عسکری تصریح کرد: دخالت‌های سیاسیون و گروه‌های سیاسی در آموزش و پرورش، این نهاد مهم و سرنوشت‌ساز را از رسالت اصلی خود دور کرده است و به جولانگاهی برای تاخت و تاز کاسب‌کاران سیاسی تبدیل کرده است.
کد خبر: ۸۷۱۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲ 05 July 2020

تابناک فارس به نقل از فارس:نشست هم‌اندیشی بررسی مشکلات فرهنگیان برخی مطالبات و مسائل مربوط به این قشر با حضور نمایندگان شیراز در مجلس، برگزار شد. در این جلسه، تعدادی از فرهنگیان، به بیان مشکلات آموزش و پرورش استان پرداخته و نمایندگان فارس نیز در این زمینه به اظهار نظر پرداختند.

آموزش و پرورش فارس؛ جولانگاهی برای تاخت‌وتاز کاسب‌کاران سیاسی


عسکری، یکی از فرهنگیان شهرستان شیراز با انتقاد از اینکه آموزش و پرورش از اولویت‌های دولت نیست، از تبعیض موجود در این اداره، و بدقولی‌های دولت و وزارت اموزش و پرورش ابراز تاسف کرد.
وی اظهار داشت: عدم برنامه‌ریزی مسئولان باعث کمبود شدید نیروی انسانی و ورود نیروی بی‌کیفیت و در نتیجه افت تحصیلی و عدم تشکیل کلاس همچنین بالا رفتن تراکم کلاس‌های درس در کشور شده است به طوری که در فارس با کمبود قریب به ۱۲ هزار نیرو مواجه هستیم.
عسکری با بیان اینکه بیش از ۳۰ درصد مدارس کشور فرسوده و تخریبی هستند و این مسئله، ضریب ایمنی دانش‌آموزان را کاهش می دهد، گفت: برخی مدارس به خوبی نوسازی شده به صورت اماکن تجاری و پارکینگ به افراد خاص واگذار شده است.
به گفته وی، سازمان دانش‌آموزی به عنوان یک نهاد عمومی و غیردولتی در بدنه آموزش و پرورش نتیجه ملموسی در تقویت زیرساخت‌های تربیتی دانش‌آموزان نداشته و تخلفات بی‌شمار در این سازمان دستگاه تعلیم و تربیت کشور را آسیب‌پذیر کرده است.

عسکری تصریح کرد: دخالت‌های سیاسیون و گروه‌های سیاسی در آموزش و پرورش، این نهاد مهم و سرنوشت‌ساز را از رسالت اصلی خود دور کرده است و به جولانگاهی برای تاخت و تاز کاسب‌کاران سیاسی تبدیل کرده است.
این بانوی فرهنگی بیان کرد: بازنشستگان آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین گروه بازنشستگی در بین کارکنان دولت حال و روز مناسبی ندارند و با آلام و رنج‌های بی‌شمار دست و پنجه نرم می کند.
مزارعی، دیگر فرهنگی شیرازی نیز ضمن ابراز نارضایتی و نگرانی شدید از دخالت‌های باند موسوم به قم آباد در آموزش و پرورش فارس، هدف اصلی این باند را کسب نامشروع ثروت و اعمال نفوذ در فرایند انتخاب و انتصاب مدیران آموزش و پرورش بوده و حتی در میان مدیران وزارت آموزش و پرورش دانست.
به گفته وی، این فعالیت‌های غیرقانونی و فسادانگیز در آموزش و پرورش باعث تبدیل شدن اعضای این باند به ثروتمندترین افراد در استان شده است همچنین نقش حلقه قم آباد در هدایت جریان ثروت‌اندوزی این سوال را همیشه در ذهن معلمان ایجاد کرده است که چرا باید آموزش و پرورش فارس جولانگاه این اشخاص شود و چرا این عناصر نامطلوب رانت‌خوار دست از سر این نهاد بر نمی‌دارند، آیا با حقوق معلمی و کارمندی می توان کاخ و برج ساخت؟
در ادامه رستمی، مسئول کانون بازنشستگان فرهنگی آموزش و پرورش فارس هم با یادآوری اینکه ۶۴ هزار از بازنشستگان آموزش و پرورش تحت پوشش ۴۰ کانون بازنشستگی در فارس حضور دارند، گفت: بازنشستگان از صاحبان اصلی سرمایه‌های صندوق بازنشستگی کشوری هستند که حق نظارت بر دخل و خرج سود و زیان اموال خویش را ندارند اما حقوق‌های غیرقابل تصور ۲۰ تا ۴۰ میلیونی از اموالشان به مدیرعاملان صندوق و هلدینگ‌ها پرداخت می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس پاسخگو باشد

در ادامه این نشست، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با ان شاءالله و برکت‌الله مقوله آموزش و پرورش را نمی توان پیش برد تأکید کرد: عزل و نصب‌های سیاسی در آموزش و پرورش مثل قبل باید از این مجموعه حذف شود تا فرصت توسعه برای کشور فراهم آید.
وی با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش باید در بطن فعالیتهای دولت جاری باشد نه در حاشیه امور، تصریح کرد: ضعف در مدیریت، یکی از شعف‌های اساسی در آموزش و پرورش است و اگر وزیر آموزش و پرورش نتواند در کمیسیون‌های مربوط ، پاسخ‌های منطقی به سوالات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی دهد، باید در صحن علنی مجلس پاسخگوی نمایندگان باشد.
به گفته عزیزی، سیاسی‌کاری و حضور باندهای ثروت و قدرت در آموزش و پرورش مشهود است که اگر جواب مناسبی از مقام‌های مسئول در آموزش و پرورش دریافت نشود، تحقیق و تفحص مجلس از وزارتخانه و آموزش و پرورش فارس در دستور کار قرار می‌گیرد.

نماینده دیگر شیراز و زرقان در مجلس با بیان اینکه همه بخشها با مشکلات زیادی مواجهه است، افزود: بخشی از مشکلات را می‌توان ناشی از تحریم‌ها و بخش دیگر را از سوء مدیریت‌ها دانست همچنین وجود ویروس کرونا که محدودیت‌ها را تشدید کرده است و این مشکلات برای بازنشستگان و کسانی که حقوق ثابت می‌گیرند بیشتر است.
جعفر قادری با تصریح بر اینکه بی‌عدالتی در بین قشرهای حقوق بگیر و تحت تکلف دولت محرز است و بین معلمان در حال خدمت و بازنشتگان نیز بیشتر نمود است، تأکید کرد: عدالت اجتماعی ایجاب می‌کند آموزش و پرورش بیشتر مورد توجه قرار بگیرد چرا که امروز در شرایطی نیستیم که همه مشکلات را به یک باره حل کنیم و در کشور اقتصاد تک‌محصولی بسیار هزینه بر خواهد بود.
یکی دیگر از نمایندگان مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی هم با ابراز گلایه از رسانه‌ها گفت: هنوز ندیده ام هیچ روزنامه‌ یا خبرگزاری، حتی سایت‌هایی که ادعای انقلابی‌گری دارند، مسائلی را که عنوان شده در خصوص فساد و ثروت‌اندوزی در آموزش و پرورش انتشار دهند، به نظرم یا جرات این کار را ندارند یا چندان اهمیتی برایشان ندارد.

رسانه‌های انقلابی به فساد باند قم آباد بپردازند


علیرضا پاک‌فطرت با ابراز امیدواری از انتشار به موقع مسائل قم آبادنشین‌ها در رسانه‌هایی که ادعای انقلابی بودن دارند ، برای جلوگیری از فساد بیشتر در آموزش و پرورش فارس، اظهار داشت: از معلمی که در الفبای معیشت خود مانده، نمی‌توان بیش از این انتظار داشت و متاسفانه در ۲۰ سال گذشته نظام آموزش و پرورش ما اهمیتش بیشتر به سمت کادر اداری رفته است در صورتی که به گفته مقام معظم رهبری معلم باید در آموزش و پرورش حرف اول را بزند و به معلم باید بها داد.
وی با ابراز امیدواری از اینکه مجلس انقلابی بتواند در سال جاری بودجه آموزش و پرورش را حداقل دو برابر کند، تأکید کرد: این افزایش بودجه، برای ساخت مدارس در نظر گرفته نشود چون معتقدم مدارس کلان‌شهرها را شهرداری‌ها باید بسازند و تحویل آموزش و پرورش بدهند تا مدیرکل فراغ بال داشته باشد و بتواند به آموزش و پرورش و مشکلات معلمان رسیدگی کند.
نماینده مردم شهرستانهای مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد نیز در این جلسه، گفت: تا زمانی که نگاه به آموزش و پرورش یک نگاه مصرف‌گرایانه و وزارتخانه بی‌در و پیکر آموزش و پرورش یک وزارتخانه کاملاً سیاسی باشد، مشکلات آموزش و پرورش و فرهنگیان حل نخواهد شد.
جلال رشیدی با تأکید بر اینکه تا زمانی که آموزش و پرورش به مسیر اصلی خود یعنی آموزش و پرورش برنگردد مشکلات فرهنگیان حل نخواهد شد، آفت آموزش و پرورش را بعد از سیاست‌بازی و سیاست‌زدگی، وجود باند و مافیای زر و زور و ثروت در این وزارتخانه دانست.
وی با اشاره به سند 2030، اظهار داشت: ما به اندازه خودمان در دین و فرهنگ بومی، بنیان‌های آموزشی داریم و احتیاج به اینکه آنها را از غرب و شرق وارد کنیم نیست.

رشیدی خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های حل مشکل بی‌توجهی به آموزش و پرورش، تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار