مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با تاکید بر اینکه این شهرستان بزرگ ترین تولید کننده خرما در استان فارس است، گفت: خوشه آرایی نخیلات در شهرستان قیروکارزین از اوایل خرداد ماه آغاز و تا پایان تیر ماه ادامه دارد.
کد خبر: ۸۷۱۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰ 04 July 2020

تابناک فارس به نقل از ایانا:مهدی همتی تصریح کرد: خوشه آرایی از عملیات های مهم باغبانی در نخیلات محسوب شده که با توجه به تجاری بودن تمامی نخیلات قیروکارزین در سطح 6 هزار هکتار از نخلستان های این شهرستان در حال انجام است.

او می گوید: افزایش دسترسی میوه به ماده غذایی، افزایش هوادهی بین خوشه ها، جلوگیری از شکستن ساقه اصلی، کاهش ریزش محصول در اثر باد و طوفان، تسهیل در برداشت خرما، کاهش آفات و امراض و به طور کلی بهبود کیفیت و عملکرد محصول از نتایج مورد انتظار از خوشه آرایی نخیلات است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه از خوشه آرایی با نام های "خوشه بندی"، "آرایش خوشه"، "پرداخت" و "پنگ روی پیش" نیز یاد می شود، اظهار کرد: در این عملیات خوشه ها را از بخش درونی تاج نخل بیرون کشیده و آنها را به سمت پایین درخت هدایت می کنند و برای جلوگیری از شکسته شدن محور خوشه معمولا آن‌ها را بر روی دمبرگ ها قرار می دهند.

به گفته وی؛ همزمان با این عملیات، خار زنی و حذف خوشه های صدمه دیده و نامرغوب توسط کارگر ماهر صورت می گیرد، عملیات آرایش خوشه ها در سال هایی که باردهی نخیلات افزون تر است از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین بیان کرد: عمده ارقام نخل کشت شده در قیروکارزین شامل زاهدی، خاسویه، شاهانی، کبکاب، هلیله و پیارم است که بیش از 90 درصد از محصول تولیدی به کشور های افغانستان، پاکستان، روسیه و ترکیه صادر می شود.

وی با اذعان به اینکه نخیلات خوشه آرایی شده از منظر گاه زیبایی برخوردار می شود، ابراز کرد: در سال های اخیر هم زمان با خوشه آرایی، خوشه های خرما به منظور حفاظت از حمله پرندگان و جوندگان، گرد و خاک و دیگر آفات با پوشش های توری محصور می شوند.

قیروکارزین با بیش از 700 هزار اصله نخل در 169 کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع شده است.

برچسب ها: قیروکارزین ، تولید ، خرما
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار