میوه‌های کال فصل بهار مانند گوجه سبز از طبع سردی برخوردار هستند که می‌تواند برای بدن مضر باشد، اما وقتی رسیده می شوند
کد خبر: ۸۷۲۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۹ 07 July 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا: یک متخصص تغذیه گفت: مصرف میوه‌های کال فصل بهار می‌تواند برای بدن انسان مضر باشد بر این اساس توصیه می‌شود از میوه‌های رسیده مصرف کنیم.

میوه‌های کال فصل بهار مانند گوجه سبز از طبع سردی برخودار هستند که می‌تواند برای بدن مضر باشد، اما وقتی رسیده می شوند بسیاری از مشکلات معده و دفع مزاج را از بین می برند.

وحید زارع افزود: وجود موادغذایی طبع سرد در فصفع مزاج را از بین می‌برند.ل بهار و تابستان به متعادل شدن، بدن می‌کند، اما در عین حال زمینه یبوست را فراهم می‌کند.

وی از نهادینه شدن شیوه و تفکر تغذیه‌ای نوظهور اکه هموطنان بر اساس آن بدخوراکی می‌کنند و سپس قرص مصرف می‌کنند، ابراز نگرانی کرد و گفت: این درحالی است که افراد حتما باید تمهیدات لازم در جهت خودمراقبتی را بکار گیرند تا از شیوع و گسترش بیماری پیشگیری کنند. ضمن اینکه بدخوراکی تاثیر دارو را کاهش می‌دهد.

زارع ادامه داد: با این تفاسیر، چرا باید میوه‌های نوبرانه کال مصرف شود. کدام مرجع تایید کرده که این مسیر بدخوراکی که پس از آن، افراد دچار یبوست شدید، درد کلیه یا تغییرات متابولیسمی در بدن می‌شوند، طی شود. افرادی که با گرفتار شدن در بیماری، به دنبال درمان آن می‌گردند.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه در طب سنتی طبع‌ها مشخص شده و به سرد و خشک، گرم و تر، گرم و خشک و ... تقسیم شده اند و معمولا عنوان می‌شود که سردی‌ها زمینه یبوست را فراهم می‌کنند، خاطرنشان کرد: حال در مورد میوه‌های کال فصل بهار که از طبع سردی برخودار هستند، هم می‌توان گفت به عنوان مثال گوجه سبز کال سرد و مشکل ساز است و وقتی رسیده می‌شود می‌تواند خیلی از مشکلات معده و دفع مزاج را از بین ببرد.

زارع یادآور شد: به همین دلیل در طب سنتی موکدا تاکید شده که سردی‌ها به شدت کم مصرف شود و بیشتر افراد را به گرمی خوردن سوق می‌دهد. البته این گرمی خوری هم در جای خود مباحثی مبنی بر اینکه چه گروه خونی یا چه سنی مصرف کنند، دارد.

وی افزود: حال که این عرف اشتباه خوردن میوه‌های نوبرانه، اما کال در اقشاری از جامعه جا افتاده است، باید توصیه کرد که بعد از مصرف از مُلین‌ها مانند روغن زیتون استفاده کنند تا بتواند آن تاثیرات منفی را در بدن از بین ببرد.

زارع تصریح کرد: برخی میوه‌ها مانند خیار هم که طبع سردی دارند به واسطه نمک پاشیدن به آن، می‌توان علاوه بر جذب آب خیار در بدن برای اینکه فرد مصرف کننده دچار کم آبی نشود، طبع سرد آن را گرفت ضمن اینکه نمک نفخ خیار را هم از بین می‌برد. جالب است بدانید که افاغنه هنگام مصرف هندوانه بر روی آن نمک می‌پاشند تا نفخ آن گرفته شود.

به باور این متخصص تغذیه، خالق یکتا برای هر میوه ای، یک ذاتی ر ا طراحی کرده است و براساس آن، برخی ملل با وضعیت خاصی از منابع تغذیه‌ای استفاده می‌کنند.

چرا میوه‌های تابستان سرد است؟

زارع در ادامه این گفتگو و در پاسخ به این پرسش که چرا میوه‌های تابستان طبع سردی دارند، گفت: آیین خلقت مباحث پیچیده‌ای دارد. به عنوان مثال علم ثابت شده که اگر به مواد غذایی که دارای ویتامین سی هستند، نور و گرما بخورد ویتامین سی را از دست می‌دهد. حال شما دقت کنید پرتغال و لیمو سرشار از ویتامین سی است و ضمن اینکه در فصل پاییز و زمستان به بار می‌نشینند، دارای پوست دو جداره‌ای هستند تا نور به آن ورود نکند.

وی ادامه داد: رسیدن انجیر و زیتون در فصل مرداد و شهریور هم نمونه دیگری از آیین خلقت است؛ ساختار آن بگونه‌ای است که بدن را برای ورود به فصل پاییز و زمستان آماده می‌کند. به این معنا که بنابر طب سنتی، در پاییز و زمستان باید سطح صفرا کاهش پیدا کند تا به محض سرد شدن هوا با غلظت خون مواجه نشویم. حال مصرف انجیر و زیتون در ماه‌های منتهی به پاییز خود به خود باعث سبک شدن صفرا و پیشگیری از عوارض احتمالی آن می‌شود.

این متخصص با یادآوری اینکه وجود مواد غذایی طبع سرد در فصل بهار و تابستان، هم کمک به متعادل شدن بدن می‌کند، خاطرنشان کرد: طبق آیین خلقت، در فصل گرما، بدن نیاز به مواد غذایی سردی دارد تا به تعادل لازم برسد و این مواد به دلیل دارا بودن طبع مرطوب و دارای آب بهترین درمان در روز‌های گرم هستند. بعبارتی آب معدنی سالمی هستند که ویتامین و مواد معدنی دارند.

وی ادامه داد: فراموش نکنیم میوه‌هایی مانند خربزه طبع گرمی دارند، اما این گرمی باعث دفع سموم بدن و اجابت مزاج صحیح می‌شود وکمک به پاکسازی مثانه می‌کنند. از سویی دیگر عرق کردن در تابستان باعث می‌شود املاحی مانند ید، آهن، منیزیوم و ... از بدن خارج شود در نتیجه بدن با کمبود مواجه می‌شود. اما وقتی مواد مغذی و میوه‌های فصل مصرف شود از بروز بیماری‌ها پیشگیری می‌کند.

برچسب ها: میوه ، تغذیه ، میوه رسیده
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار