کد خبر: ۸۴۶۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰ 05 May 2020

قرارداد ساخت تراموا برای اولین بار در کشور با شرکتی داخلی در شیراز منعقد شد

تابناک/ظرف یک سال گذشته، مدیران شهری بارها نوید آمدن تراموا (واگن برقی) به خیابان‌های شیراز را داده‌اند تا اینکه سرانجام امروز (پانزدهم اردیبهشت) همزمان با روز شیراز، شهرداری این کلانشهر به عنوان نخستین شهر ایران که وارد فاز اجرایی ساخت این وسیله نقلیه عمومی شده، قرارداد اجرای این پروژه را با شرکتی داخلی منعقد کرد.

شهردار شیراز، امروز (دوشنبه) در آیین انعقاد قرارداد تراموا شیراز با شرکت سرمایه‌گذاری شهر آتیه، اظهار داشت: این قرارداد به مناسبت پانزدهم اردیبهشت ماه منعقد شده است و شیراز نخستین شهر ایران است که قرارداد تراموا را منعقد می‌کند و امیدواریم نخستین شهر ایران باشد که این ناوگان حمل و نقل عمومی را به بهره برداری می‌رساند.

حیدر اسکندرپور، اعتبار اجرای تراموا را ۲ هزار میلیارد تومان اعلام و بیان کرد: نخستین خط تراموای شیراز به طول ۱۰ کیلومتر از آرامگاه سعدی آغاز می‌شود و پس از گذر از آرامگاه حافظ، دروازه اصفهان، مجموعه زندیه (فلکه شهرداری)، حرم مطهر شاهچراغ (ع) به پایانه شاهزاده قاسم منتهی می‌شود.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که در سال ۱۴۰۰ تراموا در شیراز راه‌اندازی و افتتاح شود.

شهردار شیراز اضافه کرد: با برنامه‌ریزی انجام شده می‌کوشیم فاز نخست پروژه تراموا از پایانه شاهزاده قاسم تا دروازه اصفهان در سال آینده افتتاح شود و مابقی مسیر تا آرامگاه سعدی نیز در ادامه به بهره برداری برسد.

اسکندرپور با تاکید بر اینکه برای افزایش سرعت احداث تراموا باید آن را به صورت روزانه زمانبندی و طبق این برنامه حرکت کنیم، گفت: امیدواریم این پروژه به سرعت به بهره‌برداری برسد که این امر نیازمند تلاش شرکت طرف قرارداد است و مجموعه شهرداری نیز متعهد می‌شود که با پشتیبانی از این طرح، روند احداث آن را تسهیل کند.

وی، با بیان اینکه احداث خط تراموا علاوه بر توسعه حمل و نقل عمومی، فرصتی برای گردشگری شیراز نیز هست، اظهار داشت: این خط تراموا محور گردشگری – مذهبی شیراز را پوشش می‌دهد و گردشگران می‌توانند با استفاده از آن از اکثر نقاط تاریخی، فرهنگی و مذهبی شیراز بازدید کنند و افزون براین با اجرای پروژه تراموا دسترسی به حرم مطهر شاهچراغ (ع) و مجموعه زندیه نیز برای شهروندان و مسافران راحت‌تر می‌شود.

اسکندرپور افزود: با بهره برداری از تراموا، حضور همزمان انسان، تراموا و خودرو در معابر امکان پذیر است و هیچ محدودیتی برای عبور عابران پیاده و خودروها ایجاد نمی کندد.                                                               

لزوم اعمال نظارت بر اجرای پروژه تراموا

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در حاشیه انعقاد این قرارداد گفت: شیراز نخستین کلانشهر کشور است که قرارداد احداث تراموا در آن امضا می شود و این کلانشهر شایستگی آن را دارد که در همه زمینه‌ها جزو اولین‌ها باشد.

عبدالرزاق موسوی بیان کرد: یقین دارم شورا این اراده را دارد که با نظارت بر روند اجرای پروژه تراموا و حمایت از شهردار و مجموعه مدیریت شهری، زمینه را برای افتتاح این پروژه در موعد مقرر فراهم کند.

وی اضافه کرد: امیدوارم این قرارداد به موقع همه مفاد آن بند به بند اجرا شود و طبق برنامه‌زمانبندی شده شاهد بهره برداری از این پروژه باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، توسعه حمل و نقل عمومی و احداث تراموا را در چارچوب عمل به رویکرد انسان محوری دانست و اظهار داشت: توسعه حمل و نقل عمومی از مهمترین فرصت‌ها برای تحقق شهر زیست پذیر است.

اجرای به موقع پروژه تراموا نیاز به همکاری دستگاه‌های خدمات رسان دارد

اسفندیار دهقانیان، مدیرعامل شرکت شهر آتیه نیز در این آیین با تاکید بر اینکه شیراز شهر اولین‌هاست، گفت: شهرهای تهران، کرج، رشت، قزوین، مشهد و تبریز نیز به دنبال احداث تراموا هستند اما شیراز، نخستین شهر ایران است که اقدام به شروع اجرای پروژه تراموا و انعقاد قرارداد کرده است.

وی ادامه دادد: اجرای این پروژه طبق برنامه زمانبندی، مستلزم همکاری سایر اداره‌‍‌ها و دستگاه‌های خدمات رسان همچون آب، برق، گاز، تلفن و تامین منابع مالی است.

تراموا (واگن برقی)ا نوعی واگن است که بر روی ریل‌هاییکه در خیابان قرار داده شده، حرکت می‌کند. تراموا هم می‌تواند درون‌شهری و هم بین‌شهری باشد. واگن‌های برقی به طور معمول سبک‌تر و کوتاه‌تر از قطارهای معمولی و متروها هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار