حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صمت استان فارس:این روزها استقبال مردم بیشتر از ماسک‌های بیمارستانی و ۳ لایه است و کمتر سراغ ماسک فیلتردار یا N۹۵ هستند. این فروشنده کالای پزشکی همچنین از گران شدن بیش از ۵۰ درصدی ماسک سخن می‌گوید و می‌افزاید: در روزهای ابتدایی بهار هر بسته صدتایی ماسک ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان بود اما اکنون به ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.
کد خبر: ۸۷۲۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰ 09 July 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم:از روزی که از سوی مسئولان علوم پزشکی شیراز اعلام وضعیت هشدار شده، چهره شهر نیز عوض شده است. این روزها در خیابان تعداد افراد بیشتری را می‌بینیم که ماسک استفاده می‌کنند و شمار افرادی که همچنان بی‌خیال هستند به حداقل رسیده است.

این موضوع سبب شده که تقاضا برای خرید ماسک در استان فارس و شهر شیراز بیشتر شود، از طرفی با مراجعه به مراکز فروش ماسک از جمله مراکز فروش کالاهای پزشکی، داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها با این عبارت روبه‌رو می‌شویم که ماسک بیمارستانی یا سه لایه نداریم.

مردم بیشتر ماسک بیمارستانی می‌خواهند

البته در این مراکز ماسک‌های فیلتردار موجود است اما نکته مهم در این مسئله این است که عرضه ماسک با قیمتی بیش از آنچه در ابتدای شیوع بیماری بود، انجام می‌شود. یکی از فروشندگان در این باره می‌گوید: ماسک سه لایه و بیمارستانی به سرعت تمام و از طرفی هم توزیعش با تاخیر ۳-۴ روزه انجام می‌شود.

به گفته وی این روزها استقبال مردم بیشتر از ماسک‌های بیمارستانی و ۳ لایه است و کمتر سراغ ماسک فیلتردار یا N۹۵ هستند. این فروشنده کالای پزشکی همچنین از گران شدن بیش از ۵۰ درصدی ماسک سخن می‌گوید و می‌افزاید: در روزهای ابتدایی بهار هر بسته صدتایی ماسک ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان بود اما اکنون به ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.

با مراجعه به چندین مرکز کالای پزشکی و فروشگاه نیز این ادعا تائید می‌شود که نه تنها ماسک گران شده بلکه در پی تقاضای بیشتر مردم عرضه نیز با کمبود روبه‌رو است. هر چند این کمبود مانند روزهای ابتدایی شیوع بیماری نیست اما مردم برای تهیه ماسک گاه تا ۳ روز معطل می‌شوند.

صحبت با مردم نیز موید این مطلب است، خانم حسینی که در یکی از روزنامه‌های استان فارس فعال است می‌گوید: قیمت ماسک تقریبا ۲ برابر شده و تهیه آن برای کسانی شاغل هستند و هر روز باید در محیط بیرون از خانه مدتی را سپری کنند، دشوار است.

آقای احمدی راننده تاکسی است، وی در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: ما با این درآمد همین که بتوانیم از پس گرانی موجود برآئیم، هنر کرده‌ایم و نمی‌توانم هزینه جدایی نیز برای خرید ماسک قرار دهم. از طرفی به علت اینکه کل روز را بیرون از منزل هستم و رانندگان تاکسی ملزم به استفاده از ماسک هستند از ماسک‌های پارچه‌ای قابل شستشو استفاده می‌کنم.

وزیر بهداشت نیز شب گذشته از اینکه برخی از مردم به دلیل تنگی معیشت قادر به تامین ماسک ۱۵۰۰ تومانی نیستند، ابراز ناراحتی کرده و از آنان خواسته که به تهیه ماسک خانگی با پارچه نخی یا کتانی اقدام کنند. این در حالی است که قیمت ماسک حداقل هزار تومان از آنچه وزیر بهداشت اعلام کرده بیشتر است.

رد ادعای گرانی و کمبود ماسک در سطح استان فارس

حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صمت استان فارس با رد ادعای گرانی و کمبود ماسک در سطح استان فارس می‌گوید: ۱۳ واحد تولید ماسک زیر نظر سازمان صنعت و معدن و علوم پزشکی فعال هستند که نه تنها کمبود ندارند بلکه افزایش تولید نیز دارند.

به گفته وی تنها در یکی از مراکز تولید ماسک استان فارس یک میلیون و ۸۰۰ هزار عدد ماسک وجود دارد که با قیمت ۱۲۰۰ تا ۱۳۵۰ عرضه می‌شود. ایزدی ماسک تولیدی این واحد را N۹۵ و ماسک فیلتردار معرفی می‌کند در حالی که تقاضا در بازار موید این است که مردم تمایلی برای خرید این نوع ماسک ندارند.

همچنین نکته دیگر این است که همین نوع ماسک تولیدی در استان زمان عرضه عمومی با قیمت بیش از ۵ هزار تومان عرضه می‌شود که نشانگر ضعف نظارت از سوی دستگاه‌های متولی است.

البته ایزدی همچنین به این نکته نیز اشاره دارد که ممکن است گرایش بازار به سمت ماسک‌های ۳ لایه بیمارستانی باشد که البته این احتمال کاملا درست است.

امکان گرانفروشی در مجموعه‌های تولیدی زیر نظر صمت وجود ندارد

رئیس سازمان صنعت و معدن استان فارس می‌گوید: واحد تولید ماسک N۹۵ در شهرک صنعتی شیراز راه‌اندازی شده که روزانه ۲۵ هزارعدد ماسک استاندارد ۵ لایه کربن‌دار تولید می‌کند و توزیع آن نیز در تمامی فروشگاه‌ها مجاز است و ملزم نیست که حتما در داروخانه و کالا پزشکی باشد.

به گفته وی فهرست ۱۳ واحد تولیدی استان فارس در سازمان صمت قرار دارد و فروشندگان می‌تواند برای دریافت لیست اقدام و مستقیم از تولیدکنندگان ماسک خرید کنند.

براساس گفته‌های ایزدی ماسک تولیدی در ۱۳ واحدی که زیر نظر سازمان صمت هستند و تحت نظر علوم پزشکی قیمت‌هایشان مشخص و تحت نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان است و امکان گرانفروشی وجود ندارد.

وی بر بحث نظارت‌ها تاکید دارد و از مردم می‌خواهد که اگر گرانفروشی مشاهده کنند با سامانه یا شماره تلفن ۱۲۴ تماس بگیرند و اعلام کنند تا بازرسان برای نظارت اقدام کنند.

رئیس سازمان صمت استان فارس همچنین اعلام می‌کند که نظارت بر داروخانه‌ها بر عهده علوم پزشکی است و تنها مراکز فروشگاهی، کالای پزشکی و غیره است که تحت نظارت این سازمان قرار می‌گیرند.

وضعیت تولید الکل در استان فارس

ایزدی همچنین درباره تولید الکل دراستان فارس اعلام کرد که با راه‌اندازی واحدهای تولید الکل در استان هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. به گفته وی در حال حاضر ۴ واحد تولید الکل در شهرستان‌های اقلید، جهرم، سپیدان و فسا مشغول به کار هستند.

آنگونه که رئیس سازمان صمت استان فارس می‌گوید: واحد اقلید که قبلا ۱۰ هزار لیتر در روز بود با طرح توسعه به تولید ۱۵ هزار لیتر در روز رسیده است. الکل سپیدان هم از سال ۹۴ تعطیل بود که احیا شده و اکنون روزانه ۸ هزار لیتر در روز الکل تولید می‌کند.

به گفته وی در جهرم نیز روزانه ۵۵۰۰ لیتر الکل و در واحد فسا نیز روزانه ۲ هزار لیتر الکل تولید می‌شود و از این حیث نیز مشکلی در استان نداریم.

 

هدایت تولید براساس اصول ارائه شده از سوی وزارت بهداشت

با اعلام هشدارها از سوی مسئولان وزارت بهداشت و علوم پزشکی استان و با توجه به اینکه وضعیت فارس فراتر از بحران رفته استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی در شهرها و روستاها بیشتر شده و در نتیجه تقاضا برای خرید این اقلام بیشتر است. هر چند مسئولان منکر گرانی هستند اما مشاهدات میدانی خبرنگار تسنیم موید مطلب دیگری است.

علاوه بر آن به نظر می‌رسد که بین تولید ماسک در استان و تقاضای مردم هماهنگی وجود ندارد و این سبب شده که ماسک تولیدی تولیدکننده به فروش نرود چراکه براساس این گزارش عمده تولید در استان ماسک فیلتردار و N۹۵ است اما استقبال مردم به خرید ماسک ۳ لایه بیمارستانی است. پس باید برای تامین نیاز مردم و عدم ضرر تولیدکننده چاره‌ای اندیشیده شود.

همچنین نکته دیگری که وجود دارد این است که شب گذشته وزارت بهداشت طی خبری نسبت به استفاده از ماسک‌های سوپاپ‌دار یا فیلتردار هشدار داده و اعلام کرده که استفاده از این ماسک تنها از فرد استفاده‌کننده محافظت می‌کند اما به دلیل اینکه بازدم فرد به بیرون منتقل می‌شود اگر فرد بیمار یا ناقل باشد، امکان انتقال بیماری به دیگران و اطرافیان وجود دارد.

با این تفاسیر بهتر است که مسئولان بخش صنعت استان فارس متناسب با سیاست‌ها و اصول اعلامی از سوی وزارت بهداشت تولید در زمینه ماسک را جهت‌دهی و هدایت کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار