آتش‌سوزی‌ به تراژدی و تهدیدی دائمی برای جنگل‌های زاگرس تبدیل شده است و آتش همه ساله بخشی از منابع طبیعی را نابود می کند.طبق تحقیقات ثابت شده است که تنها در ۵ نقطه جهان از جمله در کشور پرتغال و مناطقی از آفریقا آتش سوزی طبیعی رخ می دهد و طبق تحقیقات ثابت شده تمام آتش سوزی‌های ایران ناشی از عوامل انسانی است و اینکه منطقه‌ای خود به خود تحت تأثیر گرما و خشکی گیاهان و ... قرار بگیرد و عامل آتش سوزی شود نیست.
کد خبر: ۸۵۷۱۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱ 01 June 2020

تابناک فارس: فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور تأکید کرد: در ۹۵ درصد از آتش سوزی‌های به وقوع پیوسته در جنگل‌ها و مراتع کشور این عامل انسانی است که مقصر شناخته می‌شود. از این میزان بخشی آتش سوزی‌های عمدی هستند و در مقابل بخش دیگری به دلیل بی توجهی افرادی است که در یک منطقه آتش افروزی کرده‌اند.


عباس نژاد ادامه داد: آتش روشن کردن در جنگل عملی غیرقانونی است، با این حال برخی افراد در جنگل‌ها آتش روشن می‌کنند در حالی که بعد از ترک محل از خاموشی آن مطمئن نیستند.

وی افزود: با وجود این آتش سوزی‌ها تمام استان‌های کشور آمادگی مقابله با ایجاد چنین شرایطی را دارند.

اینکه بالگردها به موقع به محل آتش‌سوزی نرسیدند از آمادگی استان‌ها برای مقابله با چنین شرایطی است؟!

باید گفت که طی دو سال اخیر اعتباری برای تامین تجهیزات هوایی اطفای حریق در اختیار وزارت دفاع قرار نگرفته بود و این موضوع خسارت‌های آتش‌سوزی‌ها را دو چندان کرده است اما گویا بهای تامین اعتبارات برای این موضوع افتادن آتش به دل جنگل‌های گچساران، خائیز، بوشهر، فارس و... بود چراکه سازمان برنامه و بودجه (۱۰ خرداد) ۱۵ میلیارد تومان به سازمان جنگل‌ها برای تامین خدمات و تجهیزات هوایی حریق اختصاص داد که البته باید دید این اعتبار در مقابل بدهی‌های قبلی سازمان جنگل‌ها به وزارت دفاع آیا می‌تواند برای اجرای عملیات اطفای حریق کارساز باشد یا خیر؟

بیش از ۷۰۰ هکتار از مراتع و جنگل‌ها در آتش بی تدبیری سوخت

جنگل‌های زاگرس نه تنها زیستگاه حیات وحش هستند بلکه نقش زیادی در تامین و ذخیره آب کشور دارند همچنین ارزش اکولوژیک و خدماتی یک درخت بلوط در زاگرس حدود یک میلیارد تومان برآورد شده است. با وجود این آتش زاگرس در منطقه خائیز به دلیل عوامل انسانی آغاز شد و در سایه بی‌توجهی و کمبود اعتبار و امکانات تداوم دارد. بر اساس آخرین گزارش‌ها از سازمان جنگل‌ها در طول هفته گذشته ۱۱۰ فقره آتش‌سوزی در استان‌های جنوبی و زاگرسی به‌ویژه استان‌های بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، هرمزگان و استان فارس به وقوع پیوسته، در حال حاضر چیزی بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هکتار از مراتع و جنگل‌ها طعمه حریق شده است و پیش‌بینی می‌شود که با افزایش دمای هوا و خشک شدن پوشش گیاهی آتش به این زودی از جنگل‌های کشور رخت برنبندد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار