ای کاش در تابستان پیشرو که فرصت به اندازه کافی وجود دارد و می شود کاری کرد، مسئولین به فکر آلاینده های احتمالی باشند و از فعالیت غیر مجاز برخی واحدهای صنعتی و معادن شن و ماسه جلوگیری کنند.
کد خبر: ۸۶۲۹۰۲
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸ 15 June 2020

به گزارش «تابناک البرز» در نیمه دوم سال یکی از مشکلات البرز نشینان آلودگی هوا است، چه خوب است که مسئولین استانی از همین الان مدیریت بحران داشته باشند و قبل از وقوع آلودگی هوا فکری به حال آلوده کنندگان کنند، آلاینده هایی که ریه های تنفسی مردم البرز را به مخاطره می اندازد.

 در سال گذشته میزان آلودگی ها به اندازه ای زیاد شد که به تعطیلی چندین باره و چندین روزه مدارس استان البرز منجر شد، مسئولین استانی که به طور حتم بیش از شهروندان به مشکلات و آلاینده ها واقف هستند و جلسات متعدد را در جهت رفع این مشکل داشته اند باید از همین حالا به فکر آلودگی هوای البرز باشند.

خودروهای فرسوده ناوگان حمل و نقل عمومی، ادارات و سازمان ها و حتی خودروهای فرسوده شخصی و کارخانه جات متعدد، عدم پوشش طبیعی مناسب و تقویت کمربندهای سبز در اطراف شهرها، همه و همه منجر به آلودگی هوا در استان البرز شده است، آلودگی که بخش اعظم آن مدیون خودروهای فرسوده بوده و تنها با ساز و کارهای مناسب و وضع قوانین سفت و سخت حل می شود.

در سال های اخیر ممنوعیت تردد برای افراد خاص و تعطیلی مدارس استان به غیر از بخش طالقان و آسارا از مواردی است که بیش از پیش از خروجی جلسات مدیریت بحران البرز شنیده ایم، ای کاش در تابستان پیشرو که فرصت به اندازه کافی وجود دارد و می شود کاری کرد، مسئولین به فکر آلاینده های احتمالی باشند و از فعالیت غیر مجاز برخی واحدهای صنعتی و معادن شن و ماسه جلوگیری کنند.

 رامین ربیعی رئیس سازمان صمت استان البرز می گوید؛ "در زمینه صدور مجوزهای صنعت و معدن از اداره محیط زیست استعلام های لازم را به عمل می آوریم و کارشناسان بازدیدهای لازم را به عمل می آورند و پس تائیدیه آنها، مجوز صادر می شود، فعالیت های خارج از استاندارد و تذکرات محیط زیست منجر به پلمب واحدها خواهد شد.

غالب آلودگی هوا به دود خودروهای فرسوده باز می گردد، البته نمی دانم که محیط زیست آلودگی بخش های مختلف را احصا کرده است یا خیر؟ دود خودروها و ترافیک بزرگراه تهران – کرج از موجبات اصلی آلایندگی است، امیدواریم امسال با تلاش دولت و استانداری البرز بزرگراه های همت و چرمشهر افتتاح شود و مشکل میلیون ها لیتر سوختی که در این ترافیک می سوزد  رفع خواهد شد".

 معاون فنی اداره کل محیط زیست استان البرز هم معتقد است که آلاینده اصلی البرز در 6 ماه نخست سال ذرات است که به کانون های ریزگرد باز می گردد زیرا یک کانون ریزگرد درون استانی (اشتهارد و تالاب صالحیه نظراباد) و یک کانون برون استانی داریم که البرز را تهدید می کند.

 حمیدرضا لشگری ادامه می دهد؛ "در کل سال آلایندگی گازها را در قالب آن چیزی که از دودکش صنایع و خودروها خارج می شود داریم اما علت اصلی آلودگی البرزدر 6 ماه ابتدای سال ذرات با قطر بالای 10 میکرون است که همان ریزگرد یا گرد و غبار خواهد بود، این مهم به معنای آن نیست که در حال حاضر آلودگی گازها را نداریم.

 در 6 ماه دوم سال وارونگی دما ناشی از گازها موجبات آلودگی هوای البرز را فراهم می کند، طبق بررسی های انجام شده 64 درصد آلاینده های استان از نوع گازها به منابع متحرک و 36 درصد به منابع ثابت باز می گردد اما این دلیل نمی شود که ما بر اساس درصد بندی مذکور، منبع آلاینده ای را نادیده بگیریم.

متاسفانه برخی مواقع احساس می شود که منابع ثابت کمتر از خودروها روی آلودگی هوا تاثیر دارند اما 36 درصد منبع ثابت، رقم قابل توجهی است، در 6 ماه دوم سال خودروهای سنگین اعم از گازوئیل سازحائز اهمیت هستند اما در زمینه نوسازی ناوگان بنزین و گاز سوز در البرز موفق نبوده ایم و واقعیت این است که دو سوم کار رفع آلودگی هوا روی زمین مانده است.

 در راستای کاهش آلودگی هوا صرفا در بخش کمربند سبز شمال شهر کرج و گازسوز کردن سوخت کارخانجات خوب عمل کرده ایم، در چهار سال اخیر بخش عمده ای از صنایع و کارخانه های البرز از مصرف سوخت های سنگین مانند مازوت و گازوئیل به گاز سوق پیدا کرده اند اما در حال حاضر 12 درصددر این بخش گازسوز نشده اند.

 در زمینه نصب کاتالیست روی تاکسی ها و اتوبوس ها اصلا موفق نبوده ایم، استعلام صنایع هم در دو نوبت انجام می شود و اگر کسی متقاضی ایجاد یک صنعت باشد، محیط زیست روز نخست احداث کارخانه، بر اساس ضوابط محل استقرار آن را تائید می کند و در زمان بهره برداری یکبار دیگر محیط زیست شرایط بهره برداری را بررسی می کند اما فعالیت کارخانه در سال های آینده صرفا بر اساس نظارت محیط زیست صورت می گیرد و با گره های کور همراه است.

معادن تهران دشت ساوجبلاغ ممکن است سیتسم های کنترلی داشته باشند اما صدها کامیونی که تردد می کنند گرد و خاکی تولید می کنند که در این مسیر چشم چشم را نمی بیند، این روند نیاز به ورود سازمان صمت البرز دارد تا زمان اعطای مجوز، چارچوب هایی برای معابر و دسترسی های این کارخانه ها و معادن در نظر بگیرد".

 البته رئیس سازمان صمت البرز در ادامه به فعالیت های گسترده این مجموعه در زمینه تولید، نظارت قیمت ها، کم فروشی، انبارها و ... اشاره کرده و می گوید؛ "اگر بخواهیم به بخش آلایندگی ورود کنیم باید چارچوبی داشته باشیم تا از امکانات خود و محیط زیست استفاده کنیم زیرا نظارت بر ادامه فعالیت های معادن به لحاظ آلایندگی روی محیط زیست می چرخد".

 به نظر می رسد تا زمانی که محیط زیست استان البرز در کارزار آلودگی هوا تنها است و دستگاه های دیگر این مجموعه را همراهی نمی کنند، آلاینده ها در 12 ماه سال می تازند و تنها تدبیر مسئولین به تعطیلی های چند روزه ختم شده و کاری از پیش نمی رود. 

برچسب ها: آلودگی هوا ، معادن ، البرز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار