کد خبر: ۸۵۷۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷ 01 June 2020

فرماندار آستارا: الحاق به منطقه آزاد انزلی مطالبه مردم است

تابناک/ فرماندار بندر مرزی آستارا گفت: الحاق بخش‌هایی از این شهرستان نظیر گمرک، راه آهن و بندر به منطقه آزاد انزلی، خواسته مردم است و با تحقق این امر، شهرستان تالش نیز از منافع آن بهره‌مند خواهد شد.

حسن رستم زاد روز دوشنبه در جلسه کارگروه شورای صادرات غیرنفتی گیلان به ریاست استاندار گیلان در فرمانداری آستارا اظهار کرد: آستارا در کنار شهرستان انزلی به توفیقات اقتصادی استان اضافه خواهد کرد و ظرفیت های منحصر بفرد این شهرستان نباید کم تلقی شود.

وی افزود: ویژگی های آستارا نه تنها برای گیلان بلکه برای کشور مفید است و این شهرستان در شرایط تعطیلی ها برای مقابله با شیوع کرونا نیز نقش اقتصادی مهمی ایفا کرد و مرزهای آن باز و فعال بود.

به گزارش ایرنا؛ منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است و کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند و امکان ثبت، مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان ۱۰۰ درصد، فعالیت بانک ها و موسسات مالی - بیمه ای، معافیت مالیاتی ۲۰ ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی از مزایای این منطقه است و می تواند آزمونه ای (پایلوت) برای ایجاد مرکز مالی بین المللی باشد .

فرماندار آستارا ادامه داد: راه آهن آستارا در کریدور شمال - جنوب ایران نقش کلیدی دارد و باید دبیرخانه تجارت ایران با اوراسیا در آستارا دایر شود و جمهوری آذربایجان نیز که متعهد شده بود ظرف ۲ سال، زیرساخت های راه آهن و بارانداز آستارا را تامین و برای ۲۵ سال بهره برداری کند، هنوز به طور کامل به تعهدات خود عمل نکرده است.

رستم زاد گفت: در منطقه ویژه اقتصادی آستارا به طور عملی اتفاق خاصی نیفتاده و با وجود گذشت یک سال از وعده صدور کد گمرکی برای آن، هنوز صادر نشده است و دستگاه های مسئول به رسالت خود در این باره عمل کنند.

وی بیان کرد: شرکت کاوه در بندر آستارا سرمایه گذاری کرده اما در محدوده ۶۰ هکتاری منطقه ویزه اقتصادی بندر، کار خاصی صورت نگرفته است و از مسئولان استانی انتظار می رود پیگیر موضوع باشند.

او گفت: از یک سال قبل برای لایروبی کانال بندر آستارا جهت ورود کشتی های بزرگ، قول هایی از سوی مسئولان امر داده می شود اما هنوز عملیاتی نشده است و مسولان امر، تحقق آن را با جدیت پیگیری کنند.

وی همچنین بر پیگیری ایجاد شهرک صنعتی مشترک بین ایران و جمهوری آذربایجان در شهرستان آستارا تاکید کرد.

استاندار گیلان امروز در راس هیاتی علاوه بر بازدید از راه آهن و بارانداز ریلی آستارا، در جلسه کارگروه صادرات غیرنفتی گیلان در فرمانداری آستارا حضور یافت.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان واقع شده است و با جمهوری آذربایجان سه مرز ریلی، زمینی و دریایی دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار