در این مطلب به معرفی خواص ویتامین E برای پوست می‌پردازیم.
کد خبر: ۸۴۴۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰ 02 May 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:ویتامین E به طرق گوناگون از جمله مصرف غذایی، موضعی و قرص‌های مکمل، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ویتامین برای پوست بسیار مفید است. در ادامه به معرفی خواص ویتامین E برای پوست می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

ویتامین‌ها و سلامت پوست
اگر به دنبال راه‌های طبیعی برای حفظ سلامت پوست خود هستید، ویتامین‌ها برای حفظ ظاهر و سلامت پوست مهم‌ترین مواد در دسترس هستند. بهترین منبع ویتامین‌ها غذاهای سرشار از مواد مغذی طبیعی است؛ اما مکمل‌ها و محصولات موضعی حاوی ویتامین در برخی موارد مفید عمل می‌کنند. از ویتامین‌ها علاوه بر کمک به زیبایی پوست، می‌توان به منظور درمان انواع بیماری‌های پوستی مانند آکنه، پسوریازیس و اثرات پیری ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب استفاده کرد.

خواص ویتامین E برای پوست همچون یک معجزه‌ گر
ویتامین E یک ماده مغذی مهم و محلول در چربی بوده که دارای خواص ضدالتهابی است. این ویتامین به حمایت از سیستم ایمنی بدن، عملکرد سلول و سلامت پوست کمک کرده و به سبب داشتن خواص آنتی‌اکسیدان، بدن را در برابر سموم مواد غذایی مقاوم می‌سازد.

اگرچه به لحاظ علمی هشت فرمول شیمیایی برای تولید طبیعی ویتامین E وجود دارد؛ اما زمانی که برچسب «ویتامین E» را روی محصولات مراقبت از پوست یا مکمل‌ها می‌بینیم، تقریباً همیشه از نوع توکوفرول است که برای رفع نیازهای انسان مصرف می‌شود. بنابراین اگر اصطلاح توکوفرول را در لیست مواد تشکیل‌دهنده سرم یا مرطوب‌کننده مورد علاقه خود مشاهده کردید، منظور وجود ویتامین E در آن است.

قرار گرفتن در معرض آفتاب و اشعه فرابنفش در کنار افزایش سن سطح ویتامین E پوست را کاهش می‌دهد. از این رو آشنایی با مواد غذایی حاوی ویتامین E و مکمل‌های شامل این ماده حائز اهمیت است.

فواید ویتامین E؛ از درمان کبد چرب تا اگزما
ویتامین E می‌تواند آسیب ناشی از نور فرابنفش به پوست را کاهش داده و اثر بسزایی در کاهش علائم اگزما، بیماری کبد چرب و کاهش سرعت پیشرفت بیماری ​​آلزایمر (خفیف تا متوسط) داشته باشد. به سبب خاصیت باز کردن لخته‌های خونی، در برخی موارد جهت باز کردن رگ‌ها نیز از این ویتامین استفاده می‌شود.

برای جذب ویتامین E برای پوست چه بخوریم؟
ویتامین E در بسیاری از غذاها یافت می‌شود، از جمله:

برخی از غذاهای فرآوری شده مانند غلات، آب‌میوه و مارگارین
آب شیرین، ماهی قزل‌آلا و سایر غذاهای دریایی
کلم بروکلی، اسفناج و سایر سبزیجات
آجیل و دانه‌ها مانند تخمه آفتابگردان و فندق
روغن‌های گیاهی از جمله آفتابگردان و جوانه گندم

جالب است بدانید که با وجود این ویتامین در طبیعت، ویتامین E مصنوعی نیز تولید می‌شود! اما ویتامین طبیعی تأثیر بیشتر و قوی‌تری بر سلامت پوست دارد. جذب این ویتامین در کنار ویتامین C برای بدن به مراتب بهتر و راحت‌تر است.

چگونگی مصرف ویتامین E برای پوست
میزان مورد نیاز ویتامین E به سن فرد بستگی دارد. طبق اعلامیه موسسه ملی بهداشت، نوجوانان، بزرگ‌سالان و زنان باردار باید روزانه حدود ۱۵ میلی‌گرم از این ویتامین مصرف کنند و نیاز زنان شیرده حدود ۱۹ میلی‌گرم در روز است. خردسالان، نوزادان و کودکان در رژیم غذایی روزانه خود به ویتامین E کمتری نیاز دارند. بیشتر افرادی که در مناطقی با کیفیت بالای غذایی زندگی می‌کنند، در صورت داشتن رژیمی مناسب، ویتامین E کافی را از طریق غذای خود دریافت خواهند کرد.

روغن ویتامین E بسیار غلیظ بوده و پخش آن روی پوست کمی سخت است، از این رو می‌تواند یک مرطوب‌کننده عالی برای مناطق خشک و لکه‌دار پوست باشد. مالش ویتامین E روی مناطقی که بسیار خشک هستند، مانند کوتیکول و آرنج‌ها، به رفع خشکی پوست کمک بسزایی می‌کند. بسیاری از مکمل‌های ویتامین E به شکل کپسول‌هایی وجود دارند که می‌توانند شکسته شوند و مستقیماً در مناطق خشک استفاده شوند.

افرادی که باید ویتامین E بیشتری مصرف کنند
مبتلایان به بیماری مربوط به هضم یا جذب چربی (فیبروز کیستیک و بیماری کرون) به ویتامین بیشتری احتیاج دارند. برای این افراد و سایر افراد نیازمند به دریافت ویتامین E، مکمل‌ها انتخاب بهتری خواهند بود. این ویتامین در بسیاری از مکمل‌های مولتی‌ویتامین و مواد معدنی یافت می‌شود.

ویتامین E دوست مهربان پوست ما انسان‌هاست و از آنجا که محلول در چربی است (به این معنی که می‌توان آن را از طریق روغن دریافت کرد)، اعمال آن بر روی پوست از طریق روغن و مرطوب‌کننده ها بهترین روش خواهد بود.

افرادی که باید از مصرف ویتامین E بپرهیزند
مصرف ویتامین E معمولاً برای پوست‌های حساس، بسیار چرب یا مستعد آکنه توصیه نمی‌شود. اگرچه بروز این موارد بسیار نادر است، اما ویتامین E موضعی می‌تواند برای مبتلایان حساسیت‌زا باشد و باعث تحریک، خارش و ظهور بثورات پوستی شود.

دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که چه عاملی باعث ایجاد حساسیت برخی افراد به ویتامین E می‌شود اما کمتر از یک درصد از افراد از نظر موضعی به این ماده حساس بوده و هنگام برخورد کرم به پوست دچار سوزش و خارش می‌شوند.

محصولات کمکی برای جذب ویتامین E
مکمل‌های ویتامین E
هنگامی که این ویتامین به صورت خوراکی از طریق غذا یا مکمل‌ها استفاده می‌شود، توسط غدد چربی جذب‌شده و سپس به پوست منتقل خواهد شد. افراد با پوست چرب، غلظت ویتامین E بیشتری در درم و اپیدرم خود دارند. مناطق روغنی و چرب پوست مانند صورت و شانه‌ها نیز درصد ویتامین E بیشتری به خود اختصاص می‌دهند.

ویتامین E موضعی
ویتامین E به صورت کرم و به عنوان چربی برای استفاده موضعی و مالشی در دسترس است. این ویتامین در روند تولید بسیاری از محصولات آرایشی، از جمله کرم‌های ضد پیری، سرم چشم، کرم ضد آفتاب و لوازم آرایشی اضافه می‌شود.

ایمنی مصرف مکمل‌های مصنوعی ویتامین E
جذب ویتامین E از طریق غذا حتی به مقدار زیاد مانعی ندارد؛ اما مصرف مکمل‌ها و قرص‌های ویتامین E می‌تواند خطرناک باشد. دوزهای بالای این ویتامین زمینه‌ی لخته شدن خون در مغز را فراهم ساخته و به خونریزی جدی در مغز یا سکته مغزی هموراژیک منجر می‌شود. مکمل‌های غذایی ویتامین E خطر ابتلا به سرطان پروستات را در مردان افزایش می‌دهد.

تداخل دارویی
مصرف مکمل‌های ویتامین E ممکن است با برخی از داروهای کاهش کلسترول (مثل قرص آتورواستاتین) اختلال ایجاد کرده و اثر شیمی‌درمانی و پرتودرمانی را نیز کاهش دهد. مکمل‌های ویتامین E با وارفارین (کوادامین) دارویی که برای جلوگیری از لخته شدن خون تجویز می‌شود، تداخل ایجاد می‌کند. قبل از مصرف، با پزشک خود در مورد استفاده از مکمل‌های ویتامین E صحبت کنید، به خصوص اگر از داروهای دیگر استفاده می‌کنید.

ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید دیگر برای پوست
بسیاری از ویتامین‌های دیگر مانند D ،C و K نیز به سلامتی پوست کمک می‌کنند. بهترین راه برای اطمینان از دریافت کامل تغذیه مفید پوست، خوردن طیف گسترده‌ای از غذاهای سالم از جمله میوه‌ها، سبزیجات، چربی‌های سالم و منابع پروتئین بدون چربی است.

ویتامین D به طور معمول از طریق قرار گرفتن در معرض آفتاب جذب می‌شود؛ اما در معرض آفتاب بودن به صورت مداوم و زیاد می‌تواند خطرناک باشد. از این رو آشنایی با راه‌های محافظت از پوست در برابر آفتاب مثل انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب و نحوه استفاده از آن حائز اهمیت است. معمولاً قرار گرفتن در معرض آفتاب برای مدت کم آسیب چندانی به پوست نمی‌رساند. برای اطلاع از میزان آفتاب‌گیری روزانه به منظور جذب این ویتامین، با متخصص پوست خود صحبت کنید.

کلام آخر
ویتامین E در بسیاری از غذاهای سالم مانند غلات، آب‌میوه، سبزیجات سبز، غذاهای دریایی و... یافت می‌شود و برای به دست آوردن آن لزوماً نیازی به مکمل‌های ویتامین E نیست. ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند به شمار می‌رود که به صورت موضعی اعمال می‌شود و در کنار کاهش آسیب‌های پوستی ناشی از اشعه فرابنفش، به تغذیه و محافظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌ها کمک می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار