معاون آموزشی دانشکده پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز در باره چگونگی مشاوره‌های تلفنی برای درمان بیماران کرونا ویروس در قرنطینه خانگی اظهار داشت: مشاوره و مراقبت‌های تلفنی اعضای هیات علمی دانشگاه بر اساس سطح بندی بیماران بود.
کد خبر: ۸۵۱۹۹۹
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰ 19 May 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:محمد رحمانیان،افزود: اجرای طرح پیگیری و مراقبت تلفنی در منزل از بهترین راه‌ها برای درمان بیماران مبتلا به کرونا و پایین آوردن ریسک خطر برای افرادی است که باید برای درمان بیمار در کنار او باشند، این طرح به همت اعضای هیات علمی گروه پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی جهرم اجرا شد و این مرکز علمی در این زمینه از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان الگویی موفق شناخته شد.

وی بیان داشت: ۲۳۰ بیمار مبتلا به کرونا که در شهرستان جهرم در قرنطینه خانگی به سر می‌بردند با حمایت اعضای هیات علمی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی این شهر پایش و پس از بهبودی کامل از قرنطینه خارج شدند.

رییس دانشکده پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم هم در این مورد گفت: پس از بهبودی اولیه و ترخیص بیماران مبتلا به کرونا از بیمارستان، مهم‌ترین اقدام برای درمان قطعی این بیماران، پیگیری روزانه وضعیت آنها و ارائه مشاوره‌های درمانی، دارویی، حتی روانی و اجتماعی به آنهاست.

محسن فاصله افزود: به همین سبب از ابتدای شیوع ویروس کرونا در شهرستان جهرم، طرح مشاوره و پیگیری درمان بیماران در قرنطینه، توسط اعضای هیات علمی پرستاری مطرح و اجرایی شد.

وی ادامه داد: ۲۳۰ بیمار جهرمی مبتلا به کرونا که در قرنطینه خانگی به سر می‌بردند از اواخر اسفندماه ۹۸ تا نیمه اردیبهشت‌ ۹۹ توسط اعضای هیات علمی دانشکده پرستاری و پیراپزشکی و گروه بهداشت دانشکده پزشکی مورد مشاوره تلفنی قرار گرفتند و تمام آنها به طور میانگین پس از ۱۴ روز با موفقیت از قرنطینه خارج شدند.

او بیان کرد: در این طرح، درمان بیماران با توجه به چگونگی نحوه مصرف و دوز داروها بر اساس پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت، روزانه به روز می‌شد و مشاوره‌های لازم در اختیار بیماران قرار می‌گرفت.

فاصله افزود: شرح کامل وضعیت بالینی این بیماران توسط این ۳۱ عضو هیات علمی دانشگاه گرفته می‌شد، همچنین پیگیری مستمر از شرح حال بیمار و حتی اعضای خانواده آنها و ارائه اطلاعات درمانی و دارویی با مشورت متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه و دیگر پزشکان از مهم‌ترین اقدامات این گروه درمانگر بود.

وی اضافه کرد: با توجه به تخصص و توانایی اعضای هیات علمی این دانشگاه، رضایتمندی بیماران و شکل‌گیری ارتباط خوب دو سویه بین آنها، این طرح در درمان بیماران بسیار موفقیت‌آمیز بود و موجب شد به عنوان یک الگوی موفق در وزارت بهداشت مطرح و معرفی شود.

به گفته این پزشک، حتی این طرح می‌تواند برای درمان سایر بیماران غیرکرونا ویروس مانند، بیماران دیابتی، فشار خون بالا، سرطان و غیره مورد استفاده قرار گیرد.

انجام مشاوره تلفنی برای مبتلایان به کرونا

معاون آموزشی دانشکده پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز در باره چگونگی مشاوره‌های تلفنی برای درمان بیماران کرونا ویروس در قرنطینه خانگی اظهار داشت: مشاوره و مراقبت‌های تلفنی اعضای هیات علمی دانشگاه بر اساس سطح بندی بیماران بود.

رسول اسلامی اکبر افزود: این سطح‌بندی شامل بیماران حاد ترخیص شده از بیمارستان، بیماران سرپایی که نمونه آنها مثبت بود اما نیاز به بستری در بیمارستان نداشتند و ناقلان بی‌علامت که نمونه آنها مثبت گزارش شده بود.

وی، که خود در مراقبت تلفنی از بیماران مبتلا به کرونا که در قرنطینه خانگی به سر می‌ بردند، مشارکت داشت، گفت: حداقل روزانه ۲ بار با بیماران تماس می‌گرفتم و وضعیت بالینی آنها را کنترل می‌کردم و این روند تا پایان ۱۴ روز قرنطینه بیماران و بهبودی قطعی آنان ادامه داشت.
معاون آموزشی دانشکده پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم اضافه کرد: مراقبت‌های تلفنی در هر ساعت از شبانه روز صورت می‌گرفت و بیمار هر زمان که دچار مشکل می‌شد می‌توانست تماس بگیرد و مشاوره‌های درمانی لازم را دریافت کند.

اسلامی اکبر اظهار داشت: شاید به ظاهر مراقبت از دور و درمان بیمار از طریق مشاوره‌های تلفنی، کاری راحت به نظر برسد اما در این طرح مهم‌ترین چیزی که موجب ادامه تماس‌ها می‌شد ایجاد شرایطی بود که بیمار بتواند به راحتی به درمانگر اعتماد کند.

این پزشک ادامه داد: نوع برخورد، حفظ اطلاعات شخصی بیمار و خانواده آن و داشتن تجربه در درمان بیماران از مهم‌ترین نکاتی بود که باعث شکل‌گیری این اعتماد می‌شد.

اسلامی اکبر بیان داشت: این طرح به صورت تیمی و گروهی و با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه انجام شد و هر یک از اعضای هیات علمی به طور میانگین ۱۳ بیمار را رصد می‌کرد.

به گفته وی، این طرح با توجه به مشغله کاری آموزشی تعدادی از اعضای هیات علمی پرستاری و پیراپزشکی و خروج آنان از تیم مراقبت، هم اکنون توسط پزشکان خانواده و سایر اعضای هیات علمی باقی مانده در حال اجراست.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار