بنابر گزارشهای آموزش و پرورش مازندران در سالهای اخیر تعداد بازماندگان از تحصیل در استان حول محور اعداد تقریبا ثابتی قرار دارد که نشان دهنده گیرکردن پوشش تحصیلی در مرحله آخر است.
کد خبر: ۸۵۵۲۸۰
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۱ 27 May 2020

نخستین شورای آموزش و پرورش مازندران در سالجاری امروز چهارشنبه برگزار شد و از مهم ترین موضوعات مطرح شده امروز این شورا بررسی شرایط شبکه آموزش دانش آموزی ، طرح های جهش تولید در آموزش و پرورش مازندران و مسئله پوشش تحصیلی بود که البته در ۲ مورد نخست فقط بررسی جوانب و شرایط بود.

ایرنا: اما یکی از موضوعات چالش برانگیز نخستین جلسه شورای آموزش و پرورش استان مازندران توقف پوشش تحصیلی دانش اموزان استان در ایستگاه آخر بود.

به این معنی که در سالهای اخیر تعداد کودکان بازمانده از تحصیل استان به خصوص در مقطع ابتدایی یک عدد معنادار و مشخصی را دنبال می کند و هیچگونه پیشرفت و پسرفتی نیز در این زمینه حاصل نمی شود.

معاون ابتدایی آموزش و پرورش مازندران در جلسه امروز گفت: در پایه اول ابتدایی سال تحصیلی۹۸-۹۹ میزان پوشش تحصیلی استان مازندران ۹۸.۵۸ درصد بود که در جمع سه استان برتر تحصیلی قرار دارد.

عیسی میرشفیعی با بیان اینکه پوشش تحصیلی مازندران در تمامی پایه‌های مقطع ابتدایی یعنی از ۶ تا ۱۱ سال ۹۹.۱۴ است افزود: متاسفانه این رقم در چندسال اخیر ثابت مانده و آموزش و پرورش مازندران دیگر نمی‌تواند از این فراتر برود.

وی با اشاره به اینکه هر ساله حدود ۲ هزار و ۲۰۰ دانش آموز مازنی در مقطع ابتدایی از تحصیل باز می مانند و این عدد پیشرفت و پسرفت محسوسی ندارد، گفت: متاسفانه این تعداد دانش اموزان بومی مازندران هستند که اموزش و پرورش در برابر آنها درمانده است.

معاون ابتدایی آموزش و پرورش مازندران کمبود نیروی انسانی ، پراکندگی دانش آموزان و عدم برخورداری آموزش و پرورش مازندران از اعتبارات کافی برای گسترده کردن پوشش تحصیلی را مهم‌ترین دلیل فقدان تغییر در بازماندگان از تحصیل استان عنوان کرد و افزود: این مسئله به چالشی مهم در پوشش تحصیلی مازندران تبدیل شده است.

میر شفیعی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۴ مدرسه دارای کمتر از پنج دانش آموز و بیش از ۱۰ مدرسه با یک دانش اموز در مازندران فعال هستند ، گفت: از نظر وزارت اموزش و پرورش فعالیت این مدارس توجیه پذیر نیست اما به دلیل گستردگی استان مجبور به تداوم انها هستیم.

وی با اشاره به اینکه تعطیلی این مدارس دستورالعمل وزارتخانه ای است افزود: برای جلوگیری از کوچ ، احتمال ترک تحصیل و اسیب های دیگر با هزینه داخلی آموزش و پرورش مدارس کم دانش آموز فعال هستند.

میرشفیعی گروه سنی ۶ سال با فراوانی ۵۱۳ کودک را بیشترین بازماندگان از تحصیل آموزش و پرورش مازندران عنوان کرد و افزود: فقط در شهرستان ساری ۲۴۰ بازمانده از تحصیل داریم.

عدم رعایت مهندسی توزیع فرهنگیان در مازندران

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران کمبود نیروی انسانی برای پوشش گسترده تحصیلی را ناشی از عدم رعایت مهندسی توزیع و جذب فرهنگیان بر اساس نیاز یک منطقه عنوان کرد.

علیرضا سعدی پور گفت: در چند دهه اخیر عدم رعایت مهندسی توزیع نیروی انسانی در آموزش و پرورش مازندران به دغدغه ای بزرگ تبدیل شده که ما را با کمبود نیرو در یک منطقه و مازاد نیرو در بخشی دیگر مواجه کرده است.

وی به رتبه نخست مازندران در جذب نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: پیشنهاد ما برای افزایش ضریب پوشش تحصیلی استفاده از سمن‌ها است تا بتوانیم چتر آموزشی را تا نهایت توان آن گسترش دهیم.

مدیرکل آموزش و پرورش همچنین ارائه اعتبارت برای پوشش تحصیلی حداکثری را ضروری دانست و افزود: خیرین نیز در این زمینه نیاز است همراه ما باشند.

آموزش و پرورش به سیاست جابه جایی نیرو دست بزند

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز مازندران در این نشست در پاسخ به کمبود اعتبارات و نیروی انسانی جهت ارتقای پوشش تحصیلی استان گفت: آموزش و پرورش مدارس کم تعداد خود را تجمیع کند.

سید حسین هاشمی با بیان اینکه مجمع خیرین همواره یارای آموزش و پرورش بوده افزود: وقت ان رسیده که اموزش و پرورش به سیاست ساماندهی نیروی انسانی به جای جذب آن روی بیاورد.

وی با بیان اینکه در برخی مدارس نیز تراکم معلم و دانش اموز بسیار زیاد و در جایی دیگر کم است ، افزود: این شیوه باید اصلاح شود.

استفاده از ظرفیت محلی برای پوشش تحصیلی

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران تاکید کرد: باید آموزش و پرورش از ظرفیت های محلی از جمله همکاری با فرمانداری ها و دیگر امکانات بومی برای پوشش کامل تحصیلی استفاده کند.

حسین حسن نژاد با بیان اینکه شرایط پوشش تحصیلی در مازندران در مقایسه با کل کشور مطلوب و قابل دفاع است افزود: اما این به معنای ان نیست که می توان دانش آموزی را محروم از تحصیل رها کرد.

آموزش و پرورش مازندران دارای ۵۳۶ هزار دانش اموز است که از این تعداد ۲۴۰ هزار نفر در پایه ابتدایی تحصیل می کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار