مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: با توجه به اینکه به دلیل شیوع بیماری کرونا مدتی است که شهروندان از حضور در عرصه‌های طبیعی و محیط زیست بهره‌مند نبوده اند پیش بینی می شود که پس از بحران کرونا، مراجعه به عرصه های طبیعی افزایش یابد و احتمال می رود آتش سوزی تابستانی در سال ۹۹ حتی بیشتر از سال‌های قبل به وجود آید.
کد خبر: ۸۳۹۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸ 14 April 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:حمید ظهرابی روز سه شنبه در نشست مدیریت بحران با موضوع "پیشگیری از آتش سوزی در سال ۹۹ افزود: مخاطرات محیط زیستی زیادی هستند که هر کدام به نوبه خود می تواند به بحران تبدیل شوند از جمله آلودگی هوا ، آب و خاک ، پدیده گرد و غبار ، بیماری های حیات وحش ، خشکیدگی تالاب ها و آتش سوزی در عرصه های مرتعی و جنگلی ، افزایش نزولات جوی در سال آبی جاری به ویژه بارش های خوب بهاری نیز موجب افزایش پوشش گیاهی عرصه های طبیعی و عاملی برای افزایش آتش سوزی ها خواهد بود.

ظهرابی افزود: برای پیشگیری و مقابله با آتش سوزی در عرصه های طبیعی به ویژه در مناطق تحت مدیریت محیط زیست برنامه ریزی هایی صورت گرفت و بسیاری از مقدمات کارهای اجرایی در فصل پیش رو انجام شده و دستورالعمل های لازم به تیم های عملیاتی در سطح شهرستان ها و مرکز استان ابلاغ شده است .

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس ادامه داد: با توجه به اولویت بندی مناطق به لحاظ امکان وقوع آتش سوزی در مناطق زیست محیطی امکانات موجود و نیازها بررسی شده است.زولی با توجه به اینکه تراکم پوشش گیاهی در مناطق تحت مدیریت محیط زیست به لحاظ تداوم قرق ها در سال های متمادی بسیار زیاد می باشد در مقابله با آتش سوزی ها در مناطق نیازمند همکاری و مساعدت همه دستگاه ها خواهیم بود .

ظهرابی بیان داشت: با مساعدت و ارتباط نزدیکتر و بیشتری که با همکاران اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری و در سایه برنامه ریزی های مشترک و هم افزایی ها و استفاده اصولی و سازمان دهی شده از پناسیل جوامع محلی و سازمان های مردم نهاد در حفاظت و صیانت از جنگل ها و مراتع به وجود آمده امید است در موضوع جلوگیری از آتش سوزی ها توفیقات بیش از پیش محقق گردد.

این مقام مسوول همچنین گفت: انتظار است مدیر کل مدیریت بحران استان نسبت به تقویت اعتبارات این اداره کل و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان به منظور تامین امکانات لازم برای مقابله با آتش سوزی ها عنایت ویژه ای داشته باشد.

شهرام منتصری مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری فارس نیز در این نشست با ارائه توضیحاتی درخصوص وضعیت آتش سوزی های سال گذشته اظهار داشت : در سال ۹۸ علیرغم تعدد موارد آتش سوزی و گستردگی آنها که ۲۶۱ مورد بود، مسئله به خوبی مدیریت شد و عمده خسارت به زیراشکوب درختان وجنگل ها وارد شده بود. که با هماهنگی بین ادارات کل محیط زیست ومنابع طبیعی نتیجه آن موفقیت آمیز بوده است .

وی افزود: عمده آتش سوزی ها در مناطق سخت گذر و کوهستانی اتفاق می افتد و این امر زحمت نیروهای داوطلب را چند برابر می کرد، که با هماهنگی در سطح ملی و بویژه استانی در استفاده از بالگرد در انتقال نیرو و آب و تدارکات مورد نیاز نیروهای عملیاتی باعث شد عملیات اطفاء به خوبی صورت گیرد.

وی اظهار داشت: برای کنترل آتش بویژه در ارتفاعات که نیازمند بهره گیری از بالگرد می باشد برای سال جاری نیز هم در سطح استان و هم در سطح ملی پیگیری خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری فارس با اشاره به تشکیل گروه " امداد طبیعت" در سطح اداره کل و ادارات منابع طبیعی شهرستان ها که مرکب از نیروهای جوان و مجهز به ادوات می باشند و در خیلی از آتش سوزی های بزرگ ورود کرده و موفق بوده اند که در فصل پیش رو نیز ادامه خواهد یافت.

برچسب ها: آتش سوزی ، مراتع ، جنگل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار