رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز گفت: با توجه به انتشار ویروس کرونا و احتمال سرایت این بیماری به معتادان متجاهر و ناقل بودن ویروس، از حدود ۲ هزار معتاد خیابانی شیراز تست کرونا گرفته خواهد شد.
کد خبر: ۸۴۰۲۰۲
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸ 18 April 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:علی ناصری شنبه ۳۰ فروردین افزود:در آخرین نشست کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری که طی دو روز گذشته به‌صورت فوق‌العاده برگزار و وضعیت معتادان خیابانی شیراز استان فارس با حضور دستگاه‌های مرتبط بررسی شد، چنین راهکاری مبنی بر اتخاذ تمهیدات لازم برای غربالگری و تست کرونا از معتادان خیابانی در شیراز گرفته شد.

ناصری عنوان کرد: علیرغم شیوع بیماری کرونا، این افراد اغلب در سطح شهر شیراز مشاهده می‌شوند و ممکن است در حین زباله گردی و شیوه‌های مصرف مواد مخدر به ویروس کرونا مبتلا شده باشند و بدون اینکه متوجه باشند به انتقال و افزایش این بیماری در شهر دامن بزنند.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام‌شده حدود ۲ هزار معتاد متجاهر در سطح این کلانشهر وجود دارد که مقررشده با اتخاذ تصمیمات مناسب از شیوع ویروس کرونا در این قشر جلوگیری شود و همچنین گزارش اقدامات انجام شده را در جلسه آتی کمیسیون سلامت شورا شهر شیراز به کمیته‌ای که به همین منظور تشکیل‌شده ارائه شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز اضافه کرد: حدود ۷۰ درصد جمعیت ۲ هزار نفری معتادان خیابانی شیراز را مهاجرانی تشکیل می‌دهند که از سایر استان‌ها به این کلانشهر آمده‌اند.

تصمیمات کرونایی شورای شهر شیراز

وی بیان کرد: شورای شهر شیراز از ابتدای شیوع بیماری کرونا در این کلانشهر به دنبال سیاست‌گذاری مبتنی بر تخصص و مدیریت علمی در مواجهه با این بیماری بوده است، رخدادی که با توجه به رویکرد پیشین آن در کشور چین ما را به این نتیجه رساند که قطعاً به یک بحران روبرو خواهیم شد و به همین دلیل اولین شهری بودیم که با اتخاذ یک تصمیم سخت که توسط اعضای این شورا گرفته و برای اجرا به شهردار شیراز ابلاغ شد تا نسبت به تعطیلی حمل‌ونقل عمومی (مترو و اتوبوس‌های درون‌شهری) اقدام کند.

ناصری اظهار کرد: در ادامه این تصمیم اعضای شورای شهر شیراز با اتفاق‌نظر بر این موضوع تأکید داشتند که لازم است ضمن اقدامات کنترلی برای مهار ویروس کرونا نسبت به کنترل مبادی ورودی و خروجی شهر نیز اقدام شود.

وی ارسال درخواست کنترل دقیق مبادی ورودی و خروجی شهر از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی به دستگاه‌های متولی را بر این اساس دانست و افزود: از همان روزهای نخست اعلام شیوع بیماری، شهرداری شیراز موظف شد نسبت به ضدعفونی کردن معابر، اماکن، المان‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس، مترو و محل تجمع افراد اقدام کند و از مردم نیز درخواست شد تا از تجمع پرهیز و خود را در منزل قرنطینه کنند تا حلقه ویروس کرونا شکسته شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز اظهار کرد: ازنظر ما هر فرد آلوده به بیماری که وارد شهر شود مانند یک بمب بیولوژیک می‌تواند عمل کند و این فرد با هر جسم یا شخصی که در تماس باشد، بیماری را به آن انتقال خواهد داد.

وی ادامه داد: ترویج اقدامات خود مراقبتی به شهروندان نیز امر مهمی است که در این راستا شهرداری شیراز موظف به ساخت کلیپ‌های آموزشی مستند و علمی و همچنین پیام‌های روان‌شناختی متناسب با وضعیت شد که از طریق شبکه‌های مجازی در دسترس شهروندان قرارگرفته است.

ناصری به انعقاد تفاهم‌نامه شورای شهر و شهرداری با دانشگاه علوم پزشکی، سازمان بهزیستی، دادگستری و هلال‌احمر اشاره کرد و گفت: انعقاد این تفاهم‌نامه‌ها در برای ایجاد مدیریت واحد شهری در مبارزه با این ویروس بوده و بر اساس این تفاهم‌نامه‌ها به شهرداری اجازه داده شد تا اماکن بیشتری را در شیراز ضدعفونی کند.

کرونا بر تحقق مدیریت واحد شهری صحه گذاشت

وی بر لزوم شکل‌گیری مدیریت واحد شهری تأکید کرد و افزود: عمل به این موضوع موجب بروز عملکرد بهتر در مواقع ضروری خواهد شد و این بیماری نشان داد باید به سمت ایجاد و تحقق مدیریت واحد شهری پیش رویم.

ناصری گفت: برای کنترل ویروس کرونا درخواست دارم تا شهروندان شیرازی به پویش (من در خانه می‌مانم) بپیوندند تا حلقه انتقال این بیماری شکسته و قطع شود.

وی بیان کرد:سیستم ایمنی بدن با استرس آسیب‌پذیرتر می‌شود بنابراین برای مقابله با این ویروس نیاز به آرامش داریم و خواب کافی در خانه ضروری است و همچنین انجام فعالیت‌های ورزشی، مطالعه و استفاده صحیح از فضای مجازی برای ایجاد محیطی شاد می‌تواند به این هدف که شکست کرونا است کمک کند.

 

برچسب ها: کرونا ، معتاد ، خیابانی ، تست
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار