رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگى شیراز با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها قشر مرفه از خرید لوازم خانگی در بازار شیراز استقبال مى کنند، مى افزاید: این در حالى است که قشر ضعیف و کارگر همواره به دنبال خرید لوازم خانگى ارزان قیمت است که متاسفانه قیمت ها به گونه‌اى افزایش یافته که این اقشار به هیچ وجه توان خرید لوازم خانگى را ندارند.
کد خبر: ۸۶۸۳۵۰
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷ 28 June 2020

تابناک فارس به نقل از ایلنا: بسیاری ارز مسئولان حذف ارز نیمایى و افزایش قیمت دلار را دلیل افزایش قیمت ها و کاهش تولید مى دانند؛ این در حالى است که در سال جدید تولید لوازمى مانند ماشین لباسشویى و تلویزیون نسبت به بهار سال گذشته چندین برابر شده است.

به نظر مى رسد عدم ورود به موقع دستگاه‌هاى نظارتى در این آشفته بازار، سودجویان را براى افزایش بى‌رویه قیمت‌ها مجاب مى‌کند.

با این حال گزارش‌هاى میدانى از فروشگاه‌هاى لوازم خانگى در شهر شیراز و همچنین فروشگاه‌هاى رسمى اینترنتى خبر از افزایش 30 تا 60 درصدى در لوازم خانگى داخلى مى دهند.

هیچ حساب و کتابى در تعیین قیمت محصولات وجود ندارد

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگى شیراز مى‌گوید: در حال حاضر هیچ حساب و کتابى در تعیین قیمت محصولات لوازم خانگى وجود ندارد به طورى که در شرایط فعلى مقرر شده مغازه‌داران و فعالان این بخش منتظر اعلام قیمت‌ها از سوى سازمان حمایت از تولید و مصرف کننده باشند.

على شیرازى  مى افزاید: در حال حاضر بازار لوازم خانگى شیراز و قیمت محصولات در یک حالت بى‌حساب و کتاب و ابهام قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه در روزهاى گذشته قیمت محصولات لوازم خانگى بیش از 20 درصد گران‌تر شده ، مى افزاید: اما هنوز قیمت رسمى محصولات لوازم خانگى اعلام نشده است.

افزایش 40درصدی محصولات لوازم خانگى از اوایل سال جاری تاکنون

وى با اشاره به اینکه از اوایل سال جارى تاکنون قیمت محصولات لوازم خانگى حدود 40 درصد افزایش داشته ، ادامه مى دهد: در شرایط فعلى هم مشترى و هم جنس در مغازه‌هاى لوازم خانگى شیراز وجود دارد، اما نکته قابل توجه این بخش نداشتن قدرت خرید مردم است.

شیرازى با بیان اینکه در حال حاضر مردم در بخش لوازم خانگى از خرید پنکه و کولر استقبال مى کنند ادامه مى دهد: در حال حاضر هیچ کمبودى در محصولات لوازم خانگى در بازار شیراز نداریم، اما قیمت ها قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگى شیراز در ادامه با اشاره به اینکه قیمت محصولات لوازم خانگى از نوروز تاکنون با افزایش روبرو بوده، مى افزاید: بعضى از شرکت‌ها علاوه براینکه قیمت محصولات‌شان را در اسفند ماه سال گذشته حدود 18 درصد گران کردند، مجددا در خرداد ماه سال جارى هم 20 درصد به قیمت محصولات اضافه کردند و همواره اذعان دارند که در مرداد ماه هم حدود 20 درصد قیمت محصولات‌شان را افزایش خواهند داد.

استقبال قشر مرفه از خرید

وى با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها قشر مرفه از خرید لوازم خانگى در بازار شیراز استقبال مى کنند، مى افزاید: این در حالى است که قشر ضعیف و کارگر همواره به دنبال خرید لوازم خانگى ارزان قیمت است که متاسفانه قیمت ها به گونه‌اى افزایش یافته که این اقشار به هیچ وجه توان خرید لوازم خانگى را ندارند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگى شیراز در ادامه با اشاره به اینکه به عنوان مثال کارگران به جاى خرید کولر 7 هزار از خرید کولر 4 هزار استقبال مى‌کنند، مى‌گوید: متاسفانه قشر متوسط به پایین و کارگران قدرت خرید محصولات لوازم خانگى خارجى را از دست داده اند.

تنوع کالاى قاچاق در بازار لوازم خانگى شیراز

شیرازى از گستردگى و تنوع کالاى قاچاق در بازار لوازم خانگى شیراز انتقاد مى کند و مى‌افزاید: اگرچه بارها اعلام کردیم که مغازه داران از خرید و فروش لوازم خانگى خارجى خوددارى کنند اما متاسفانه شاهد تعدد و گستردگى لوازم خانگى قاچاق در بازار هستیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگى شیراز با اشاره به اینکه متاسفانه مردم از اجناس و محصولات لوازم خانگى قاچاق استقبال مى کنند ادامه مى‌دهد: در شرایط فعلى وجود اجناس تقلبى در بازار لوازم خانگى شیراز مشکلات عدیده اى براى ما ایجاد کرده است.

وى در این باره ادامه مى دهد: متاسفانه افراد با زدن برچسب برند بر روى محصولات بى کیفیت، آنها را به عنوان کالاى اصلی به مردم مى فروشند اما متاسفانه برخوردهاى دولت بازدارنده نیست.

شیرازى با بیان اینکه بعضى از افراد به جارو برقى هایى که قیمت‌شان حدود 500 هزار تومان است برچسب و مارک شرکت‌هاى معتبر مانند بوش آلمان نصب مى‌کنند و این محصول را با قیمتى حدود سه میلیون و 500 هزار تومان به مردم مى‌فروشند، ادامه مى دهد: این در حالى است که قیمت جاروبرقى با مارک بوش اصلى در بازار حدود 3 میلیون و سیصد هزار تومان است.

تونایی خرید یخچال ندارم

اما گرانی محصولات لوازم خانگی تا جایی پیش رفته که قشر متوسط به پایین دیگر به این راحتی‌ها توانایی خرید محصولات را ندارد یکی از کارگران در گفت و گو با ایلنا می افزاید: برای خرید یخچال به بازار لوازم خانگی شیراز رفتم هر چقدر گشتم یخچال مناسب با بودجه ام نتوانستم پیدا کنم منصرف شدم وبرگشتم چون توانایی خرید ندارم.

وی می گوید: برای خرید یک یخچال ساده باید حقوق حداقل 5 ماه‌ام را کنار بگذارم که اصلا امکان پذیر نیست. .

رسول یکی از مغازه‌داران هم می‌گوید: بیشتر افراد و مشتریان بعد از دیدن قیمت‌ها از خرید منصرف می شوند.

در حال حاضر گرانی افسار گسیخته قیمت‌ها شرایط را برای مردم و مغازه داران دشوار کرده است به‌طوری‌که بسیاری مردم دیگر قدرت خرید محصولات گران را ندارند.

وی بیان می کند: اگرچه در گذشته عروس و داماد‌ها برای تهیه جهیزیه از خرید لوازم خانگی استقبال می‌کردند اما متاسفانه شرایط به گونه ای شده که این قشر هم به شدت کاهش یافته است و بازار لوازم خانگی شیراز روزهای بسیار بدی را می گذراند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار