نماینده مردم قم در مجلس گفت: در حوادث آبان‌ماه ۹۸ ‌تعداد ۲۰۰۰ نفر از حاضرین در صحنه و ۵۰۰۰مامور مجروح شدند و آمار کشته شدگان ۲۳۰ نفر بود.
کد خبر: ۸۵۷۳۴۲
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۷ 01 June 2020

به گزارش تابناك به نقل از فارس، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده مجلس شورای اسلامی در حاشیه یکی از جلسات کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مبارزه با کرونا در جمع خبرنگاران در مورد تعداد فوت شدگان در حوادث آبان ماه گفت: در هر کشوری ممکن است طرح هایی اجرا شود که ضعف و قدرت داشته باشد.

ذوالنور تصریح کرد: مردم نمی‌توانند هزینه‌های ابراز احساسات شومی که با تحریک رسانه‌های بیگانه اتفاق می افتد را بپذیرند و خسارات را تحمل کنند بنابراین در حوادث آبان ۹۸، اتفاقاتی افتاد که ذائقه مردم را بعد از شکست آمریکا در سقوط پهپاد تلخ کرد و سعی کردند آن شیرینی را در کام مردم تلخ کنند.

وی افزود: حادثه آبان ۹۸ طبیعی بود از این جهت که مردمی که از آرمان های خود دفاع می‌کنند و اعتراض خود را بیان کنند، از زمان سقوط سالوادور آلنده در شیلی براندازی نظام های سیاسی از طریق جنگ نرم و تهدید نرم اتفاق افتاده است اما از آنجا که جنگ نرم در دستور دشمن است سعی می‌کنند با قرار دادن مردم در مقابل هم و در مقابل حکومت‌ها و اردوکشی‌های خیابانی، اهداف خود را تحقق بخشند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نظام سلطه از این فرصت با تمام امکانات خودش بهره گرفت و سعی کرد احساسات گروه‌های مختلف را تحریک کند و تجمعات خیابانی را راه اندازی کند و کسانی که با منافع ملی و ملت مشکل داشتند و کسانی که گوش به فرمان رسانه‌های بیگانه بودند طبیعتا رهبری و لیدری این جریانات را به دست می گیرند و سعی می کنند موج سواری کنند و آن اهداف شوم را با فریب مردم محقق کنند.

ذوالنور در خصوص حجم خسارات اتفاقات آبان ۹۸ ادامه داد: ۴۹۷ مرکز دولتی تخریب، ۴۲۲ خودروی مردم، ۲۳۰ خودروی دولتی یا بخش عمومی و ۵۶۹ وسایل نقلیه عمومی، ۹۹۱ شعبه بانک، ۵۳ مورد مقرهای انتظامی، نظامی و بسیج و ۱۲۳ جایگاه سوخت تخریب و آتش گرفت.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: مخازن با حجم بالای مراکز عرضه سوخت اگر آتش می‌گرفت تا شعاع ۵۰۰ متر را تخریب میکرد که تخریب آن سخت است اما اغتشاشگران برای آن آموزش دیده بودند.

وی در خصوص تعداد کشته شدگان و مجروحان حوادث آبان‌ماه مجلس با بیان اینکه ضد انقلاب از ۱۵۰۰ تا ۱۰ هزار نفر کشته شده در حوادث آبان ماه اعلام کرده بود، اظهار داشت: تعداد ۲۰۰۰ نفر از حاضرین در صحنه و ۵۰۰۰مامور مجروح شدند و آمار کشته شدگان ۲۳۰ نفر بود که ۶ نفر مامورینی بودند که به شهادت رسیدند و ۲۰ درصد هم از نیروهای حفظ امنیت و نظم بودند که عضویت رسمی نداشتند مثل بسیج و نیروهای مردمی.

ذوالنور با بیان اینکه ۲۲ درصد از افراد کشته شده سابقه‌دار بودند، ادامه داد: ۷ درصد جانباختگان در درگیری مسلحانه، ۱۶ درصد در تعرض هجوم مستقیم به اماکن انتظامی، دفاعی و امنیتی با سلاح سرد، ۲۶ درصد کسانی هستند که به صورت نامعلوم جان‌باختند و مشخص نیست چگونه کشته شدند.

وی تصریح کرد: ۹۳ مرکز نظامی و انتظامی مورد تعرض قرار گرفت. کلانتری که دویست، سیصد قبضه سلاح در آن است، وقتی افرادی از روی در و دیوار وارد می‌شوند، اگر این سلاح‌ها در اختیار آنها قرار بگیرد چه بلایی سر مردم می‌آید و مردم چه هزینه‌هایی پرداخت می‌کنند طبیعی است چنین موارد درگیری ممکن است منجر به تلفات جانی شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: ۳۱ درصد از جان باختگان در حمله به مراکز عمومی کشته شدند؛ این افراد از جمله کسانی هستند که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ، بانک‌ها پمپ بنزین‌ها، مساجد، مدارس علمیه، مراکز دانشگاهی جهاد دانشگاهی آزمایشگاه‌های تشخیصی وزارت بهداشت و بخش خصوصی، پمپ بنزین ها حضور پیدا کردند.

وی اضافه کرد: مثلا بر اساس بررسی پزشکی قانونی بعضی از این کشته‌ها در وسط درگیری از فاصله ۷ متری قلب آن‌ها یا شقیقه وی از فاصله ۳ متری هدف گرفته شده است. می دانیم فاصله بین نیروهای عمل کننده با معترضین اینقدر نبود و درصد بالایی از کشته شدگان با گلوله‌هایی کشته شدند بر اساس پزشکی قانونی که جزو سلاح های سازمانی نیروهای امنیتی و نظامی نیست و مرگ مجهول و مشکوک را شاهد بودیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم با بیان اینکه این کمیسیون ورود جدی به این ماجرا داشت، گفت: موضع مقام معظم رهبری کار ما را تسریع کرد و دستگاه‌های امنیتی، نیروهای مسلح، پزشکی قانونی و قوه قضائیه ورود جدی در این مسأله پیدا کردند که بررسی آنها به ما کمک کرد.

وی اظهار داشت: بخشی از جانباختگان بی‌گناه تشخیص داده و مامورین مدافع نظم و امنیت شهید اعلام شدند، در کنار فرمایش رهبری شورای تامین استان ها به این موضوع ورود پیدا کردند، قرار شد به خانواده های آنها سرکشی شود و به آنها کمک شود. شاید بتوان گفت خانواده‌ای بدون سرکشی در این زمینه باقی نماند. مقام معظم رهبری حتی برای آنها که سابقه درگیری مسلحانه داشتند هم فرمودند که خانواده آنها را از او جدا کنند، آمار قابل راستی آزمایی است و مهمترین مرجع ما پزشکی قانونی است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که‌ ایا از دستگیرشدگان شکنجه و یا کشته شده‌اند گفت: ما چنین گزارشی نداشتیم که کسی بعد از دستگیری کشته و یا شکنجه شده باشد. غالب دستگیرشدگان برای آرام شدن اوضاع دستگیر شدند، ولی آنها پالایش شدند و کسانی که نقش جدی در آشوب ها نداشتند، آزاد شدند.

ذوالنور در خاتمه اظهار داشت: باید از مردم عزیزمان تشکر کرد و باید به اعتراضات مردم احترام گذاشت. این مردم بوده اند که بار انقلاب را بر دوش داشته بودند، اعتراضات هم باید طوری باشد که کسانی که به دنبال ضربه زدن به نظام و مردم هستند نتوانند کاری کنند و بعد از سخنان مقام معظم رهبری دیدیم که مردم صف خود را از اینها جدا کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار