با آغاز فصل برداشت گل محمدی از گلستان‌های استان فارس پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۳ هزار تن از این محصول برداشت شود.
کد خبر: ۸۴۴۰۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳ 30 April 2020

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:هر ساله با آغاز فصل بهار و در ماه زیبای اردیبهشت گل‌های محمدی با گلبرگ‌های صورتی رنگ و عطری دل انگیز فضای باغ‌ها و گلستان‌ها را عطرآگین می‌کند.
گل سرخ محمدی با دارا بودن مزایای بسیار گیاهی با اهمیت محسوب می‌شود. این گیاه نسبت به کم آبی مقاوم است و مناطق باز و آفتاب‌گیر را ترجیح می‌دهد.
برداشت گل محمدی از صبح زود و قبل از طلوع آفتاب و در هوای خنک شروع و باید تا قبل از گرم شدن هوا انجام گیرد و بلافاصله به بیرون از مزرعه منتقل شود.
استخراج گلاب از گل محمدی یکی از تولیدات مهم اقتصادی کشور بوده به طوری که هر ساله گلاب تولید شده و اسانس حاصل از آن علاوه بر مصرف داخلی به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.
مجید پاکاری، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه کار برداشت گل محمدی از گلستان‌های استان آغاز شده است، اظهار داشت: سطح زیر کشت گل محمدی در کشور افزون بر ۲۰ هزار هکتار است که ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار آن در فارس قرار دارد که این استان ۴۶ درصد سطح زیر کشت و تولید گل محمدی کشور را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه شهرستان داراب (لایزنگان و نوایگان) با بیش از ۵ هزار هکتار سطح زیر کشت گل محمدی بزرگ‌ترین باغ گل دیم و ارگانیک گل محمدی جهان را دارد، افزود: شهرستان‌های فیروزآباد، میمند، اقلید، نی‌ریز، بوانات، استهبان، شیراز و خرمبید عمده شهرستان‌های دارای گل‌محمدی در استان هستند.
پااکاری با بیان اینکه استان فارس رتبه نخست تولید گل محمدی در کشور را دارد، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۳ هزار و ۶۰۰ هزار تن گل محمدی به‌صورت غنچه و گل برگ از گلزار‌های استان برداشت شود.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: به علت خنکی هوا، گلستان‌های فارس تا اواسط خرداد دارای گل هستند.
وی تصریح کرد: با شروع زمان برداشت گل محمدی، ۱۴۵ واحد فراوری آغاز به فعالیت می‌کنند که ۲۳ واحد آن مکانیزه است و پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۵ میلیون و ۴۳۰ هزار لیتر گلاب و ۲۵۰ لیتر اسانس تولید شود.
وی عنوان کرد: استخراج گلاب از گل محمدی یکی از تولیدات مهم اقتصادی کشور بوده به طوری که هر ساله گلاب تولید شده و اسانس حاصل از آن علاوه بر مصرف داخلی به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.
پاکاری با بیان اینکه بهره‌برداران این محصول در استان، ۱۲ هزار و ۲۰۰ نفر هستند، بیان کرد: در ۲۳ شهرستان استان گل محمدی کشت می‌شود و برداشت گل محمدی از اواخر فروردین ماه شروع شده و تا پایان خرداد ادامه دارد.
به گفته پاکاری مهمترین موارد مصرف گل محمدی شامل تهیه گلاب، اسانس و صنایع داروسازی است و تولیدات آن علاوه بر بازار داخلی به کشور‌های حاشیه حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و اروپا صادر می‌شود.
کاشت گل محمدی در مناطق خشک و کم‌آب با توجه به وضعیت بحرانی منابع آبی منطقه و نیازی که به کاشت محصولات کشاورزی کم‌آب احساس می‌شود سبب شده تا کاشت گیاهان دارویی و به‌ویژه گل محمدی بهترین جایگزین برای محصولات پرمصرف آبی شود.
تحقیقات پژوهشگران نشان داده که استفاده از دمنوش گل محمدی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. گل محمدی حاوی ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های مفید برای بدن از جمله ویتامین C است و برای درمان مشکلات پوستی از جمله آکنه و برطرف کردن انواع لکه‌های پوستی و چین و چروک می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
کپی لینک

برچسب ها: برداشت ، گل محمدی ، گلزار ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار