برای در امان ماندن از بیماری‌ها در فصل بهار باید به خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مصرفی توجه کنید.
کد خبر: ۸۴۲۵۶۷
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰ 27 April 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: بهار بهترین و معتدل‌ترین فصل در میان فصول چهارگانه است. هوا در بهار به تدریج گرم می‌شود و سرمای زمستان تحلیل می رود. مزاج بهار گرم و تر است و گرما و رطوبت برای حفظ سلامتی لازم و ملزوم یکدیگرند. برای در امان ماندن از بیماری ها در فصل بهار به خوراکی ها و نوشیدنی های مصرفی توجه کنید.

کمتر غذا بخورید!
در بهار مزاج، حرارت و میزان رطوبت بدن تغییر می‌کند و اخلاط بدن با گرم تر شدن هوا و عبور از زمستان سفت و منجمد می شوند و قدرت هضم و جذب در سیستم گوارش کاهش می‌یابد. بنابراین بهتر است در فصل بهار برای اینکه دچار مشکلات کمتری شوید؛ غذای کمتری مصرف کنید. کم خوری در بهار باعث می شود بدن راحت تر بتواند خود را با شرایط تطبیق بدهد و دچار مشکلات کمتری شود.

در این فصل ورزش‌های سبک و معتدل توصیه می‌شود
در این فصل، غذا های گرم و خشک نخورید و از انجام ورزش زیاد و سنگین اجتناب کنید. همچنین از حمام مکرر خودداری شود و به جای آب از عرق کاسنی یا عرق شاه تره استفاده شود.

گرسنگی نکشید!
گرسنگی سبب تحریک بیشتر اخلاط (خلط‌های چهارگانه) می شود پس نباید اجازه دهید که بیش از حد گرسنه شده و سپس غذا بخورید. در این فصل هنگام گرسنگی بهتر است مواد غذایی سبک و کم کالری مثل میوه ها و سبزیجات را میل کنید.

حجامت و سلامت در بهار
بهار بهترین فصل برای اقداماتی مانند حجامت و زالو اندازی است. این تدابیر، هم اخلاط فاسد را از بدن خارج می‌کنند و هم غلبه خون را می‌کاهند. شاید به همین دلیل ساده است که بسیاری از افراد دچار آلرژی بهاری، تنها با یک حجامت ساده، درمان می شوند. البته توجه کنید که این کارها باید با مشورت و نظر پزشک مجرّب صورت بگیرد.

جنس لباس در بهار
یکی از بهترین پیشنهادهای پوشش در فصل بهار ، لباس‌هایی با جنس کتان هستند که هوای گرم را بین پوست بدن و لباس نگه نمی‌دارند و سبب عرق کردن شما نخواهند شد و بدن را تازه و خنک نگه می دارند. این لباس ها که در بین آقایان طرفداران زیادی دارند ، هم مناسب محل کار و هم مناسب مهمانی هستند. از معایب این لباس ها این است که خیلی راحت چروک می شوند و ظاهر بدی به خود می گیرند.

مصرف زیاد گوشت ممنوع!
مصرف زیاد گوشت باعث افزایش گرمی و رطوبت در بدن می‌شود و چون مزاج فصل بهار هم گرم و تر است، مصرف بیش از حد گوشت باعث ایجاد بیماری در بدن می‌شود.

مصرف غذاهایی که خون رقیق در بدن تولید می‌کنند
تلطیف غذا ممکن است در ذهن این معنی را ایجاد کند که باید غذایی خورده شود که از آن خون رقیق تولید شود. یا ممکن است کسی با شنیدن این کلمه فکر کند که باید غذای کمتری در این فصل مصرف کند؛ درحالی‌که مقصود از تلطیف غذا هیچ‌کدام از دو معنی فوق نیست.

غذاهایی که خون رقیق در بدن تولید می‌کنند، اغلب طبیعت گرم دارند و مصرف غذاهای با طبیعت گرم در این فصل مناسب نیست بلکه باید غذاهای غلیظ و با طبیعت سرد مصرف شود تا هیجان و رقت اخلاط و مواد را تعدیل کند. بهتر است در فصل بهار از خوردن غذاهای شور و غلیظ مانند کله‌پاچه، گوشت گاو، خامه و ماست ترش پرهیز کرد. غذاهای کنسروی، مانده و پرخوری نیز در این فصل بسیار مضر است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار