کد خبر: ۸۵۲۲۸۵
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰ 19 May 2020

 

تابناک/ به گزارش رشت۲۰، این روزها زمزمه تغییر شهردار رشت بازهم به گوش می رسد، قطعاً این موضوع که نظارت و عزل و نصب شهرداران در اختیار شوراها بوده و حق قانونی اعضای شورای شهر محسوب می شود صحیح است، اما در سالیان اخیر شهر رشت با مشکلات بسیاری در عدم بی ثباتی مدیریت شهری مواجه بوده است.

نکته قابل توجه در خصوص شهر رشت طی ۱۹ سال اخیر از سال ۱۳۸۰ تاکنون ۲۱ بار افراد مختلف به عنوان شهردار و سرپرست بر کرسی شهرداری رشت تکیه زده اند. این در حالیست که طی ۹۴ سال عمر شهرداری رشت پیش از سال ۱۳۸۰ مجموعاً ۴۸ بار افراد مختلف به عنوان شهردار و کفیل بر مسند مدیریت شهری رشت نشسته بودند. میانگینی که نشان می دهد از زمان روی کار آمدن شوراها طول عمر مدیریت شهری به چیزی حدود نصف کاهش یافته و بی ثباتی مدیریتی در شهرداری رشت افزایش یافته است.

فارغ از اینها همزمان با ادوار چهارم و پنجم شورای اسلامی شهر رشت، علی بهارمست به مدت ۲ ماه پیش از انتخاب ابراهیم خلیلی به عنوان سرپرست شهرداری رشت منصوب شد. پس از این ابراهیم خلیلی به مدت تقریباً ۱۰ ماه به عنوان شهردار رشت فعالیت کرد.

پس از خلیلی کریم سرپرست به مدت ۶ ماه سرپرستی شهرداری رشت را بر عهده داشت تا محمدعلی ثابت قدم به عنوان شهردار رشت انتخاب شود. طولانی ترین دوره مدیریتی شهرداری رشت در سالیان اخیر مربوط به همین دوره است که ثابت قدم توانست ۲۷ ماه مدیریت شهرداری رشت را بر عهده داشته باشد و موفق شود پروژه های عمرانی متفاوتی را در رشت آغاز و بخشی از آنها را به پایان برساند. اما جالب تر آنکه این ثبات مدیریتی چندان دوام نداشت و شهرداری رشت پس از انتخابات شوراها بازهم رنگ تغییر را به خود می بیند و ثابت قدم از شهردرای رشت عزل می شود.

با عزل ثابت قدم حدود ۵ ماه فرامرز جمشیدپور به عنوان سرپرست شهردرای رشت را مدیریت می کند. دورانی که البته با حواشی زیادی همراه بود. در این میان اعضای شورای پنجم بر سر کار آمده و رایزنی ها و جلسات فراوانی جهت انتخاب شهردار برگزار کردند. جلساتی که در نهایت به انتخاب مسعود نصرتی قزوینی نژاد به عنوان شهردار رشت منجر شد.

نکته جالب آنکه نصرتی با اعضای شورای پنجم عهد و پیمان بسته بود تا چهار سال در شهر رشت مانده و خدمت کند، اما پس از حدود ۱۱ ماه عهد و پیمان خود را فراموش کرد و به سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور رفت تا قائم مقام این سازمان شود.

بعد از این استعفا، علی بهارمست برای دومین بار به عنوان سرپرست شهرداری رشت انتخاب شد و ۱۰ ماه و ۲۴ روز به عناو سرپرست شهرداری رشت باقی ماند تا طولانی ترین دوره سرپرستی شهرداری رشت توسط او رقم بخورد. در این میان انتخاب حامد عبدالهی، حجب جذب و حسین علی قلی زاده به عنوان شهرداران منتخب شورای پنجم توسط وزارت کشور مورد تایید قرار نگرفت و در نهایت ناصر حاج محمدی از ۲۵ تیر ماه ۱۳۹۸ کار خود را به عنوان شهردار رشت آغاز کرد.

حالا ۱۰ ماه از زمان آغاز به کار حاج محمدی می گذرد و بازهم زمزمه های استیضاح وی به گوش می رسد. بی ثباتی در مدیریت شهری آفت این کلانشهر و بزرگترین شهر شمال کشور شده و  باید منتظر ماند تا دید شورای شهر رشت چه تصمیمی برای سرنوشت مدیریت شهری رشت خواهد گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار