معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس گفت: ظرف ۲ سال گذشته ۲۳ شرکت تعاونی با تخلفات عمده به مراجع قضایی معرفی شدند که از این تعداد، رای عزل ۱۱ شرکت تعاونی صادر و ضررو زیان اعضا جبران شده است.
کد خبر: ۸۵۱۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰ 18 May 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:زهرا عواطفی‌فرد، یکشنبه افزود: در حال حاضر پنج هزار و ۴۰۹ تعاونی با سه میلیون و ۸۳۲ هزار و ۹۰۶ عضو و با سرمایه‌گذاری هشت میلیارد و ۲۱۱ میلیون و ۶۸۱ هزار ریال فعال است که برای ۷۵ هزار و ۵۳۱ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته، ۴۱۲ شرکت تعاونی با ۹ هزار و ۷۲ نفر عضو در این استان تشکیل شد، گفت: این تعاونی‌ها با سرمایه بیش از ۳۸ میلیارد ریال زمینه اشتغال۶ هزار و ۸۵ نفر را فراهم کرده است و استان فارس در سال ۹۸ در زمینه تشکیل اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاونی و همچنین به صورت جزء در تشکیل شرکت‌های تعاونی روستا، بانوان ، فراگیر ملی، اتحادیه شرکت‌های تعاونی و تامین نیاز مشاغل خانگی، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

عواطفی‌فرد اظهار داشت: همچنین فارس با تشکیل پنج تعاونی توسعه و عمران شهرستانی در سال ۹۹ و تشکیل هشت تعاونی توسعه و عمران در سال‌های پیشین و در مجموع با ۱۳ تعاونی، رتبه نخست کشور را در زمینه تشکیل تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی داراست.

معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس بیان کرد: بیشترین تعاونی‌های این استان در بخش خدمات با ۵۶ درصد، کشاورزی با ۲۴درصد و صنعت با ۲۰ درصد فعالیت می‌کنند.

عواطفی‌فرد ادامه داد: هم اینک شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی به عنوان یکی از بازوان توانمند اقتصاد استان که در اصل ۴۴ نیز بر آن تاکید ویژه ای شده است با مشکلات و چالش‌های عدیده‌ای همچون عدم آگاهی اعضا نسبت به حقوق و وظایف خود و پایین بودن سطح دانش حرفه‌ای اکثر مدیران به ویژه در امورمالی، اداری، فنی و حقوقی رو به رو هستند.

او گفت: یکی از برنامه‌های مهم سال ۹۹ این اداره کل، آموزش در سطوح عالی با هدف بهره‌مندی از روش‌های نوین مدیریتی است.

وی اضافه کرد: به وسیله آموزش می‌توان تعاون را به جایگاه واقعی آن ارتقا داد، آموزش به عنوان ارزان‌ترین و کاراترین ابزار پاسخگوی نیازهای فنی و مهارتی، تضمین کننده شکل‌گیری مناسب شرکت‌های تعاونی و موفقیت آنهاست از این رو اداره آموزش و ترویج تعاونی‌ها در این اداره کل برای ارتقای فرهنگ بخش تعاون، آموزش را در دستور کار خود قرار داده است.

عواطفی‌فرد بیان داشت: برای مدیران و اعضای تعاونی‌ها به صورت مجازی و حضوری، دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود و در سال گذشته، ۳۲ هزار نفرساعت آموزش مجازی و ۷۱ هزار و ۷۰۰ نفر ساعت نیز آموزش‌های مهارتی مدیریتی، تخصصی و حقوقی را فرا گرفته‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نقش بخش تعاون در توسعه صادرات محصولات کشاورزی فارس از جمله انجیر، گل محمدی، گیاهان دارویی (بابونه، آویشن، اسفند، گل گاوزبان ) خرما، خیار و میوه بسیار مهم است و از سال ۹۲ تاکنون شاهد پیشرفت‌های بسیار مناسبی در این زمینه بوده‌ایم و شرایط اقلیمی این استان قابلیت توسعه و فعالیت بیشتر برای تعاونی‌ها در عرصه صادرات را دارد.

او با اشاره به اینکه تعاونی‌ها در سال جهش تولید می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند، افزود: ارتقای بیش از پیش بخش تعاون و تشکیل تعاونی‌های کیفی و دانش بنیان از ضروریات این بخش است که این استان با تشکیل ۱۶ تعاونی دانش‌بنیان و افزایش آن در سال ۹۹ پیشتاز خواهد بود.

معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس با اشاره به اینکه تعاونی‌ها انتظار دریافت تسهیلات مناسب را دارند، بیان داشت: با حمایت کردن از تعاونی‌ها توسط منابع بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت، می‌توان شاهد پیشرفت و حل آسیب‌های موجود در بخش تعاون بود.

معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس اضافه کرد: طبق اصل ۴۴ قانون اساسی، بخش تعاونی شامل شرکت‌ها و موسسه‌های تعاونی تولید و توزیع است که در شهر و روستا طبق ضوابط اسلامی تشکیل می‌شود و مشارکت اقتصادی اعضا، خودگردانی و عدم وابستگی، آموزش اعضا، عضویت اختیاری و توجه به نیاز جامعه از جمله اصول تعاونی‌هاست و با توجه به شرایط کنونی اقتصاد استان، تعاونی‌ها می‌توانند نقش و اثرگذاری مهم در اشتغال و تامین ارزان‌تر کالاهای مورد نیاز مردم را ایفا کنند.

عواطفی‌فرد افزود: همچنین معافیت صد درصد درآمد تعاونی‌های روستایی، عشایری، کشاورزی، صیادان، کارمندی، دانشجویان و دانش‌آموزان و اتحادیه‌های آنها از مالیات و معافیت از پرداخت مالیات نقل و انتقال سهام و همچنین میزان مشوق‌هایی که دولت برای حمایت از بخش غیردولتی اعلام می‌کند در همه موارد برای تعاونی‌ها ۲۰ درصد بیش از بخش غیرتعاونی است که به عنوان مزیت‌های دیگر بخش تعاون محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در هر زمینه ای که مخالف با قوانین کشور نباشد، می‌توان نسبت به تشکیل شرکت‌های تعاونی اقدام کرد که از این نظر تخفیف حق بیمه سهم کارفرما برای اعضای شاغل در هر تعاونی به میزان ۲۰ درصد و تخفیف مالیات بردرآمد مشمول مالیات ابرازی شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی متعارف و سهامی عام به میزان ۲۵ درصد از دیگر مزیت‌های بخش تعاون به شمار می‌آید.

برچسب ها: تعاونی ، متخلف ، دادگاه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار