رضایی افزود: به عنوان یک نماینده علاقه‌ای به شرکت در جلسات مجلس ندارم؛ زیرا در مقطع کنونی، برای مردم نیازمند و برای کسانی که در این مقطع باید برایشان تصمیم گرفته شود، کاربردی ندارد.
کد خبر: ۸۴۳۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱ 29 April 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:مسعود رضایی چهارشنبه  با اشاره به نگرانی‌های متخصصان در زمینه شیوع بیشتر کرونا پس از بازگشایی برخی اصناف گفت: عجله در راه‌اندازی مشاغل،‌ به مثابه فراهم کردن بستر شیوع این بیماری است و از این رو، اقدامی نادرست تلقی می‌شود.
وی با تاکید بر این که "نباید کرونا را دست‌کم گرفت" اظهار داشت:‌ انتظار می‌رود دست‌اندرکاران امور حتی برای مشاغل ضروری شیفت و نوبت کاری تعیین کنند.
رضایی ادامه داد:‌ گرچه در حوزه اقتصادی فشارهای بسیاری به مردم وارد می‌شود، سلامتی آن‌ها بر اقتصاد ترجیح دارد، ممکن است بتوان با فقر زندگی کرد؛ اما بدون سلامتی نمی‌توان ادامه حیات داد.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌ اگر وضعیت کنترلی فعلی را تا آخر خردادماه ادامه دهیم، می توانیم امیدوار باشیم به وضعیت بهتری دست یابیم و با نتیجه دادن تحقیقات علمی، از دستاوردهای احتمالی همچون کشف دارو یا واکسن این بیماری جهانی منتفع شویم.
رضایی با اشاره به تعطیلی مکان‌های اجتماع همچون مراکز مذهبی، مدارس و دانشگاه‌ها گفت: ضدعفونی کردن این مکان‌ها و نظارت بر نحوه ایاب و ذهاب افراد دشوار بود؛ همچنین با توجه به عدم دسترسی گروه آسیب‌پذیر جامعه به بسته‌های بهداشتی، تعطیلی چنین مراکزی یکی از گام‌های اساسی در کنترل کرونا به‌شمار می‌آید.

کنترل سفرهای نوروزی اقدامی مهم در کاهش شیوع کرونا در فارس


نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت شیوع کرونا در شیراز و فارس گفت: وضعیت شیوع این بیماری در شیراز درمقایسه با برخی کلانشهرهای کشور، محدودتر بود که دلیل اصلی آن فرهنگ بالای مردم شیراز و فارس است که قبل از آنکه مسوولان دست به کار شوند، خودشان در گروه های مجازی تلاش کردند تا دستورهای بهداشتی را اجرا و یادآوری کنند.
وی با اشاره به جاذبه‌های گردشگری فارس و شیراز در نوروز و فصل بهار اظهار داشت: کنترل سفرهای نوروزی یکی از اقدامات مناسبی بود که در ابتدای شیوع بیماری در فارس انجام شد و درصورتی که سختگیری‌ها ادامه یابد، وضعیت به‌صورت کنترل‌شده باقی خواهد ماند و بدتر نمی‌شود.
رضایی در بخش‌ دیگری از این گفت‌وگو با دعوت از خیران و نیک‌اندیشان برای کمک به اقشار کمتربرخوردار، اظهار داشت: ثوابی بالاتر از کمک به همنوعان در ماه رمضان نیست از همین رو خیران، همچون گذشته و بیش از آن بکوشند که آذوقه و مایحتاج ضروری اقشار آسیب‌پذیر را تامین کنند و بدون نیاز به حضور آنها در مراکز پرتردد و پرخطر از نظر شیوع کرونا، این اقلام را در اختیار آنها قرار دهند.

دستورکارهای کنونی مجلس برای مردم کاربردی ندارد


این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دستورکارهای مجلس شورای اسلامی گفت: مسائل مطرح شده در جلسات مجلس با وضعیت فعلی جامعه هم‌خوانی ندارد و پیرو دستورکارهای پیشین است.
وی ادامه داد: پیشنهاد دادم بهتر است مجلس که محل اجتماع و مکان احتمالی نشر آلودگی است، تعطیل باشد؛ اما پیش از آن چندین جلسه را به کرونا اختصاص دهیم؛‌ با این حال دوباره مسائل معمول گذشته در جلسات علنی مطرح می‌شود.
رضایی افزود: به عنوان یک نماینده علاقه‌ای به شرکت در جلسات مجلس ندارم؛ زیرا در مقطع کنونی، برای مردم نیازمند و برای کسانی که در این مقطع باید برایشان تصمیم گرفته شود، کاربردی ندارد.
وی ادامه داد:‌ دوسوم از نمایندگان فعلی در مجلس آینده حضور ندارند و نبود انگیزه لازم، سبب شده است که مجلس دهم در مدیریت بحران کرونا کارایی چندانی نداشته باشد.

وضعیت سفید، زرد و قرمز


رییس‌جمهوری پیش‌ازاین در جلسه هیات دولت اعلام کرد: وضعیت شهرهای کشور به لحاظ بیماری به سه دسته سفید، زرد و قرمز تقسیم شده است و بر اساس اعلام وزارت بهداشت در مناطقی که وضعیت سفید دارند اماکن مذهبی و مساجد بازگشایی می‌شود. به گفته رییس‌جمهوری تعداد شهرهای با وضعیت سفید بالای صدشهر است و بعد از اعلام اسامی آنها می‌توانند مساجد خود را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باز کنند و حتی نماز جمعه هم با رعایت مسائل بهداشتی قابل برگزاری است.
پس از صحبت‌های رئیس جمهوری، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در یک نشست خبری وضعیت شهرهای کشور را اعلام کرد. براساس گفته‌های وی ۶٠ شهرستان در کشور که شامل مراکز همه استان‌هاست، در وضعیت قرمز کرونا هستند و بیشترین میزان بروز بیماری را دارند. در این میان ١١۶ شهرستان جزو مناطق سفید هستند که کل جمعیت آنها حدود ۱۵ میلیون نفر است. بنابراین بنا بر آمارهای اخیر معاون وزیر بهداشت باید در آینده‌ای نه چندان نزدیک شاهد بازگشایی مساجد در حداقل ۱۱۶ شهر کشور باشیم. مبنای تصمیم دولت برای اعلام وضعیت سفید در شهرها این است که طی یک دوره بیماری یعنی حداقل ۱۴ روز هیچ مورد بستری و فوتی در یک شهر وجود نداشته باشد.
حمید سوری اپیدمیولوژیست و عضو کمیته اپیدمی ستاد ملی کرونا پیش از این در گفت‌وگو با ایرنا گفته است: در شرایطی می‌توان در شهری وضعیت سفید اعلام کرد که طی دو دوره بیماری یعنی حداقل دو دوره ۱۴ روزه مورد جدید از ابتلا به بیماری وجود نداشته باشد. در چنین شرایطی اگر مورد جدید گزارش نشود به این معنی است که اپیدمی در آن منطقه خاموش شده و وضعیت سفید است. با این حال به گفته وی زمانی که یک جامعه ایزوله نیست و تردد افراد از سایر مناطق به آن وجود دارد، حتی اگر وضعیت سفید هم باشد بلافاصله ممکن است آلودگی افزایش پیدا کند. فقط در صورتی روند خاموشی ادامه پیدا می‌کند که حداقل ۷۰ درصد افراد جامعه مصونیت پیدا کرده باشند.

بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا ظهر سه‌شنبه (نهم اردیبهشت‌۹۹) تعداد ۹۲ هزار و ۵۸۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و شمار جانباختگان ناشی از بیماری در کشور به پنج هزار و ۸۷۷ نفر رسید.
در استان فارس، علاوه بر شیراز، در شهرستان‌های فسا، نی‌ریز، اقلید، خرم بید، استهبان، داراب، خفر، فراشبند، خرامه ، لامرد، ارسنجان، لارستان، کازرون، آباده، اوز، خنج، مرودشت، سپیدان، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، بیضا ، کوهچنار و سرچهان بیماران مبتلای به کرونا شناسایی شده‌اند.
بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) و سه بیمارستان شهید چمران، شهید فقیهی و شهید بهشتی در شیراز به عنوان مراکز پشتیبان در کنار معرفی ۹ مرکز در شیراز و ۳۶ مرکز در دیگر شهرستان‌های استان فارس برای مراجعه افراد مشکوک به کرونا به این بیماران خدمات می‌دهند، همچنین نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا با ظرفیت ۲۰۰ تخت نیز در ورزشگاه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز تجهیز شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار