مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: همه ساله برخی از کشاورزان اقدام به آتش زدن کاه و بقایای محصولات خود می‌کنند که این عمل خود نوعی تهدید برای محیط زیست است.
کد خبر: ۸۵۸۸۷۸
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰ 06 June 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: حمید ظهرابی مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس در خصوص سوزاندن بقایای گیاهی اراضی زراعی، گفت: با گذشت نزدیک به ۳ سال از تصویب ماده ۲۰ "قانون هوای پاک" و ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع که ده‌ها سال از تصویب آن می‌گذرد، اما اجرا نشدن درست و کامل این قوانین باعث شده ایجاد حریق در مزارع همچنان یکی از عوامل آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع کشور است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس افزود: همه ساله با پایان کشت بهاره و همزمان با روز‌های گرم سال، کشاورزان پس از برداشت محصول و با هدف سرعت بخشیدن به کشت بعدی، بقایا‌ و کاه و ‌کلش به جا مانده در مزارع را آتش می‌زنند. این کار علاوه بر آلودگی هوا، باعث خسارت به خاک، کاهش مواد آلی، کاهش میکروارگانیسم‌ها و رطوبت و در نتیجه حاصل خیزی خاک، افزایش فرسایش و بر هم خوردن تعادل ترکیبات آلی و‌معدنی خاک می‌شود.

او ادامه داد: همچنین به دلیل همجوار بودن بخش‌های وسیعی از اراضی کشاورزی با مراتع و جنگل‌ها خطر ایجاد حریق در عرصه‌های طبیعی افزایش می‌یابد و یکی از دلایل عمده ایجاد حریق در این عرصه‌ها ایجاد حریق عمدی در مزارع به شمار می‌رود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس گفت: این حریق‌ها در مناطق مسکونی و جاده‌ها نیز با آلودگی هوا و کاهش دید خطر تصادفات جاده‌ای را به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهند.

ظهرابی گفت: "قانون هوای پاک" در مرداد ۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و نزدیک به سه سال از تصویب آن می‌گذرد که از سوی بسیاری از کشاورزان نادیده گرفته شده و به ندرت با آنها برخورد شده و یا برخورد‌های صورت گرفته باز دارنده نبوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس ادامه داد: در سال جاری با توجه به دستور مراجع قضایی و بخشنامه‌ای که از دادستانی خطاب به همکاران قضایی صادر شده، تشدید برخورد با ناقضان این قانون در دستور کار قرارگرفته است.

او با تاکید بر ماده ۲۰ قانون هوای پاک متذکر شد: آتش زدن پس مانده محصولات در اراضی کشاورزی براساس مواد۲۰ قانون هوای پاک و ۶۸۸ مجازات اسلامی و ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها، خلاف قانون است و مرتکبین به جزای نقدی و حبس محکوم خواهند شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار