یک کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است، باید بساط سفته‌بازی از بازار بورس جمع شود، در غیر اینصورت سقوط شدید آن باعث آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی فراوان برای سهام‌داران خواهد شد.
کد خبر: ۸۶۸۷۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰ 29 June 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،دکتر محمدباقر نجفی ، با بیان اینکه فلسفه تاسیس بورس جذب سرمایه‌ برای بخش تولید و تامین نقدینگی واحدهای تولیدی است، افزود: متاسفانه اکنون بورس در کشور ما درگیر سفته‌بازی، دلالی و واسطه‌گری غیرمفید است.

وی افزایش قابل توجه قیمت‌ سهام شرکت‌ها طی چند وقت اخیر را ناشی از همین فعالیت‌های سفته‌بازی دانست و تاکید کرد: اگر روند بازار سرمایه بر اساس افزایش واقعی قیمت سهام که مبتنی بر ارزش افزوده حاصل از تولید است پیش برود، شاهد چنین افزایش قیمت های شدیدی نخواهیم بود.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: هم اکنون روند سفته‌بازی در بازار به این شکل است که یک سهام خریداری می‌شود و بلافاصله با حدود سه درصد افزایش قیمت به فروش می‌رسد که به این کار نوسان‌گیری می‌گویند و عمدتا نیز توسط حقوقی‌ها که عمده‌ترین شرکت‌کنندگان بازار هستند، انجام می‌شود.

نجفی اضافه کرد: چون حقوقی‌ها حجم بزرگی از نقدینگی را در اختیار دارند وقتی یک سهم را می‌خرند، با تزریق این حجم از نقدینگی قیمت آن بالا می‌رود، سپس این سهم را می‌فروشند و سراغ سهم دیگر می‌روند و نتیجه این امر افزایش قیمت انواع سهام و همچنین ایجاد التهاب و حباب کاذب در بازار است.

وی خواستار توقف و مقابله با این روند واسطه‌گری و نوسان‌گیری در بازار سرمایه شد و تاکید کرد: برای این منظور باید قوانینی وضع شود که بر اساس آن حقوقی‌ها هر سهمی که خریدند امکان فروش آن را ظرف کمتر از دو سال نداشته باشند.

این استاد دانشگاه معتقد است، اگر این روند سفته‌بازی متوقف شود حباب کنونی بازار نیز تا حدودی فروکش کرده و روند شتابان صعودی قیمت‌ها تعدیل خواهد شد.

نجفی با بیان اینکه در هر صورت حباب کنونی قیمت‌ها در بازار سهام خواهد شکست، یادآور شد: اگر می‌خواهیم سقوط بورس شدید نباشد و زیان اقتصادی و اجتماعی فراوانی برای سرمایه‌گذاران به بار نیاورد، باید جلوی فعالیت‌های واسطه‌گری گرفته و قیمت‌ها تعدیل شود.

وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم سرمایه‌ها به سمت تولید واقعی برود، افزود: تنها راه مقابله با تورم و رکود حمایت از بخش تولید و جلوگیری از کسب درآمد از سوی رقبای بخش تولید یعنی فعالیت‌های دلالی است.

وی پیش بینی اینکه این روند افزایش قیمت در بازار سرمایه تا کی ادامه خواهد داشت و کی ممکن است حباب بترکد را دشوار دانست و اضافه کرد: آینده بازار به عوامل متعددی از جمله مسائل سیاسی، وضعیت تنش‌ها با آمریکا، قیمت جهانی طلا، نرخ تورم انتظاری مردم و پیش‌بینی آنها از آینده بازار و ... دارد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار