کد خبر: ۸۶۷۴۵۸
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۸ 26 June 2020
 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: این دانشگاه برای همه نهادها دست کمک دراز می کند و درصورت اعزام نیروهای کمکی آنها را آموزش و فقط ارتباط با بیماران در قرنطینه خانگی را می خواهد.

 ابول نژادیان در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی با اشاره به اینکه در حوزه تشخیص، آزمایش و درمان متولی کار دانشگاه علوم پزشکی است، اظهار کرد: اعتقاد داریم که در حوزه بهداشت و پیشگیری حدود ۲۵ درصد از مؤلفه‌های تأثیرگذار در این حوزه در اختیار دانشگاه قرار دارد و مابقی در اختیار سایر عوامل، سازمان‌ها، نهادها، فعالان رسانه و حوزه اطلاع‌رسانی است.

وی افزود: اواخر دی و اوایل بهمن‌ماه سال گذشته موضوع بروز ویروس کرونا در دنیا مطرح شد؛ در کشور چین اولین بیمار شناسایی شد و بعد از اعلام مسری بودن آن و سرعت انتقال نیز احتمال می‌رفت که شیوع ویروس به یک اپیدمی تبدیل شود. بنابراین به آموزش همکاران، پزشکان، پرستاران و پیراپزشکان پرداختیم.

تشریح مقابله با ویروس از ابتدای کار

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: در بهمن‌ماه سال گذشته تعریف خاصی از کیس داشتیم؛ در مبارزه با بیماری و کنترل یک اپیدمی اینکه چه افرادی را باید بررسی کنیم، حائز اهمیت است بنابراین آن زمان اتباع چینی و افرادی که به چین سفر داشته‌اند را غربالگری کردیم.

ابول نژادیان ادامه داد: دانشجویان و کارکنان چینی که به ایران سفر داشتند، سه ورزشکار ایرانی که از چین برگشتند، دو تیم گردشگری در هتل و یک تیم گردشگری که به استان چهارمحال و بختیاری وارد شده بودند، همه مورد غربالگری قرار گرفتند.

وی با اشاره به اینکه در مرز عراق هم غربالگری انجام شد و سطح هشدارها را افزایش دادیم، عنوان کرد: شناسایی اولین بیماران مبتلا به کرونا که ۲۹ بهمن‌ماه سال گذشته در شهرستان قم گزارش شد، صبح روز ۳۰ بهمن وزیر بهداشت همه رؤسای دانشگاه را فراخوان و ساعت ۷ صبح جلسه ویدئو کنفرانسی را برگزار کرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: از ابتدای اسفند پارسال با تغییر سطح هشدار نسبت به تغییر کیس نیز اقدام شد؛ یعنی بیماران دارای تابلوی ساری (سندروم حاد تنفسی و یا تب، سرفه و تنگی نفس را مورد ارزیابی قرار دادیم.

دوم اردیبهشت شروع رشد ابتلای بیماری در خوزستان

ابول نژادیان تشریح کرد: روز چهارم اسفندماه پارسال که اولین موارد بیماری در خوزستان ثبت شد؛ اوایل آزمایش‌ها به انستیتو پاستور تهران ارسال می‌شد ولی بعد از آن آزمایشگاه‌های ۶ دانشگاه کشور به کیت‌های تشخیصی تجهیز شدند.

وی اضافه کرد: از ۲۳ فروردین‌ماه امسال که بازگشایی‌ها شروع شد و انتظار گسترش روند بیماری را به خاطر کاهش فاصله‌گذاری اجتماعی داشتیم؛ بنابراین از ۲۵ فروردین هم آزمایشگاه دوم خوزستان فعال شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه دوم اردیبهشت‌ماه سال جاری روند رو به رشدی در ابتلای بیماران خوزستان (هم به خاطر تشخیص و هم به خاطر بروز بیماری) داشتیم، گفت: متأسفانه فاصله‌گذاری اجتماعی و حساسیت مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های اجتماعی نیز کاهش پیدا کرده بود.

ابول نژادیان بیان کرد: تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه امسال ظرفیت بیمارستان رازی شهرستان اهواز که به درمان بیماران کرونایی اختصاص داده شده بود، کفاف می‌داد و همه تجهیزات به سمت رازی گسیل می‌شد؛ اوایل کار تعداد ۲۶ تخت آی. سی. یو داشت ولی در ادامه با ظرفیت‌سازی‌های جدید بخش سی. سی. یو نیز به آی. سی. یو تبدیل و سه بخش آی. سی. یو فعال و ۵۰ تخت مراقبت‌های ویژه را تجهیز کردیم.

جبران کمبود تخت‌های آی. سی. یو

وی عنوان کرد: بیمارستان طالقانی از قبل برای زمان سرریز بیمارستان رازی تجهیز شد که بعد از ورود به آن، در مرحله بعدی برای بیمارستان نیز یک بلوک ۶۰ تخته عادی به درمان بیماران کرونایی اختصاص پیدا کرد؛ در ادامه بیمارستان امیرالمؤمنین، فاطمه الزهرا (ع) نیروی انتظامی و منفرد نیاکی ارتش در اهواز برای پذیرش بیماران کرونایی تجهیز شدند؛ هم‌زمان در شهرستان‌ها نیز در آبادان بیمارستان طالقانی تا ۱۰ روز پیش کفاف این کار را می‌داد و بعد تکمیل ظرفیت آن به بیمارستان نفت به مقدار کم و بعد هم به بیمارستان تأمین اجتماعی وارد شدند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز یادآور شد: دانشکده شوشتر ۱۰ تخت آی. سی. یو و دانشگاه بهبهان نیز ۱۰ تخت آی. سی. یو را اضافه کردند که کفاف درمان خودشان را دارد.

ابول نژادیان خبر داد: تاکنون هیچ بیماری را بدون تخت آی. سی. یو نداشتیم و به طور تقریبی از پنج روز قبل از نظر تخت‌های مراقبت‌های ویژه دچار کمبود شدیم که در این شرایط بلوک جراحی قلب بیمارستان گلستان را که به طور کامل مجزا از بخش‌های بستری بود شامل یک آی. سی. یو و سه سی. سی. یو و آنژیوگرافی را وارد مدار کردیم و با ایجاد ظرفیت ۱۰۰ تخت آی. سی. یو تلاش شده تا مشکلی از نظر تخت‌های ویژه برای بیماران پیش نیاید.

وی اظهار کرد: دو روز است که روند بستری شدن در بخش‌های عادی تثبیت و دیگر بالارونده نیست؛ همچنین از امروز هم روند بستری در بخش‌های ویژه نیز کاهش پیدا کرد که امیدوار به تداوم این روند هستیم که البته منوط به همکاری و حمایت مردم است.

لزوم گسترش کمپین استفاده از ماسک

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز خطاب به اهالی رسانه گفت: تقاضا داریم که کمپین استفاده از ماسک را حتماً گسترش دهید و به عنوان یک نکته منفی عدم استفاده از ماسک را در جامعه نهادینه کنید؛ استفاده از ماسک به خصوص در محیط و اماکن سربسته باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.

ابول نژادیان در خصوص بازگشت محدودیت‌ها به خوزستان گفت: در حال حاضر ۹ شهر ماهشهر، امیدیه، رامهرمز، دزفول، اندیمشک، آبادان، شوش، شوشتر و مسجدسلیمان وضعیت «قرمزی» دارند که روز گذشته اختیار اعمال محدودیت در این شهرها به استان به صورت شفاهی تفویض شده و در صورت ابلاغ کتبی تصمیم‌گیری‌هایی را که از قبل به شورای تأمین اعلام شده است، اجرایی می‌کنیم.

وی تأکید کرد: هرکدام از مردم باید نقش یک پلیس کرونا را ایفا کنند؛ هرچند نیروی انتظامی اعلام کرد که این کلمه بار حقوقی دارد ولی منظور فرماندار آبادان نقش بازدارندگی بود تا هرکسی در نقش امر به معروف و نهی از منکر تذکر دهد و عدم استفاده از ماسک نیز به عنوان عیب اجتماعی تلقی شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خصوص بازگشایی مدارس گفت: چون شرایط قابل پیش‌بینی نیست از همین حالا نمی‌توان برای مهرماه امسال تصمیم‌گیری کرد؛ برای شرایط فعلی نیز همه امتحانات حتی دانشگاه علوم پزشکی را به صورت مجازی برگزار می‌کنیم.

آرمستان ها مسئول برگزاری مراسم خاک‌سپاری

ابول نژادیان خبر داد: نمونه سرلوژی یک هزار و ۵۰۰ نفر را بررسی کردیم که فقط جواب ۱۴.۶ درصد آنها مثبت هستند؛ در فاز حاد بیماری چیزی که کمک می‌کند تست سی. پی. آر یا همان نمونه از حلق و بینی است.

وی ادامه داد: ایمنی جامعه اگر به ۶۰ درصد برسد، رقم خوبی است هرچند که در شهرهای رشت، گرگان و قم این عدد به دست آمده است ولی با این حال آنجا هم فاصله‌گذاری اجتماعی کمتر شد چرا که سطح ایمنی جامعه بالاتر رفته و بروز بیماری کاهش پیدا کرده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خصوص نبود سخت‌گیری‌های آن‌چنانی برای برگزاری مراسم‌های عزاداری گفت: در بیمارستان‌ها بعد از اینکه فوتی رخ می‌دهد ابتدا به سازمان آرامستان اطلاع داده و مراحل بعد از انتقال تا محل سردخانه و یا خاک‌سپاری از سوی این سازمان پیگیری و اجرا می‌شود.

ابتلای حدود ۱۰۰ کودک به کرونا

ابول نژادیان تنها مرکز بستری کننده کودکان مبتلا به کرونا را بیمارستان ابوذر اعلام کرد و افزود: به همه شهرستان‌ها اعلام کردیم که این بیمارستان فوق تخصصی است و کودکان مبتلا شده را آنجا نگهداری نکنند؛ همچنین از ابتدا تاکنون حدود ۱۰۰ بیمار کودک در این بیمارستان بستری شد که یک تعداد مثبت قطعی، تعدادی با جواب منفی تست پی. سی. آر و تعدادی با پاسخ منفی اما ریه درگیر در عکس سی‌تی‌اسکن بودند.

وی با اشاره به فوت حدود سه کودک مبتلا به کرونا گفت: البته که یکی از این کودکان بیمار تحت نظر خودم برای پیوند بود که بیماری زمینه‌ای نادری هم داشت.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه تعداد ورودی بیمارستان‌ها و مراکز ۱۶ ساعته ملاک آماری هستند، اضافه کرد: هفته گذشته در شهر اهواز ورودی در مراکز ۱۶ ساعته از روزانه دو هزار و ۵۲۰ تا ۵۴۰ نفر به یک هزار و ۷۵۰ نفر رسیده است؛ بنابراین اهواز از وضعیت «قرمز» خارج شد ولی ۹ شهر اعلامی همچنان در این وضعیت هستند.

ابول نژادیان با اشاره به اینکه اپراتورهای فوریت‌های پزشکی ابتدا علائم عمومی بیماران را از فرد تماس گیرنده جویا می‌شوند و بعد آمبولانس اعزام می‌کنند، خبر داد: در اهواز چهار آمبولانس کرونایی داریم و در هر شهرستان دیگر هم یک دستگاه اختصاص داده شد و در مجموع ۱۹ آمبولانس برای این کار در نظر گرفته‌ایم.

نیازمند همکاری همه‌جانبه

وی در خصوص کم بودن تماس تلفنی با بیماران در قرنطینه خانگی، با اشاره به اعلام نیازمندی دانشگاه به همکاری سایر سازمان‌ها در ستاد کرونای خوزستان، انتقاد کرد: نیازمند همیاری هستیم البته فرماندهی مبارزه با کرونا با استانداری است چون اعضای آن دیگر سازمان‌ها هم هستند که دانشگاه در رده هم‌تراز آن‌هاست؛ پرسنل خیلی از دانشگاه‌ها حداقل چهار ماه تعطیل هستند ولی دریغ از اینکه آنها را حتی یک روز برای کمک به ما مأمور به خدمت کرده باشند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه دانشگاه دست یاری به سوی همه نهادها و سازمان‌ها دراز می‌کند، اضافه کرد: در صورت اعزام نیروهای کمکی ابتدا آنها را آموزش داده و بدون اعزام به خانه‌ها فقط از آنها تماس گرفتن با بیماران در قرنطینه خانگی را مطالبه می‌کنیم.

ابول نژادیان با تقدیر از حضور نیروهای جهادی، بیان کرد: آنها بارها کمک داشتند ولی هر نیرو بعد از چند روز حضور باید به محل کار اصلی خود برگردند؛ مثلاً کارمند، وکیل و یا کسبه بازاری یک هفته حاضر و بعد هم برمی گردند.

وی با اشاره به نیاز دانشگاه برای مأمور به خدمت کردن نیروهای برون‌سازمانی، گلایه کرد: در مجموع ۲۰ خودروی استیجاری برای مراکز بهداشت شرق و غرب اهواز به خدمت گرفتیم که از روز اولی که متوجه لزوم همراهی با کارشناس بهداشت به درب منازل بیماران مبتلا شدند، از ترس دیگر نیامدند.

عدم استقبال عمومی از نقاهتگاه‌ها

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: پرسنل دانشگاه از ابتدای شیوع کرونا حتی یک روز هم به مرخصی نرفته‌اند؛ آنها روزهای تعطیل و غیر تعطیل سرکار بودند ولی هیچکدام عقب نشینی نداشته‌اند؛ مردانه در بیمارستان‌ها ایستاده و در مراکز بهداشت خدمات ارائه کردند.

ابول نژادیان در خصوص لزوم اجباری شدن قرنطینه نقاهتگاهی در خوزستان، با اشاره به اینکه بر اساس سیاست‌های کشوری بیماران با علائم خفیف باید قرنطینه خانگی و افراد با شرایط بدتر بستری را بستری شوند، گفت: اگر کسی شرایط قرنطینه خانگی را نداشته باشد باید به نقاهتگاه برود؛ مدیریت این مراکز به بسیج جامعه پزشکی سپرده شد ولی استقبال مردم از نقاهتگاه بسیار کم و در استان کمتر از ۱۵۰ نفر از این ظرفیت استفاده کردند؛ تنها در شهرستان کرمان خیلی خوب مورد استفاده قرار گرفت چون یک هتل را در اختیار دانشگاه قرار داد و هزینه مکان و غذا نیز از سوی یکی از خیران آن استان پرداخت شد.

وی با اشاره به اینکه بهترین حالت این بود که قرنطینه در نقاهتگاه اجباری باشد، بیان کرد: برای یک پایش در مورد پایبندی افراد در قرنطینه خانگی با ۴۰۰ نفر از این بیماران تماس گرفته شد و بر اساس خود اظهاری ۹ درصد آنها با عنوان دلایل مختلف از جمله نیاز به امرارمعاش، اجبار صاحب‌کار و یا نداشتن مراقب برای انجام خریدهای ضروری قرنطینه را شکسته بودند ولی در ارزیابی دانشگاه مشخص شد که حدود ۳۰ درصد آنها قرنطینه را می‌شکستند، همان کاری که نقطه آسیب جامعه است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه دانشگاه امکانات لازم را برای نگهداری همه بیماران با علائم خفیف در قرنطینه ندارد، عنوان کرد: مقرر کردیم که لیست اسامی افراد در قرنطینه خانگی را به کلانتری‌ها ارائه دهیم و آنها بر روند در قرنطینه ماندن افراد در قرنطینه خانگی نظارت کنند؛ اگر سطح سواد افراد و یا اطلاعات آنها از کرونا کمتر باشد، حتماً تعداد تماس‌های کارشناسان با این‌گونه افراد بیشتر است و بهداشت با مراجعه حضوری ضمن بررسی نحوه بهداشت محیط و گندزدایی نسبت به ارائه آموزش‌های لازم اقدام می‌کنند.

هیچ کیت آزمایشگاهی گم نشده

ابول نژادیان خبر داد: هیچ کیت آزمایشگاهی در استان اصلاً گم نشده و یک خبرنگار بر اساس اطلاعات غلط اعلام کرد که ۱۱ هزار کیت گم شده است؛ فردای آن روز حتی اعلام کردم که نهادهای نظارتی می‌توانند بررسی و در صورت مشاهده اشکال و ایراد حتماً برخورد می‌کنم، حتی مدیرکل امور آزمایشگاه وزارت بهداشت برای بررسی به اهواز سفر و نظر خود را مستقیم به وزیر بهداشت اعلام کرد.

وی با اشاره به انجام حدوداً بالای ۱۰۰ هزار آزمایش در آزمایشگاه رفرانس (خاص بیمارستان‌ها) و آزمایشگاه‌های سرپایی شماره دو، سه، چهار و پنج؛ افزود: آزمایشگاه اول تا ۲۴ ساعت بعد جواب را اعلام می‌کند که بیماران در بیمارستان معطل نشوند؛ آزمایشگاه شماره دو و سه هم نیز جواب به روز آزمایش‌ها اهواز را اعلام می‌کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز خبر داد: آزمایشگاه شماره چهار و پنج نیز که کار آزمایش شهرستان‌ها را انجام می‌دهند، یک دپوی تقریباً دو هزار نمونه‌ای دارد و این موضوع تأخیری برای شهرستان‌ها ایجاد کرده است ولی روز گذشته ۳۰۰ مورد مازاد ظرفیت انجام شد که از این رقم دپو کاهش و پاسخگوی مردم باشند؛ برخی از همکاران آزمایشگاهی تا ۶۰ شب خانه نرفته‌اند و برخی یک ماه فرزندان خود را ندیده‌اند و برخی هم برنامه‌های ازدواج را به تأخیر انداختند تا به عنوان سرمایه‌های این استان به مردم خدمت کنند.

ابول نژادیان در پاسخ به این سوال که «آیا یک فرد دو بار به بیماری کرونا مبتلا می‌شود یا خیر؟» گفت: در گزارش‌ها اعلام شد که چند نفر دوباره به بیماری کرونا مبتلا شدند ولی اینکه آیا کامل خوب شده و دوباره بیماری برگشته یا اینکه هنوز خوب نشده و دوباره علائم برگشته را نمی‌دانیم چون اطلاعات دقیقی در این مورد در دسترس نیست.

استفاده از ظرفیت ۱۶۰ هزار سفیر سلامت

وی با اشاره به سه تعریف داشتن وزارت بهداشت برای ارائه آمار، عنوان کرد: در تعریف بیماران مشکوک یعنی کسانی که علائم بیماری تنفسی مثل سرفه، تنگی نفس و تب دارند اما هم تست پی. سی. آر و هم سی‌تی‌اسکن آنها منفی می‌شود؛ بیماران محتمل یعنی کسانی که تست پی. سی. آر آنها منفی باشد ولی درگیری ریه در سی‌تی‌اسکن ریه نشان داده شود و پی. سی. آر منفی باشد و همچنین بیماران قطعی یعنی کسانی که تست پی. سی. آر آنها مثبت باشد؛ در نهایت آنهایی که بیماران قطعی باشند، جامعه هدف اعلام آمار در وزارت بهداشت هستند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه برای افراد محتمل نیز اقدام‌های درمانی انجام می‌شود ولی جزو آمار محسوب نمی‌شوند، اظهار کرد: معاونت بهداشت بخش بزرگی را برای آموزش دارد و از ظرفیت‌های ۱۶۰ هزار سفیر سلامت، کارگزاران سلامت (رابطان سلامت در ادارات) و کانون‌های محلات استفاده می‌کند؛ همچنین ضمن انتشار موشن گرافی و تیزرهای مختلفی در فضای مجازی نسبت به حضور در برنامه‌های صداوسیما نیز اهتمام دارد.

ابول نژادیان در خصوص داروی گیاهی دکتر امین گفت: این دارو در قالب پروژه تحقیقاتی در حال اجراست که نتایجش آن به معاونت پژوهشی ارائه و یک سری اشکالات به آن گرفتند؛ بنابراین برای بررسی و رفع نقص به محقق ارجاع شد تا بعد برطرف کردن به کمیته علمی اعلام مجدد داشته باشند.

وی افزود: نحوه استفاده از داروها بیماران استفاده شود یک روندی دارد؛ در این حالت بر اساس شاخص‌های اعلامی از سوی کمیته اخلاق پزشکی محقق باید دارو را روی حیوان و بعد روی انسان استفاده کند اما ویروس کرونا یک بحرانی با شرایط حادتر هست که کمیته اخلاق می‌گوید، داروها در بیماران محدودی با شرایط خاصی امتحان شود و بعد از بررسی نتایج آن در کمیته علمی برای عموم استفاده شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز خبر داد: بعد از شیوع ویروس کرونا در دانشگاه علوم پزشکی اهواز، ۲۰۰ طرح تحقیقاتی از اعضای مختلف هیئت‌علمی به معاونت پژوهشی ارسال شد؛ چون هر ۱۰۰ سال یک بار چنین اتفاقی رخ داده است بنابراین بستر مناسبی برای انجام این پژوهش‌ها است.

۸۲ درصد فوتی‌ها بیماری زمینه‌ای دارند

ابول نژادیان با اعلام این خبر که پلاسما درمانی منجر به کاهش ۵۰ درصدی مرگ مبتلایان شده تصریح کرد: ۸۲ درصد بیماران فوتی بیماری زمینه‌ای دارند و ۱۸ درصد هم فاقد بیماری زمینه‌ای هستند؛ همچنین ۶۴ درصد فوتی‌ها بالای ۶۰ سال سن دارند.

وی با اشاره به اینکه متوسط سنی بیماران فوتی خوزستان ۶۶ سال است، اضافه کرد: دیابت ۳۲ درصد از مرگ مبتلایان دارای بیماری زمینه‌ای، مشکلات قلبی عروقی ۳۰ درصد، بیماری تنفسی ۱۱ درصد و بدخیمی‌ها نیز چهار درصد از مرگ بیماران دارای بیماری زمینه‌ای را تشکیل می‌دهند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه ۵۴ درصد فوتی‌های خوزستان مرد و ۴۶ درصد زن هستند، گفت: ۴۷ درصد فوت‌ها در چهار روز اول رخ می‌دهد، یعنی بیمار دیر و بدحال مراجعه می‌کند.

ابول نژادیان با تأکید بر اینکه اگر پژوهش نمی‌شد باید به دانشگاه خُرده می‌گرفتند چون مبنای کار و حرکت است، بیان کرد: تیم‌های مختلف از جمله علمی و اپیدمیولوژی مشغول فعالیت هستند و حدوداً ۴۰ طرح آی. آر. سی. تی داریم که داروهای مختلف بر اساس اعلام معاونت پژوهشی روی بیماران مختلف کار می‌شود.

اهدای ۱۰۰ ونتیلاتور به خوزستان

وی با اشاره به فعال شدن ۸۰ تخت آی. سی. یو جدید در بیمارستان گلستان و امام خمینی شهرستان اهواز، عنوان کرد: پروژه نیمه‌کاره بیمارستان اندیمشک در الوار، ولی‌عصر بهبهان و باغملک را در حال تکمیل داریم که تا در «هفته دولت» به بهره‌برداری برسانیم؛ همچنین اورژانس ۴۷ تخته بیمارستان سینا هم تا یک ماه آینده افتتاح می‌شود که با این اقدامات امیدوار به عدم بروز مشکل در پاییز امسال باشیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز یادآور شد: وزیر بهداشت هر روز با مدیران دانشگاه استان‌های با وضعیت قرمز در تماس است و روزانه شرایط استان‌ها را رصد کرده و برای هر کمبود اعلامی مداخله مستقیم دارد؛ به عنوان نمونه حدود ۱۰۰ دستگاه ونتیلاتور فقط به دانشگاه علوم پزشکی اهواز اهدا شد و به دانشگاه‌های دزفول و آبادان و دانشکده‌های شوشتر و بهبهان هم جداگانه اختصاص دادند.

ابول نژادیان با اشاره به کمک وزارت بهداشت برای اختصاص دو دستگاه سی‌تی‌اسکن به بیمارستان رازی و سینا شهرستان اهواز، انتقاد کرد: عقب‌ماندگی‌های استان از قبل است؛ حتی اکسیژن ساز این دو بیمارستان را چند وقت قبل اصلاح کردیم و کمبودهایی را در استان داریم و زیرساخت‌ها اشکال دارد.

وی خبر داد: تلاش شده تا با حمایت مجمع نمایندگان این استان، طرح بیمارستان جایگزین گلستان را با ظرفیت ۷۰۰ تخت در محل همین بیمارستان اجرا کنیم و حداقل در یک پروسه پنج ساله آن را راه‌اندازی کنیم.

تقلیل طرح بیمارستان دو هزار تخت خوابی

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه به ازای هر یک هزار نفر خوزستانی یک تخت داریم که شاید در برخی استان‌ها حتی سه تخت باشد، گفت: زیرساخت‌های بهداشت و درمان استان توسعه لازم را نداشته است؛ همچنین طرح ساخت بیمارستان دو هزار تخت خوابی نیز به یک هزار تخت خوابی تقلیل و ردیف بودجه ۱۰ میلیارد تومانی به آن اختصاص دادند که نیاز به اعتبار ملی دارد.

ابول نژادیان با اشاره به خستگی پرستاران و لزوم استفاده از ظرفیت پرستاران کمکی، یادآور شد: معاونت پرستاری وزارتخانه حدود ۴۰ پرستار را برای کمک به پرستاران استان خوزستان و در قالب خرید خدمت معرفی کرد تا این داوطلبان از استان‌های مختلف اعزام شوند؛ ۳۰ نفر را به بیمارستان‌های دزفول و آبادان و ۱۰ نفر هم به بیمارستانی در اهواز اعزام کردیم.

وی با اشاره به مقابله با برگزاری هرگونه آزمون حضوری از طریق دادستانی، تأکید کرد: طی مصوبه ستاد کرونا استان اجازه برگزاری امتحانات حضوری هیچ دانشگاهی را نمی‌دهیم؛ مدارس هم به غیر امتحانات پایه دوازدهم هیچ پایه‌ای حضوری نبود و حتی نهم که در استان‌های دیگر حضوری برگزار شد ولی در خوزستان غیرحضوری بود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز با تأکید بر اینکه نمی‌شود همه بیمارستان‌ها را درگیر پذیرش بیماران کرونایی کرد، یادآور شد: تفاهم‌نامه‌ای با بیمارستان‌های خصوصی منعقد شد تا در صورتی که ظرفیت آی. سی. یو بیمارستان‌های دولتی تکمیل شود، در صورت نیاز بیماران را به آنجا منتقل شوند و آنها نیز با تعرفه دولتی به بیماران ارائه خدمت کنند.

ابول نژادیان در خصوص پرداخت پاداش پرستاران گفت: دو مرحله پاداش از طرف وزارت گرفتیم که یکی از آنها پرداخت و تقسیم‌بندی نحوه پرداخت مرحله دوم طی جلسه امروز بررسی و هفته آینده واریز می‌شود؛ معیار پرداخت پاداش تعداد بیماران بستری شده هر بیمارستان است، مثلاً در مورد بیمارستان رازی که در موارد بستری بیمار داشته است طبیعتاً سهم بیشتری از این پاداش نسبت به بیمارستان‌های کم بیمار دارد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار