عضو هیات علمی دانشکده طب سنتی کرمان گفت: استفاده بیش از اندازه از آویشن می‌تواند موجب بروز علائم و نشانه‌هایی در بدن شود.
کد خبر: ۸۵۶۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸ 30 May 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:محبوبه رئیس زاده متخصص داروسازی سنتی و عضو هیات علمی دانشکده طب سنتی کرمان گفت: گیاه آویشن از خانواده نعناعیان است و گونه‌های متعددی از آن در ایران کشت می‌شود که مشهورترین آن آویشن شیرازی با نام علمی Zattaria multiflora است.

او افزود: همه گونه‌های آویشن مملو از تیمول و کارواکرول است، که به عنوان عامل ضد قارچی، آنتی اکسیدانی، ضد درد، و ضد میکروبی قدرتمند به شمار می‌آیند.

رئیس زاده بیان داشت: آویشن، به عنوان یک درمان سنتی طیف وسیعی از ناراحتی‌ها و بیماری‌ها شامل بیماری‌های گوارشی، تنفسی و عصبی را نیز درمان می‌کند. اما هرگز نباید از مضرات آویشن هم غافل شوید.

او تصریح کرد: در افرادی که سابقه حساسیت به ترکیبات گیاهی را دارند امکان بروز تحریکات مخاطی با مصرف گیاه آویشن به شکل پودر یا دمنوش وجود دارد. در صورت بروز حساسیت معمولا علائمی مانند سوزش سردل، تهوع و استفراغ، سردرد، تنگی نفس، تپش قلب، خارش و تاول‌های پوست، اسپاسم دستگاه گوارشی و یا حتی در موارد شدید منجر به بروز کما شود.

رئیس زاده بیان داشت: در صورت بروز حساسیت لازم است که هرچه سریعتر فرد به مراکز اورژانس انتقال یابد، به ویژه این حساسیت در کسانی بیشتر بروز می‌کند که به سایر گیاهان خانواده نعناعیان مانند رزماری؛ پونه ... حساسیت دارند.

او تصریح کرد: در مصرف روغن و اسانس خالص آویشن به صورت موضعی باید خیلی دقت داشت چرا که می‌تواند منجر به تحریکات پوست به ویژه در افراد حساس شود و لازم است که قبل از مصرف حتما این ترکیبات رقیق شوند.

رئس زاده گفت: همچنین برخی از گونه‌های آویشن ممکن است منجر به تحریک غده تیروئید شود پس در بیمارانی که از مشکلات غده تیروئید رنج می‌برند یا دارو‌های تیروئید مصرف می‌کنند آویشن توصیه نمی‌شود.

او افزود: همچنین احتمال تداخل دارو‌های گیاهی با هم وجود دارد و بهتر است که افراد از مصرف همزمان آویشن با سایر ترکیبات گیاهی در دوز‌های بالا اجتناب کنند. همچنین آویشن به دلیل محتوای بالای ترکیبات اسانسی و طبع گرم و خشک گیاه بهتر است در افرادی که زخم‌های گوارشی و مشکلات ناشی از گرمی معده دارند از مصرف مقادیر بالای این گیاه اجتناب کنند.

رئیس زاده بیان داشت: اکثرا گیاهانی که حاوی ترکیبات اسانسی هستند می‌توانند بر انقباضات عضلات صاف بدن تاثیر بگذارند و مصرف دوز‌های زیاد آن‌ها در دوران بارداری توصیه نمی‌شود که گیاه آویشن هم از این قاعده پیروی می‌کند و می‌تواند حتی در دوز‌های بالا منجر به سقط جنین شود.

او تصریح کرد: در برخی از مطالعات اثرات افزاینده فشارخون آویشن اثبات شده است پس بهتر است افرادی که سابقه فشارخون بالا دارند یا از دارو‌های کاهنده فشارخون استفاده می‌کنند از مصرف دمنوش آویشن اجتناب کنند.

 

برچسب ها: خواص ، آویشن ، گیاه دارویی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار