سهراب مختاری افزود: میزان اشتغال در کل استان فارس ۱ . ۹۱ درصد است و میزان اشتغال زنان در این استان ۸۴ درصد است، همچنین نرخ بیکاری فارس ۹ . ۸ درصد و این نرخ در جامعه بانوان معادل ۲ . ۱۵ درصد است.
کد خبر: ۸۶۹۴۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۶ 30 June 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:سیده معصومه دستغیب، سه‌شنبه در نشست تخصصی بانوان مدیر استان فارس، افزود: هم اکنون در ۴۵ دستگاه اجرایی در این استان، ۴۵ مدیر میانی و ۵۸ معاون از بانوان هستند.
وی، با بیان اینکه تعداد بانوانی که در دولت تدبیر و امید به پست‌های مدیریتی دست یافتند، شایان توجه است، اظهار داشت: در این نشست مدیران کل سازمان‌ها، معاونان سازمان ها، معاونان فرمانداران و بخشداران، اعضای شورای شهر شیراز و یک نفر از دهیاران زن حضور دارند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس اضافه کرد: اداره کل آموزش و پرورش این استان موفقیت‌های خوبی در انتخاب بانوان در امور مدیریتی داشته است، همچنین اداره‌های کل امور اقتصادی و دارایی، بهزیستی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس نیز ۲ نفر از معاونان مدیرکل را از میان بانوان برگزیده‌اند.

دستغیب، همچنین از انتخاب معاون برنامه‌ریزی نیروی انتظامی فارس به عنوان تنها بانویی در کشور یاد کرد که در این سمت فعالیت می‌کند.

وی، از میان بانک‌ها نیز به بانک سپه اشاره کرد که بیشترین تعداد بانوان را در سمت مدیریت شعب برگزیده اند.

سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده، محور فعالیت‌های دفتر بانوان استان فارس

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در طول دولت تدبیر و امید در دفتر بانوان برنامه‌های موثری صورت گرفته است، به تدوین سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استان فارس با چهار محور شامل، میزان مشارکت سیاسی، تعداد زنان سرپرست خانواده، تعداد دانش‌آموختگان دختر و ازدواج آنها در این سند اشاره کرد.

وی بیان داشت: تمام فعالیت‌های دفتر بانوان این استان در طول ۲ سال گذشته بر اساس این سند برنامه‌ریزی شده و نشست‌های متعددی نیز با اقشار مختلف زنان برگزار شده است.

دستغیب، با اشاره به اینکه در سال ۹۸ باوجود تحریم‌ها ۲ طرح بزرگ در حوزه بانوان در فارس اجرا شد، گفت: مدیران امور بانوان کل کشور در سال ۹۸ ظرف چهار روز با حضور معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و مشاور وزیر کشور در امور بانوان در شیراز گرد آمدند، افزون بر این کارگاه گفت‌ و گوی بین نسلی با همکاری آموزش و پرورش صورت گرفت که در آن بیش از ۵۰۰ ساعت دوره آموزشی تعریف شد و نیز ۳۳ کارگروه تخصصی با همکاری دستگاه‌ها طرح ارتقای تاب‌آوری زنان را که منجر به آموزش۷۰۰ هزار خانواده و پرورش ۴۰ مدرس شد، اجرا کردند.

وی، همچنین به انتشار کتاب سلامت جسمی زنان، غربالگری بانوان و نیز اختصاص وام‌های قرض‌الحسنه به حدود ۲ هزار نفر از زنان سرپرست خانوار و شناسایی تعاونی‌های فعال استان فارس برای اختصاص وام قرض‌الحسنه اشاره کرد.

۸۴درصد زنان فارس شاغل‌ هستند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس نیز در این نشست با اشاره به اینکه چهار میلیون نفر از جمعیت استان فارس در رده سنی بالای ۱۰ سال قرار دارند، بیان داشت: از این تعداد ۲میلیون نفر را جامعه زنان تشکیل می‌دهند.

سهراب مختاری افزود: میزان اشتغال در کل استان فارس ۱ . ۹۱ درصد است و میزان اشتغال زنان در این استان ۸۴ درصد است، همچنین نرخ بیکاری فارس ۹ . ۸ درصد و این نرخ در جامعه بانوان معادل ۲ . ۱۵ درصد است.

وی، با بیان اینکه فعالیت زنان فارس در فعالیت‌های اقتصادی مربوط به بخش تعاون رتبه نخست کشور را کسب کرده‌اند، گفت:در حوزه مشاغل خانگی نیز ۸۴ درصد از اعتبارات سال ۹۸ به زنان اختصاص یافته است که بسیار شایان توجه است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس اضافه کرد: سال ۹۸ سهم زنان در دریافت اعتبارات و تسهیلات در بخش اشتغال روستایی این استان ۸۴ درصد بود که این رقم در سه ماه نخست سال ۹۹ به ۷۵ درصد رسید.

به گفته مختاری، ۳۷۰ میلیارد ریال سهم اشتغال فراگیر به بانوان اختصاص دارد و در سال ۹۸ از محل اعتبارات اشتغال روستایی ۶۸۰ میلیارد ریال به آنان تعلق گرفته است.

وی، با اشاره به اینکه حضور زنان در کشاورزی و صنعت کمتر از سایر بخش‌هاست، گفت: زنان در بخش کشاورزی ۹ . ۱۸ درصد، در حوزه خدمات ۹ . ۵۹ درصد و در بخش صنعت ۲ . ۲۱ درصد حضور دارند.

ضرورت استفاده از توانمندی‌های بانوان در پست‌های مدیریتی براساس عدالت‌محوری، توسعه پایدار بر مبنای مشارکت همگانی، ضرورت برنامه‌ریزی‌های کلان در عرصه‌های مدیریتی، مهاجرت زنان سرپرست خانوار به شهر شیراز و مشکلات اسکان زنان در حاشیه شهرها، مشکلات زنان عشایر به ویژه کمبود آب در تابستان، کم تحرکی بانوان و دختران، کمبود سرانه ورزشی در استان، از جمله مباحثی بود که در این نشست مطرح شد و زنان مدیر خواستار پیگیری آنها از سوی استاندار فارس شدند.

همچنین، موضوع نبود استخرهای اختصاصی زنان، تربیت و پرورش فرزندان، ضرورت حمایت از زنان سرپرست خانوار و مادران، پرورش خودباوری زنان و دختران، توجه به دورکاری زنان شاغل در دوران کرونا از دیگر مباحثی بود که بانوان مدیر شرکت کننده در این نشست، خواهان پیگیری و حل آنها از سوی نماینده عالی دولت در استان فارس شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار