در راستای حرف و حدیث‌هایی که در حکم پرونده سیل شیراز وجود دارد، رئیس قوه قضائیه بر رسیدگی ویژه این پرونده که در مرحله تجدیدنظر قرار دارد و صدور حکم قطعی بر آن، تاکید کرد.
کد خبر: ۸۶۲۰۵۵
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷ 13 June 2020

تابناک فارس به نقل زا فارس: صبح روز دوشنبه پنجم فروردین ماه سال ۹۸، بارانی که از حوالی ساعت هشت صبح در شیراز شروع به باریدن کرده بود، یک‌باره شدت یافت و با ریتمی تند و سیل‌آسا همراه با بارش تگرگ پس از یک ساعت و نیم منجر به بروز سیلی بی‌سابقه شد و تعداد ۲۱ نفر از شهروندان و مسافران نوروزی را به کام مرگ کشاند.
طغیان رودخانه آب زنگی و ریزش آب از ارتفاعات اطراف دروازه قرآن انبوهی از خودروهای سواری را با سرنشینانش درهم پیچید.
سیلی بی‌سابقه که سبب شد کم کاری و تخلف عده‌ای، ۲۱ نفر را در کام مرگ فرو برده ، ۱۱۹ نفر را مصدوم کند و به خودروها و املاک بسیاری خسارت وارد آورد.
از جمله علل ریشه‌ای سیل شیراز، عدم لایروبی مسیر سیل و عدم توجه شهرداری به هشدارهای سیل عنوان شده است.
دلیل دیگر، ایجاد تأسیسات شهری و خیابان در رودخانه خشک شیراز است. همچنین تبدیل دره کناری دروازه قرآن به جاده ورودی شیراز نیز در گسترش بیشتر سیل و تلفات آن نقش داشته‌است.
گفته می‌شود تا چند سال پیش در کنار دروازه قرآن، همیشه خندق یا دره‌ای وجود داشته که مسیر سیلاب‌های فصلی بوده‌ است؛ اما حدود ۱۵سال پیش شهرداری شیراز این دره را «با نخاله پرکرده و آسفالت نمود» و عملا مسیر عبور سیلاب را به یک کانال لوله‌ای کوچک محدود کرد.
به گفته رئیس کمیته حقیقت‌یاب شورای شهر شیراز در مورد علت سیل دروازه قرآن، خاکریزهایی برای ساخت جاده در بالادست دروازه قرآن مشاهده شد که این دستکاری در طبیعت سبب جمع شدن حجم زیادی آب و در نتیجه موجب بروز سیل دروازه قرآن شد.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز فارس نیز از ابتدای امر به این حوزه ورود کرد.
حیدر آسیابی با تاکید بر توجه ویژه به روند رسیدگی به این پرونده در کوتاه‌ترین زمان، از انجام بررسی لازم جهت صدور حکم بدوی و تنظیم کیفرخواست و تحویل به دادگاه یاد کرد.
وی همچنین از انجام اقدامات لازم در جهت پیشگیری، از لایروبی این مسیر در سال جاری جهت جلوگیری از بروز سیل‌های بعدی خبر داد‌.
این سیل در ورودی شیراز سبب واژگونی خودروها و برخوردشان با یکدیگر شد و این وضعیت، آب‌گرفتگی معابر در سطح شهر را به دنبال داشت.
کوچه‌ها و خانه‌های مرکز شهر شیراز مانند چهارراه پارامونت، بلوار امیرکبیر، بلوار زند، بلوار هفت‌تنان به ویژه محله سعدیه و چند نقطه دیگر همچون بافت تاریخی و بازار وکیل دچار آب‌گرفتگی شدند.
آخرین آمار رسمیِ جان‌باختگان سیل ۱۳۹۸ به نقل از سرپرست اورژانس کشور ۲۱ نفر اعلام شد و مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس اعلام کرد در میان کشته‌شدگان شش مرد، هفت زن و چهار کودک شامل سه پسر و یک دختر هستند. همچنین بر اساس این آمار ، سیل شیراز ۱۱۹ مصدوم برجای گذاشت.
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در این باره اعلام کرد که طغیان آب در مسیل، بیش از ۲۰۰ خودرو را با خود برده‌ است. در نتیجه سیلاب دوم، در محلات شرق شیراز از جمله محله سعدی خانه‌های بیشتری آسیب‌دیده و دچار آب‌گرفتگی شدند.
در پی سیلاب پنجم فروردین ماه ۹۸ در شیراز و دیگر شهرهای استان فارس به سه هزار و ۸۵۰ واحد شهری خسارت جزئی و به ۲۸۹ واحد خسارت کلی وارد شد.
از همان روزهای ابتدایی بروز سیل در شیراز مشخص شد که در بروز حادثه، بیشترین اهمال و سهل‌انگاری از سوی مسوولان شهری بوده و شهرداری شیراز به عنوان متولی اصلی ایمن‌سازی فضای شهری مقصر اصلی است.
بررسی‌های کارشناسی هم این موضوع را تایید کرد که جاری شدن سیل رودخانه آب زنگی به داخل شهر، به دلیل اقدامات نسنجیده و غیرفنی بوده که شهرداری طی سالهای متمادی انجام داده است بنابراین با اعلام شکایت خانواده‌های داغدار، پرونده قضایی به جریان افتاد و کارشناسان دادگستری هم به بررسی جوانب این حادثه پرداختند و در نهایت جلسات دادگاه در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو با حضور شاکیان و متهمان پرونده برگزار شد و یکی از شهرداران اسبق شیراز به همراه شهردار فعلی به دلیل قتل غیرعمد و ایراد صدمه بدنی غیرعمد محکوم شدند.
پرداخت دیه و بیش از ۶۳ سال حبس تعلیقی حکم بدوی بود که به نظر می‌رسد دادگاه از راه نامناسبی برای شهرداران مقصر در این پرونده صادر کرده است. حکمی که شاکیان پرونده هم به آن اعتراض دارند و می‌گویند که متهمان این پرونده به دلیل اشتباهات مرگبارشان باید با احکام سنگین‌تری مجازات‌ شوند.
در راستای حرف و حدیث‌هایی که در پی این حکم وجود داشت، رئیس قوه قضاییه که پنج‌شنبه گذشته مصادف با ۲۲ خردادماه در شیراز حضور داشت بر رسیدگی ویژه به این پرونده که اکنون در مرحله تجدیدنظر قرار دارد تاکید کرد و خواستار تصمیم مناسبی از سوی مقامات قضایی برای صدور حکم قطعی و نهایی شد‌.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در سخنانش در جمع مقامات قضایی استان با اشاره به اینکه اگر مسیر سیل لایروبی می‌شد شاهد همچین اتفاق ناگواری نبودیم، خواستار برخورد جدی با متخلفان و همچنین اتخاذ راهکارهای پیشگیرانه جهت بروز سیل‌های احتمالی در آینده شد.
وی در این راستا از مسؤولان قضایی استان خواست تا به بررسی ویژه این پرونده در سریع‌ترین زمان ممکن همت گمارند و هر چه سریع‌تر حکم قطعی و مناسب را اعلام کنند.

برچسب ها: فارس ، سیل ، شیراز ، حکم قضایی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار