هرچند بررسی‌های میدانی نشانگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک به عنوان سلاح اصلی مبارزه با کرونا در لارستان است اما برخی چالش‌ها از جمله همجواری با استان‌ها و شهرهای با وضعیت قرمز و همچنین تردد مسافران و تجار و بازرگانانی که از کشورهای حوزه خلیج فارس به این منطقه می‌آیند،تا حدی نگران کننده است.
کد خبر: ۸۷۲۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰ 08 July 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان در حالی از تکمیل ظرفیت تخت های بیمارستانی و جولان کرونا در لارستان خبر داده که معتقد است: یکی از خطرات جدی و چالش های فرا روی تشدید و قرمز شدن وضعیت کرونایی در شهرستان های لارستان، خنج و اوز و حتی گراش همین قرابت ها و مراودات و همسایگی با شهرها و استان های با وضعیت هشدار و قرمز کرونایی است.

دکتر محمد حسین کریمی چهارشنبه  اظهار داشت: با موج شیوع بیماری در استان همسایه و مجاور یعنی هرمزگان و برخی شهرهای آن، احساس خطر در شهرهای جنوبی بویژه لارستان ، خنج و اوز نسبت به افزایش و سیر صعودی مبتلایان مضاعف شده است.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان نیز در همین زمینه گفت:قرابت های عاطفی و نیز ارتباطات و مراودات اجتماعی ریشه دار با استان هرمزگان به عنوان یکی از مناطق بحرانی و قرمز کرونا، از چالش های اساسی و محلی برای جولان دادن و شیوع دوباره و افزایش مبتلایان کرونا در شهرهای جنوبی فارس بویژه لارستان شده است.

یگانه گفت: استان هرمزگان علاوه بر همسایگی و مجاورت با شهرهای جنوبی استان فارس و در فاصله ای حدود ۱۸۰ کیلومتری با لار مرکز لارستان به لحاظ ارتباطات تجاری و اقتصادی و همچنین مراودات و قرابت های حتی قومیتی و عاطفی نیز پیوندی ناگسستنی و نزدیک به استان فارس و بویژه مناطق جنوبی این استان دارد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی با توجه به آخرین وضعیت کرونا در لارستان نیز گفت: وضعیت این بیماری در شهرستان های لارستان، خنج و گراش از طرف وزارت کشور و کمیته امنیتی وانتظامی ستاد ملی مبارزه با کرونا قرمز اعلام شده و اجرای دقیق محدودیت های اعمال شده از سوی شهروندان و دستگاه های متولی و اجرایی در این زمینه لازم الاجراست.

دکتر کریمی به مردم و شهروندان هشدار داده که با توجه به اوج گیری و شدت بروز این ویروس در شهرستان لارستان؛ پروتکل های بهداشتی را حتی به میزان ماه های اسفند ۹۸ و فروردین امسال (۹۹) انجام دهند.

وی اضافه کرد: مردم تا جایی که ممکن است از منزل خارج نشوند و از سفرهای غیرضرور و حضور در مراسم ، تجمع ها و گروه های چندنفره به جد پرهیز کنند.

کریمی گفت: میانگین فوتی ها و شمار مبتلایان به این بیماری در لارستان بالا رفته و انتظار می رود که مردم خطر این بیماری مرموز و چموش را جدی بگیرند و با رعایت پروتکل های بهداشتی مجموعه پرسنل و کادر خسته این روزهای بهداشت و درمان را بیشتر درک کنند و سلامتی خود و خانواده و شهروندان را با جدی گرفتن این هشدارها تضمین کنند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان گفت: در حال آماده سازی برخی بخش های دیگر بیمارستان ها برای پذیرش افزایش روزافزون بیماران کرونایی هستیم.

کریمی اظهار داشت: همچنین علاوه بر تکمیل ظرفیت تخت های بیمارستانی در لارستان در سایر شهرستان های خنج و اوز و بخش بیرم نیز ظرفیت بیماران کرونایی در حال تکمیل شدن است.

وی ادامه داد: هم اینک حدود ۲۸ بیمار کرونایی یا مشکوک در بیمارستان و مرکز مرجع کرونایی در لارستان بستری هستند و ظرفیت تخت های بیمارستان نیز به طور ۱۰۰ درصد تکمیل شده است.

وی بیان کرد: مجبور هستیم و با پیش بینی های لازم ۱۸ تخت دیگر را به مجموع تخت های بیماران کرونایی در لارستان اضافه خواهیم کرد.

کریمی افزود: در زمانی که وضعیت کرونا در شهرستان لارستان قرمز نبود تعداد بیماران حاد تنفسی و کرونایی بستری از ۱۶ نفر به پایین بود که ظرف حدود سه هفته گذشته تاکنون این میزان همواره از عدد ۲۲ پایین نیامده است.

این مقام مسئول گفت: همچنین از مجموع ۱۲ تخت در شهرستان اوز ۱۱ مورد و در خنج از ظرفیت ۱۰ تخت مربوط به بیماران کرونایی هم اینک ۹ مورد آن تکمیل شده و در بخش بیرم شهرستان لارستان نیز بالای ۷۰ درصد تخت ها به بیماران حاد تنفسی و کرونایی اختصاص یافته است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان گفت: عادی انگاری و برخی توهم های کاذب نسبت به این ویروس مرگبار از سوی برخی مردم شرایط را برای کادر درمان و مجموعه وزارت بهداشت در کشور و استان فارس و این شهرستان به شدت سخت کرده است.

وی ابراز داشت: احتمال شرایط دورکاری برای برخی نهادها و دستگاه های مختلف اجرایی از اوایل هفته آینده البته با شرایط و رعایت قوانین خاص آن وجود دارد و هم اینک دورکاری در خود دانشکده علوم پزشکی لارستان آغاز شده است.

فشارهای سنگین کرونا بر جسم و روان دهیار چاه نهر لارستان

داریوش الهامیان دهیار روستای چاه نهردر فاصله حدود ۱۲۰ کیلومتری شهر لار مرکز شهرستان لارستان با انتشار متنی هم ابتلای خود را به کرونا اعلام کرده و هم البته خطر و فشارهایی که این ویروس مرگبار بر جسم و روح و روان وی و خانواده اش وارد کرده پرداخته است.

این دهیار در بخشی از یادداشت خود آورده است: در کوران حوادث قرن بیست و یکم به کووید ۱۹ مبتلا شده ام.

وی ادامه می دهد : دلم گرم بود یا بهتر بگویم ، دلگرم بودم که اگر روزی به بیماری یا مرض و امراضی مبتلا شوم خانواده‌ای دارم که پروانه وار به دورم می چرخند و با در آغوش کشیدنم تحمل آلام بیماری را برایم تسهیل و قابل هضم‌تر می‌کنند.

این دهیار نوشته است: تماشای اتاق قرنطینه خالی از نزدیکان و اطرافیان و تحمل اینکه کسی نتواند تو را به معنای واقعی تیمار باشد و تصور اینکه ۱۴ روز یا بیشتر نتوانی یگانه های زندگیت را در آغوش بگیری به مراتب زجرآور تر از تحمل تنگی نفس ، تب ، کوفتگی و سرفه های ناشی از این بیماری است.چقدر دلم لک زده پشت دست پدرم ، پیشانی مادرم ، لپ های درشت دخترم ، گوشه چادر همسرم و صورت برادر و خواهرانم را با تمام وجود ببوسم اما چاره ای نیست.

این دهیار نوست: دوستان عزیز در این دوران منحوس کرونا خیلی مراقب خود و خانواده هایتان باشید . حتما حتما ازماسک‌استفاده کنید تا به روزگارمن‌دچارنشوید.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سه شنبه گفت: تاکنون ۲۴۵ هزار و ۶۸۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و شمار جان‌باختگان کرونا در کشور به ۱۱ هزار و ۹۳۱ نفر رسیده است.

شهرستان لارستان به مرکزیت شهر لار در فاصله حدود ۳۸۰ کیلومتری جنوب شیراز واقع شده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار