روزانه داشته باشند.

ظهرابی افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست فارس با همکاری سایر دستگاه‌های ذیربط، در راستای سیاست‌های سازمانی، تمامی جدیت و تلاش خود را جهت کاهش آلودگی‌ها به ویژه آلودگی هوا به کار خواهد بست. هوای شهر شیراز همیشه زبانزد خاص و عام بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار