فرماندار مراوه‌تپه در شرقی‌ترین نقطه مرزی استان گلستان اعلام کرد که کانون بیماری سالک و زندگی حیوانات ناقل این بیماری همچون موش و پشه خاکی در ۳۱ روستای این شهرستان شناسایی شد.
کد خبر: ۸۴۳۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۴ 28 April 2020

کانون بیماری سالک در ۳۱ روستای مراوه‌تپه شناسایی شد

فرماندار مراوه‌تپه در شرقی‌ترین نقطه مرزی استان گلستان اعلام کرد که کانون بیماری سالک و زندگی حیوانات ناقل این بیماری همچون موش و پشه خاکی در ۳۱ روستای این شهرستان شناسایی شد.

امانگلدی ضمیر روز سه‌شنبه در نخستین جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی مراوه‌تپه اظهار داشت: برای پیشگیری از شیوع بیماری سالک، کار مبارزه با کانون‌ این بیماری تا شعاع ۵۰۰ متری این روستاها با انجام طعمه‌گذاری و لانه‌کوبی طی هفته آینده با مشارکت دهیاران، شوراها، گروه‌های داوطلب و خانه بهداشت روستا انجام می‌شود.

وی یادآور شد: سال گذشته ۱۶۱ نفر از اهالی مناطق روستایی مراوه‌تپه به بیماری سالک مبتلا شدند که با انجام به موقع اقدامات درمانی توسط پرسنل زحمتکش مجموعه شبکه بهداشت و درمان شهرستان مداوا شدند.

به گزارش ایرنا، سالک یک بیماری پوستی طولانی مدت همراه با درد و زخم است که انگل آن از حیوانات جونده به ویژه نوعی موش صحرایی به نام "رومبوموس" و از طریق پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود.

لیشمانیوز یا سالک یکی از بیماری‌های انگلی شایع در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان بوده و تهدیدی برای سلامت عمومی محسوب می‌شود، انواع این بیماری به صورت ضایعات پوستی (سالی) و احشایی (کالازار ) بروز می‌کند.

زخم و نشانه بیماری سالک دو تا هشت ماه پس از گزش به صورت ورمی سرخ رنگ و بدون درد وجود داشته و پس از مدتی اندازه زخم گسترش یافته و به چند میلی متر یا چند سانتی متر می‌رسد و این زخم در نواحی باز بدن مانند صورت، دست و پا بیشتر دیده می‌شود.

در صورت درمان به موقع، این بیماری پوستی در مدت شش ماه تا یک سال بهبود خواهد یافت و بی‌توجهی به درمان باعث می‌شود تا در محل زخم یک جوشگاه فرو رفته ایجاد شده و به صورت دائم باقی بماند.

در استان گلستان، نواحی شمالی و مرزی آن که دارای اقلیم خشک، بیابانی و گرم هستند، بیماری سالک شیوع بیشتری نسبت به دیگر نقاط این استان شمالی دارد.

فرماندار مراوه‌تپه همچنین با اشاره به شیوع بیماری کرونا اضافه کرد: از زمان شیوع این بیماری تاکنون در مجموع ۴۲ نفر از اهالی این شهرستان با ظن ابتلا به این ویروس شناسایی و در مراکز درمانی منطقه شرق گلستان بستری شدند که ۳۷ نفر آنها پس از بهبودی از مراکز درمانی مرخص و پنج نفر دیگر همچنان بستری هستند.

ضمیر همچنین ادامه داد: با مشارکت نیکوکاران و شبکه بهداشت و درمان، دو مرکز جامع سلامت در روستاهای "آق توقای" بخش مرکزی و "یانبلاغ" بخش گلیداغ این شهرستان احداث می‌شود ضمن اینکه زمین مناسب برای ساخت خانه بهداشت در روستای "چایلی" بخش مرکزی مراوه‌تپه نیز مشخص شده است.

شهرستان مرزی مراوه‌تپه افزون بر ۶۵ هزار نفر جمعیت دارد که در دو نقطه شهری و ۱۰۸ روستا سکونت دارند.

استان گلستان به مرکزیت گرگان ۱۴ شهرستان و حدود ۱.۹ میلیون نفر جمعیت دارد.

منبع/ ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار