کد خبر: ۸۵۷۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۴ 01 June 2020

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از پایان کاشت در بیش از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای گیلان خبر داد.

40 درصد برنج کشور در استان گیلان تولید می‌شود

علی درجانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفتگو با خبرنگار اعزامی ایانا به استان گیلان با اشاره به اینکه بخش کشاورزی در این استان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: بیش از ۲۸ درصد اشتغال استان گیلان در بخش کشاورزی بوده و این در حالی است که متوسط اشتغال این بخش در کشور ۱۸ درصد برآورد شده است.

وی ادامه داد: گیلان کمتر از ۹ دهم درصد وسعت کشور را به خود اختصاص داده و بیش از 3.5 درصد تولیدات بخش کشاورزی در این استان انجام می شود.

درجانی با بیان این که استان گیلان مزیت تولید ۷۰ نوع محصول در اقلیم های مختلف را دارد،  تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد چای تولیدی کشور، در حدود ۳۵ درصد فعالیت نوغانداری و بالاترین سطح زیر کشت برنج، در گیلان انجام می شود؛ همچنین در بیش از 20 محصول کشور حائز رتبه اول تا پنجم تولید در کشور هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به تولید 40 درصدی برنج کشور در این استان شمالی، یادآور شد: امسال کاشت این محصول در بیش از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار به اتمام رسیده است.

وی درباره میزان تولید برنج پیش بینی کرد: امسال بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک و بیش از ۷۶۰ هزار تن برنج سفید با کیفیت عالی تولید شود که نسبت به سال گذشته به دلیل وضعیت آب و هوایی و زمان کاشت افزایش یابد.

درجانی با اشاره به اجرای چند فعالیت کارآمد برای تولید برنج کشور، تصریح کرد: تامین و توزیع نهاده‌های بخش کشاورزی از جمله کود در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش داشته و بیش از ۶۱ هزار و ۵۰۰ تن کود در استان گیلان توزیع شده است.

توزیع 1600 تن بذر گواهی شده برنج در استان گیلان

وی درباره اقدامات انجام شده در خصوص بذر گواهی شده گفت: امسال بالای یکهزار و ۶۰۰ تن بذر گواهی شده با نظارت موسسات تحقیقاتی و با همکاری شرکت خدمات حمایتی شبکه تعاونی های روستایی و بخش خصوصی برای اولین بار تولید و توزیع شده است؛ همچنین در سال جاری برای اولین بار است که چند مجموعه تولید و فرآوری بذر را در بخش خصوصی فعال کرده‌ایم تا بتوانیم تعهدات سال های آینده را تولید کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد ارقام برنج کشت گیلان ارقام محلی کیفی است، بیان کرد: حدود ۱۰ درصد ارقام پرمحصول مانند خزر، گیلانه و سه رقم برنجی که سال گذشته توسط موسسه تحقیقات برنج کشور معرفی شده، در شالیزارهای گیلان کشت می شود؛ امسال بنا است تا حدود ۲۰ هزار هکتار از اراضی را تحت پوشش این ارقام پرمحصول قرار دهیم.

وی ادامه داد: امسال رقم های پرمحصول گیلانه، آنام و رش برای کاشت بین کشاورزان توزیع شده است.

آمادگی شالی‌کوبی‌های گیلان برای فرآوری شلتوک خوزستان

رئیس جهاد کشاورزی استان گیلان در بخش دیگری از صحبت های خود به اعلام آمادگی این استان برای کمک در کاشت و برداشت برنج در استان خوزستان خبر داد و یادآور شد: هیات وزیران با هدف ایجاد زمینه بهره وری حداکثری از منابع آب و خاک کشور و استفاده از ظرفیت بالقوه بوجود آمده منابع آبی در استان خوزستان به منظور تأمین بخش عمده نیاز کشور به محصول برنج، با اصلاح مصوبه مربوط به ممنوعیت کشت برنج خارج از استان های گیلان و مازندران و الحاق یک تبصره به آن موافقت کرده است، بنابراین استان گیلان می‌تواند در کاشت و برداشت این محصول به استان خوزستان کمک کند.

وی افزود: استان گیلان می‌تواند برای کمک به استان خوزستان در زمینه کاشت و برداشت محصول برنج، ماشین آلات و امکانات خود را پس از برداشت، در اختیار این استان قرار دهد. همچنین شالی‌کوبی‌های استان نیز در این زمینه برای فرآوری برنج اعلام آمادگی کرده اند.

صرفه جویی 200 متر مکعبی آب در شالیزارهای استان گیلان

درجانی درباره اقدامات اجرا شده در زمینه آبیاری شالیزارها، اذعان کرد: با توجه به اینکه بخش اعظم بارش باران در خارج از فصل به دریا می ریزد؛ یکی از سیاست های مهم وزارت جهاد کشاورزی توسعه استفاده از آب سبز و آب باران است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان ادامه داد: برای اولین سال بر اساس تفاهم نامه وزارت جهاد کشاورزی با سازمان برنامه و بودجه کشور و استانداران استان‌های شمالی گیلان، مازندران و گلستان قرار است تا بحث بهسازی و ساماندهی آب بندان‌های استان‌های گیلان که یک سازه بسیار ارزشمند سنتی و بسیار قدیمی برای اولین سال اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه ۱۲۰۰ هکتار از آب بندان‌های گیلان را به منظور افزایش ظرفیت در دیواره‌ها در ۷۰ نقطه بهسازی کرده ایم، یادآور شد: بخشی از این فعالیت به اتمام رسیده و بخش دیگری از آن رو به پایان است.

درجانی اضافه کرد: برنامه ریزی شده تا با استفاده از ذخیره آب باران در آب بندان‌های استان، در یک برنامه سه ساله حداقل ۲۰۰ هزار مترمکعب صرفه جویی شود.

وی، افزود: در سال جاری برای آماده‌سازی شالیزار، در هر هکتار حدود ۱۰۰۰ متر مکعب صرفه‌جویی در آب سد داشته ایم.

کاشت 90 درصدی مکانیزه برنج در گیلان

درجانی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به مکانیزاسیون در حوزه برنج، خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد کشت شالیزارها به صورت مکانیزه انجام می شود.

وی ادامه داد: حدود ۶۵۰۰ دستگاه نشاکار در این زمینه مشغول فعالیت هستند که تعداد ۷۰۰ دستگاه در سال قبل تهیه شده است؛ پیش بینی می‌شود در سال جاری، درجه مکانیزاسیون در تولید برنج بیشتر از ۶۷ درصد برسد.

درجانی گفت: بیش از 3 هزار و 500 دستگاه کمباین برداشت برنج آماده و مستقر شده است و پیش‌بینی می شود بیش از ۷۰ درصد برداشت محصول به صورت مکانیزه انجام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه تکمیل و تجهیز زنجیره شالی‌کوبی نیز در دستور کار قرار دارد، افزود: یک هزار و 400 واحد شالی‌کوبی در گیلان در حال فعالیت هستند که در دو سال اخیر بیش از ۴۰۰ واحد، مدرن سازی، بازمهندسی و بازنگری شده است.

وی ادامه داد: تکمیل این زنجیره نقش مهمی در جلوگیری از خرد شدن و ضایعات محصول در زمان فرآوری دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار