دیابت کودکان به راحتی کنترل می‌شود و کودک تنها با تزریق انسولین و کمی مراقبت در تغذیه به زندگی معمولی خود ادامه می‌دهد
کد خبر: ۸۷۲۰۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۱ 06 July 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:تازمانی که کودکان شیر می‌خورند، شیر به قند ساده گلوکز تبدیل می‌شود و این ماده در جریان خون تحت‌تاثیر انسولین برای رشد و فعالیت‌های سلولی مورد استفاده قرار می‌گیرد. لوزالمعده مسئول ترشح انسولین در بدن است و به طور خودکار مقدار ترشح انسولین را تنظیم می‌کند؛ اما زمانی پیش می‌آید که لوزالمعده انسولین ترشح نمی‌کند یا انسولین ترشح شده وارد سلول‌های بدن نمی‌شود و میزان آن در خون افزایش می‌یابد. حالت اول در کودکان اتفاق می‌افتد که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

 

 

علایم دیابت در کودکان
۱- تشنگی
۲- پرادراری
۳- اشتهای زیاد
۴- کاهش وزن
۵- خستگی
۶- تغییر خلق و خو
۷- تاری دید
۸- احتمال عفونت قارچی دختران دیابتی

دلایل
یکی از دلایلی که باعث می‌شود کودکان به دیابت مبتلا شوند، نوعی واکنش سیستم ایمنی به سلول‌های تولیدکننده انسولین در لوزالمعده است و بدن این سلول‌ها را به عنوان مزاحم شناسایی و به آن‌ها حمله می‌کند و از بین می‌برد. اگر چه ممکن است سابقه خانوادگی در بروز بیماری نقش داشته باشد، اما هنوز محققان موفق به شناسایی عوامل موثر در بیماری دیابت کودکان نشده‌اند. به این نوع دیابت، دیابت وابسته به انسولین گفته می‌شود و اگر چه ۵ تا ۱۰ درصد موارد کل بیماری را تشکیل می‌دهد، اما کنترل آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

نکات ضروری برای مراقبت از کودکان مبتلا
هر کسی که از کودک مبتلا به دیابت مراقبت می‌کند لازم است با طرز استفاده از دستگاه تست قند خون آشنایی داشته باشد.
بهتر است روش تزریق صحیح انسولین را از پزشک خود آموزش ببینید.
رژیم غذایی کودک خود را کنترل کنید و با متخصص تغذیه در ارتباط باشید.
کودک را در جریان بیماری و ویزیت‌های پزشک قرار دهید تا از آخرین وضعیت خود آگاه باشد.
با کنترل بیماری، مانع فعالیت و جست‌وخیز‌های کودکانه او نشوید.
با مشورت پزشک، کودک را از خوردن منع نکنید؛ چرا که هرم غذایی کودک باید شامل انواع موادغذایی از کربوهیدرات گرفته تا فیبر و قند باشد.
کودک دیابتی باید دو نوع انسولین تزریق کند؛ یک انسولین پایه که لازم است هر ۲۴ ساعت یک‌بار تزریق شود. این تزریق باید شب‌ها و سر ساعت مشخصی انجام شود. دوم انسولین کوتاه‌اثر که معمولاً بهتر است قبل از وعده‌های اصلی غذا باشد؛ همچنین باید بعد از شمارش کربوهیدرات‌های مواد خوراکی، انسولین تزریق شود.
بهتر است قند خون کودک قبل از تزریق انسولین در وعده‌های اصلی اندازه‌گیری شود.
در نوزادانی که در ابتدای تولد بیشتر از ۴ کیلو وزن دارند، احتمال این که در بزرگ‌سالی به دیابت مبتلا شوند، زیاد است. بنابر‌این پدر و مادر‌ها باید با مشاهده علایم، برای غربالگری دیابت فرزندشان اقدام کنند.
با این‌که درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، اما بیماری دیابت به معنای پایان زندگی یا کوتاه شدن آن نیست. دیابتی‌ها می‌توانند ۸۰ یا ۹۰ ساله شوند و به‌طور طبیعی به زندگی باکیفیت خود ادامه دهند.

نشانه‌های دیابت بزرگ‌سالی از ۸ سالگی بروز می‌کند
مطالعه محققان بریتانیایی نشان می‌دهد از ۸سالگی بروز برخی علایم حاکی از افزایش خطر ابتلا به دیابت در بزرگ‌سالی است. به گزارش مهر، محققان انگلیسی نمونه خون جمع‌آوری‌شده بیش از ۴۰۰۰ شرکت‌کننده در سنین ۸، ۱۶، ۱۸ و ۲۵ را بررسی و الگو‌های خاص مراحل اولیه ابتلا به دیابت نوع۲ را مشخص کردند. جوشوآ بل، سرپرست گروه تحقیق می‌گوید: «ما می‌دانیم که ابتلا به دیابت یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد؛ آن‌چه نمی‌دانیم این است که علایم اولیه بیماری دیابت از چه سنی آغاز می‌شود.» به گفته محققان، درحالی‌که دیابت شایع‌ترین بیماری در سنین سالمندی است، اما علایم و نشانه‎های آن، حدود ۵۰ سال زودتر از تشخیص آن بروز می‌کند. محققان دریافتند در کودکان در معرض ریسک بالا، در ۸ سالگی سطح برخی انواع کلسترول خوب HDL از انواع دیگر کلسترول‌ها از جمله کلسترول بد LDL، پایین‌تر بود. همچنین نتایج این مطالعات نشان داد تا ۱۶ و ۱۸ سالگی، التهاب و اسید‌های آمینه هم افزایش یافتند. این تفاوت‌ها با گذشت زمان تشدید شد.

برچسب ها: دیابت ، کودکان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار