دیابت از جمله بیماری‌هایی است که بسته به نوع و شدت آن، توصیه‌های متفاوتی برای روزه داری دارد.
کد خبر: ۸۵۰۰۱۲
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۱ 13 May 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:شبنم باقری کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز اظهار کرد: دیابت از جمله بیماری‌هایی است که بسته به نوع و شدت آن، توصیه‌های متفاوتی برای روزه داری دارد.

او ادامه داد: افراد مبتلا به دیابت که دارو دریافت می‌کنند، با توجه به شدت بیماری و با مشورت پزشک ممکن است مجاز به روزه داری باشند.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز تصریح کرد: با این حال، مبتلایان به دیابت نوع یک که در روز چند نوبت انسولین تزریق می‌کنند، بیماران مبتلا به عفونت، بیماران دارای پرفشاری خون کنترل نشده و یا آنژین درمان نشده، بیماران با سابقه کتواسیدوز دیابتی، بیمارانی که در طول روز دو بار یا بیشتر دچار هایپرگلایسمی یا هایپوگلایسمی می‌شوند و بیمارانی که به طور مداوم قند خون کنترل نشده دارند، بیماران سالخورده، بیماران تحت دیالیز و یا بیماران دچار نارسایی کلیه و دارای سایر عوارض پیشرفته و مزمن دیابت، لازم است از روزه داری پرهیز کنند.

شبنم باقری اضافه کرد: بیماران مبتلا به دیابت در طول ماه مبارک رمضان مانند روز‌های معمولی باید از دریافت کالری بیش از حد و همچنین مواد غذایی شیرین دارای قند ساده مثل حلوا، شله زرد، زولبیا و بامیه در وعده افطار و سحری پرهیز کنند تا دچار هایپرگلایسمی و عوارض آن نشوند. او افزود: مصرف غذا‌های چرب و سرخ شده نیز در وعده افطار و سحری توصیه نمی‌شود، زیرا موجب تشنگی و خشکی دهان در طول روز می‌شوند.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز بیان کرد: برای سحری باید غذا‌هایی انتخاب شود که قند خون را به آهستگی افزایش می‌دهند؛ مثل منابع کربوهیدرات‌های پیچیده و دارای فیبر مانند غلات کامل، حبوبات، سبزی و میوه که فیبر موجود در آن ها، به حفظ قند خون در محدوده طبیعی در طول روزه داری کمک می‌کند.

شبنم باقری گفت: مصرف سبزی خوردن، لیموترش و سالاد در وعده سحری، از تشنگی در طول روز نیز جلوگیری می‌کند.

او افزود: بهتر است از خوردن چای زیاد و پررنگ و قهوه نیز که خاصیت دیورتیک دارند و سبب دفع ادرار زیاد می‌شوند، در هنگام سحر خودداری شود.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز ادامه داد: اگر بیمار برای خوردن سحری بیدار نشود، بهتر است از روزه گرفتن در آن روز منصرف شود، زیرا احتمال افت قند خون و عوارض دیگر افزایش می‌یابد.

او اظهار کرد: وعده افطار نیز بهتر است با یک لیوان آب گرم، چای کمرنگ و یا یک لیوان شیر گرم شروع شود.

شبنم باقری اضافه کرد: مواد غذایی سبک مشابه وعده صبحانه مانند نان و پنیر و سبزی، سوپ کم چرب، تخم مرغ آبپز یا انواع سبزی‌های پخته مثل انواع کلم‌های پخته یا کدو و هویج پخته شده از مواد غذایی مناسب برای افطار هستند، وعده شام بهتر است دست کم یک ساعت بعد از صرف افطار مصرف شود و سعی شود غذا به آرامی جویده شود.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز تصریح کرد: توجه داشته باشید که اگر بعد از افطار، قند خون بالای ۲۵۰ باشد لازم است شب بعد ۲۰ درصد از کالری دریافتی کم شود و چنانچه قند خون بالای ۳۵۰ باشد توصیه می‌شود از ادامه روزه داری خودداری شود.

او گفت: در طول ساعات روزه داری نیز قند خون باید در چندین نوبت بررسی شود و در صورت مشاهده قند خون کمتر از ۷۰ یا بیشتر از ۳۰۰، بیمار باید روزه خود را باز کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار