کد خبر: ۸۴۵۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲ 04 May 2020

بازار داغ ویلاهای اجاره‌ای در اردیبهشت کرونایی گیلان/ مجریان خانه مسافر متخلفان این حوزه/ مجوزها تمدید نشدند/ با متخلفان برخورد می‌شود

تابناک/درحالی که اردیبهشت با تمام زیبایی‌ها و دلربایی‌هایش آغاز و محدودیت‌های سفرهای ضروری برداشته شده، اما با داغ شدن سفرهای تفریحی، بازار ویلاهای اجاره‌ای و البته تخلف مجریان ساماندهی خانه مسافرها نیز داغ شده است.

 سال ۹۹ متفاوت از سایر سال‌ها آغاز شد، درحالی‌که هر سال بیش از ۸۰ درصد خانواده‌های ایرانی در آستانه سال نو، درصدد تدارک برنامه‌های سفر و رفتن به استان‌های دیگر و البته دید و بازدید اقوام برمی‌آمدند، نوروز ۹۹ اینگونه رقم نخورد و شیوع ویروس کرونا نه تنها نوروزی باقی نگذاشت بلکه تمام سفرهای نوروزی را لغو کرد.

هرچند فروردین ماه ۹۹ با اعمال محدودیت‌های تردد، بدون سفر گذشت اما اینگونه به نظر می‌رسد که با آغاز اردیبهشت و البته برداشته شدن محدودیت‌های تردد بین شهرها و استان‌ها با وجود آنکه همچنان شیوع ویروس کرونا ادامه دارد و مسئولان همچنان بر عدم سفر تاکید دارند، اما سفرها آغاز شده‌اند و گردشگرانی که بیش از دو ماه ناچار بودند در قرنطینه خانگی بمانند، دل به جاده زده‌اند. در این میان سفر به کدام بخش از کشور بهتر از شهرهای شمالی می‌تواند حال و هوای اردیبهشتی را به علاقه‌مندان به دریا و جنگل و هوای خوب هدیه دهد؟ اینگونه است که شهرهای شمالی کشور هر روز بیش از گذشته و بخصوص در آخر هفته‌ها به ناچار میزبان گردشگران ناخوانده‌ می‌شوند. اما این مسافران کجا اقامت دارند و برای سرو غذا به کجا می‌روند؟ آیا مراکز اقامتی مجاز و تاسیسات گردشگری مجاز کار خود را آغاز کرده‌اند یا راه برای فعالیت مراکز غیرمجاز باز شده است؟

شهرود امیرانتخابی (مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان) با اشاره به آنکه درحال حاضر اجازه فعالیت به مراکز و تاسیسات گردشگری مجاز در استان داده نشده است، گفت: هرچند اداره کل میراث و گردشگری استان گیلان، هیچگاه بخشنامه‌ای مبنی بر تعطیلی اجباری مراکز اقامتی و تاسیسات گردشگری ابلاغ نکرده است و فعالیت یا عدم فعالیت این مراکز را برعهده صاحبان و ذینفعان آن گذاشته بودیم اما فرمانداری‌ها و دادستانی‌های شهرستان‌ها جلوی فعالیت این مراکز را می‌گیرند چراکه فرماندار به عنوان رییس شورای تامین معتقد است برای حفظ جان مردم منطقه بهتر است این واحدها تعطیل باشند. از این رو حتا در ماه رمضان که هر ساله به برخی از مراکز اجازه فعالیت می‌دادیم تا بتوانند به گردشگران خدمات ارائه دهند، اما امسال فرمانداری جلوی فعالیت را گرفته‌است.

او ادامه داد: در برخی از شهرستان‌ها اجازه فعالیت به تاسیسات گردشگری و رستوران‌ها داده شده و در شرایط فعلی با وجود آنکه بسیاری از بخش‌ها به نوعی حتا بدون مجوز لازم باز هستند، مسافر به این مراکز و رستوران‌ها نمی‌رود چراکه مسافران گیلان معمولا غذا را با خود به همراه می‌آورند و در هر مکانی که اتراق یا اقامت می‌کنند غذا را آماده و سرو می‌‌کنند و کمتر پیش می‌آید که برای صرف غذا به رستوران بروند.

به گفته امیرانتخابی، از آنجا که این روزها هوا در سواحل شمالی سرد است و شاهد بارندگی هستیم، کمتر پیش می‌آید که گردشگران چادر یا کمپ برپا کنند و ساحل برای گردشگران قابل استفاده نیست. ضمن آنکه در سال‌های گذشته نیز در چنین روزهایی به دلیل تغییرات دائمی آب و هوا و بارندگی‌ها در سواحل، چادر برپا نمی‌شد. البته ممکن است اگر هوا خوب باشد، گردشگران درصدد برپا کردن چادر برآیند. با این وجود تاکنون گزارشی دراین خصوص دریافت نکرده‌ایم.

 فعالیت واحدهای غیرمجاز

مدیرکل میراث و گردشگری استان گیلان درخصوص فعال شدن واحدهای اقامتی غیرمجاز در شرایطی که فعالیت واحدهای اقامتی مجاز امکان‌پذیر نیست، گفت: استان گیلان ازجمله استان‌هایی است که فعالیت خانه مسافرها بیش از سایر بخش‌ها در آن مشهود است. باتوجه به آنکه اجازه فعالیت به خانه مسافرهای مجاز و دارای مجوز را نداده‌ایم و اجازه پذیرش مسافر ندارند، از این رو باتوجه به حضور مسافران در استان، شاهد فعال شدن واحدهای غیرمجاز هستیم. در این راستا ویلاها، خانه‌‌های استیجاری غیرمجاز و... فعال شده‌اند و به نوعی می‌توان گفت، بازار جذب مسافران گیلان در دست تابلو به دستان است. ورودی شهرها پر از افرادی است که تابلوهای اجاره ویلا و خانه در دست دارند و مسافران را جذب می‌کنند.

امیرانتخابی تصریح کرد: البته فعالیت خانه‌های اجاره‌ای و ویلاها همیشه در استان گیلان رونق داشته و فقط مختص به این روزهای شیوع ویروس کرونا نیست اما در شرایط فعال نبودن مراکز اقامتی مجاز و هتل‌ها، فضا برای فعالیت واحدهای غیرمجاز کاملا مهیا شده است. از یکسو شاهد حضور و سفر گردشگران و مسافران به گیلان هستیم و از دیگر سو واحدها و تاسیسات مجاز گردشگری فعالیت ندارند. البته شاید طی دو هفته آینده بتوانیم شاهد آغاز فعالیت مراکز مجاز تاسیسات گردشگری گیلان هم باشیم.

بازار جذب مسافران گیلان در دست تابلو به دستان است. ورودی شهرها پر از افرادی است که تابلوهای اجاره ویلا و خانه در دست دارند و مسافران را جذب می‌کنند

او با اشاره به حوادثی که ممکن است در خانه‌های غیرمجاز اتفاق بیافتد، گفت: نوروز سال گذشته شاهد فوت یکی از گردشگران در یکی از خانه‌های استیجاری ماسوله بودیم. این مجموعه مجوز فعالیت نداشت و شرایط پذیرش مهمان را نیز نداشت. این درحالی است که خانه‌های دارای مجوز فعالیت باید استانداردهایی داشته باشند که امنیت مسافر را تامین کنند.

مدیرکل میراث و گردشگری استان گیلان در پاسخ به سئوال ایلنا مبنی بر آنکه آیا می‌توان راهکاری برای ساماندهی فعالیت خانه‌های استیجاری و غیرمجاز درنظر گرفت،‌ اذعان داشت: در بیشتر مواقع این خانه‌ها به صورت شخصی اجاره داده می‌شوند به طور مثال صاحب خانه فرزند خود را برای جذب گردشگر به مبادی ورودی یا سر جاده می‌فرستد و جلوی ماشین‌های ورودی را می‌گیرند و مسافران را برای اقامت در یکی از اتاق‌های خانه‌ دعوت می‌کنند. چنین مواردی در گستره استان قابل کنترل نیست. باید فرهنگسازی انجام شود. شرکت‌های مجری ساماندهی خانه مسافرها باید ورود و آنها را متقاعد کنند.

او با اشاره به آنکه آماری از میزان اقامت مسافران در خانه‌های استیجاری و مراکز اقامتی غیرمجاز در دست نیست، یادآور شد: از آنجا که تعداد مسافران استان گیلان در فصل بهار و ایام نوروز زیاد است، از این رو حتا ممکن است خانه‌هایی وجود داشته باشند که به دلیل سود مالی که مسافران می‌توانند برایشان داشته باشند، فقط در ایامی خاص فعال شوند و مسافر بپذیرند و در سایر روزهای سال غیرفعال باشند. از این رو آماری از فعالیت آنها وجود ندارد.

مجریان خانه مسافر یا متخلفان این حوزه

امیرانتخابی در ادامه به فعالیت نمایندگانی اشاره کرد که قرار بود مجری ساماندهی فعالیت خانه مسافرها در استان باشند و گفت: در بسیاری از موارد شاهد تخلفات این نمایندگان بخصوص در شهرستان‌ها هستیم که وظیفه ساماندهی را برعهده دارند. از یکسو این نماینده موظف است ۲۰ درصد از هزینه دریافتی از خانه مسافرها را به حساب شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی واریز کند و از دیگر سو برای آنکه این مبلغ را پرداخت نکند، درصدد اجازه فعالیت به واحدهای غیرمجوزدار برمی‌آیند. درواقع می‌توان گفت، شرکتی که مجوز فعالیت دارد با وجود آنکه خانه‌ها را شناسایی کرده اما ترجیحش آن است که مسافران را به خانه‌هایی معرفی کند که اصلا مجوز ندارند، چراکه در این شرایط ۱۰۰ درصد پول به خودشان می‌رسد و بین خود و صاحب خانه تقسیم می‌کند.

او با اشاره به یکی از تجربیاتش در گشت‌زنی و پرس‌وجو از یکی از این نمایندگی‌ها گفت: به صورت ناشناس از یکی از این نمایندگی‌ها درخصوص خانه مسافرها پرس‌وجو کردم. گفت که حدود ۲۰۰ خانه برای اجاره در دست دارد که در این میان فقط یک یا دو خانه مجوز دارد. در این میان شب گذشته آن حدود ۷۰ مسافر داشت که با حساب سر انگشتی می‌توان گفت اگر دو مسافر به خانه‌های مجاز فرستاده شوند، ۶۸ مسافر به خانه‌های غیرمجاز فرستاده می‌شوند چراکه هزینه اقامت این مسافران بدون کسر ۲۰ درصد شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی مستقیم به جیب مجری و صاحب خانه می‌رود. هرچند نیاز است تا نظارت‌ها بیشتر از گذشته انجام شود اما اداره کل میراث و گردشگری شهرستان‌ها نیروی کافی برای این کار ندارند و شاید نیاز است تا اختیارات فعالیت این مجری‌ها به استان‌ها واگذار شود چراکه شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی کاری به فعالیت این واحدها ندارد و خواستار عقد قرارداد است. حتا موردی داشتیم که تابلو به دستان که ویلا اجاره می‌دهند در کنار کیوسک مجری خانه‌ مسافرها فعالیت می‌کنند و این کیوسک هم تابلوها و بنرهای آن واحد را برای معرفی گذاشته است و با یکدیگر همکاری می‌کنند.

مدیرکل میراث و گردشگری استان گیلان با تاکید برآنکه درحال حاضر مجوز فعالیت این شرکت‌های مجری تمدید نشده‌است، اظهار کرد: گفته می‌شود قرار است سامانه جدیدی طراحی شود از این رو مجوز فعالیت‌ها تمدید نشده‌است. امید است با راه‌اندازی این سامانه مشکلات موجود در حوزه خانه مسافرها رفع شود.

 سامانه جدید خانه مسافر در راه است

خشایار نیکزادفر (مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی) درخصوص فعالیت نمایندگان و مجریان این مجموعه در استان‌ها برای جذب و ساماندهی خانه مسافرها گفت: باتوجه به شرایط شیوع ویروس کرونا، مجوز فعالیت این نمایندگان تمدید نشده است،‌ ضمن آنکه سامانه‌ای تدوین شده است که از یکسو بتوان قرارداد مجریان را تمدید و از دیگر سو روی فعالیت آنها نظارت کافی داشت.

او ادامه داد: از آنجا که با اماکن نیز تعاملاتی داریم سعی‌مان بر آن است تا مانع فعالیت واحدهای غیرمجاز شویم. نمایندگان و مجریان خانه مسافرها نیز اگر درصدد اجاره خانه‌های استیجاری غیرمجوزدار برآیند، تخلف کرده‌اند و با آنها برخورد خواهد شد. در سامانه جدیدی که از هفته آینده بارگذاری خواهد شد مواردی مانند شکایات، رسیدگی به تخلفات و... در نظر گرفته شده و با مجریات متخلف برخورد می‌شود. مجریان موظف به ساماندهی خانه مسافرها و نظارت بر فعالیت آنها هستند. فعالیتی جز این،‌ از نظر ما تخلف است و مجری دیگری جایگزین خواهیم کرد.

نیکزادفر خاطرنشان کرد: اگر تخلفی صورت گیرد، به اداره کل استان‌ها منتقل می‌شود و تاکنون شکایتی از استان‌ها دریافت نکرده‌ایم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار