عضو هیات علمی دانشکده طب سنتی کرمان توضیحاتی را درباره خواص استفاده از خاکشیر ارائه کرد.
کد خبر: ۸۷۰۶۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲ 04 July 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:محبوبه رئیس زاده متخصص داروسازی سنتی و عضو هیات علمی دانشکده طب سنتی کرمان گفت: خاکشی یا خاکشیر گیاه بوته‌ای یک یا دو ساله از خانواده شب بویان است که دانه‌های ریز و قهوه‌ای رنگ آن مصرف دارویی دارد، در منابع طب سنتی از آن به نام خبّه یاد شده است و طبیعت تخم آن در اول گرم و‌تر است.

او افزود: در منابع طب ایرانی آن را به عنوان اشتها آور، مقوی معده و هاضمه، همچنین جهت گرفتگی صدا و نیکویی رنگ رخسار توصیه می‌کرده اند، مصرف خاکشیر با آب گرم برای خروج اخلاط سینه و ریه و سرفه مزمن مصرف می‌شده است، سنگشو کردن آن که با گلاب یا آب خالص جوشانده شود و نیمگرم آشامیده شود منجر به قی و رفع سمیت ادویه می‌شود.

رئیس زاده بیان داشت: همچنین آشامیدن خاکشیر با شیر برای چاق شدن بدن و تقویت قوای جنسی توصیه شده است، به علاوه ضماد دانه‌های خاکشیر در طب سنتی جهت زخم ها، نقرس و ورم‌ها کاربرد داشته است.

او تصریح کرد: برای استفاده از خواص رطوبت بخشی و ضد گرمازدگی دانه‌های خاکشیر در فصل تابستان باید از یخمال خاکشیر شیرین استفاده کنید چرا که در دمای پایین ترکیبات گلوکوزینولات از دانه‌ها خارج شده و به رفع عطش و گرمازدگی کمک می‌کند. اما اگر در فصل سرد سال می‌خواهید خاکشیر را مصرف کنید بهتر است به صورت جوشانده و یا دم کرده و به صورت نیمگرم نوشیده شود چرا که به این شکل بیشتر ترکیبات موسیلاژی دانه‌ها خارج می‌شود.

متخصص داروسازی سنتی گفت: مصرف خاکشیر با آب گرم به درمان یبوست کمک می‌کند و می‌توان آن را برای همه سنین و حتی زنان باردار با رعایت دوز مجاز تجویز کرد. همچنین مداومت به مصرف خاکشیر به پاکسازی پوست، بهبود آکنه و لکه‌های پوستی کمک می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار