جایی که دیدنش آرزوی هر گردشگری است. مسجدی زیبا در شهر شیراز که دنیایی از نور و رنگ را در خود دارد و خانه ی خدا را غرق در آرامشی بی مانند کرده است. این بار، بار سفرمان را به سمت شیراز می بندیم . به این شهر دوست داشتنی می رویم تا از مسجد نصیرالملک شیراز، زیباترین مسجد جهان دیدن کنیم. همراه ما باشید:
کد خبر: ۸۶۶۰۵۱
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰ 23 June 2020

 

مسجد نصیرالملک شیراز

تابناک فارس به نقل از الی گشت:یکی از اولین و بهترین توصیفاتی که راجع به این مسجد می توان گفت، اینجا بازی رنگ و نور است و از آنجا که ترکیب این دو همیشه با هم شگفت انگیز است پس بهترین انتخاب است. مطمئنا یکی از زیباترین مسجد ایران را از نظر سبک معماری و کاشیکاری می توان مسجد نصیر الملک شیراز دانست و بی ربط نیست اگر بگوییم زیباترین مسجد جهان.

نمای مسجد نصیر الملک از بالا

تاریخچه ی مسجد نصیر الملک

این مسجد باشکوه در شهر شیراز و در محله ی گودعربان، در خیابان لطفعلی خان زند قرار دارد که در دوران سلطنت قاجاریان و در زمان میرزا حسین علی که به نصیرالملک معروف بود، به دستور او ساخته شد و به همین نام، نامگذاری شد. معمار زبردست این سازه، کسی جز محمد حسن معمار که در آن دوران از معماران سرشناس و چیره دست بود، نبود. علاوه بر طاق های بلند، اندرونی خوش ساخت و کاشیکاریهای بی نظیر، نور یکی از عناصر اصلی این مسجد است که در گذر از شیشه های رنگی، فضای بسیار تاثیر گذار و بی مثالی را بوجود می آورد.

مسجد نصیرالملک در شیراز
مسجد نصیرالملک

ورودی مسجد

بعد از عبور از در مسجد، وارد حیاط چهارگوشی می شوید که حوض بزرگ مستطیل شکلی که با گلدان های شمعدانی تزیین شده است، به چشم می خورد. تا اینجا خبری از رنگ و نور نیست اما آرامش عجیبی که در آن وجود دارد، را میتوان در جای جای آن با تمام وجود حس کرد. برای دیدن طاق ها، نور و رنگ ها باید به شبستان مسجد رفت.

حیات مسجد نصیر الملک

شبستان مسجد نصیرالملک شیراز

در این مسجد که به مسجد صورتی هم معروف است، ۲ شبستان شرقی و غربی وجود دارد. شبستان غربی دارای ۷ درگاه چوبی با شیشه های رنگین و زیبا است که موقع تلالو نور از آن، این زیبایی صدها برابر می شود. شبستان غربی دارای ۱۲ ستون به نیت ۱۲ امام است و پوشش آجری زیبایی با جزییات فراوان دارد. در انتهای ستون ها، یک محراب زیبا به چشم می خورد.

منظره ی فوق العاده ای که بعد از عبور نور آفتاب از شیشه های رنگی به داخل شبستان و روی کف زمین و ستون ها می افتد، در هیچ تابلوی نقاشی ای نمی توانید ببینید.

ستون های شبستان غربی
شبستان غربی
سقف شبستان غربی

اما شبستان شرقی، زیبایی شبستان غربی را ندارد. ایوان این شبستان، ۷ جرز آجری مزین شده به آیات قرآنی و کاشیکاری هایی با نقش گل و بوته دارد. ۷ ستون ساده در آن استفاده شده است و سقف این شبستان هم مزین به کاشیکاری معلقی است.

کی از این مسجد دیدن کنیم؟

بهترین زمان بازدید از این مسجد در فصل پاییز و زمستان است چون در فصل گرما برای آسیب نرسیدن به کاشی ها، پرده ها را می کشند و در نتیجه نمی توانید چیزی از زیبایی رنگ ها ببینید. در ضمن اوایل صبح، بهترین وقت بازدید است.

عکس مسجد نصیرالملک شیراز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار