کرونا ، مدتهاست که در تیتر یک رسانه ها جا خوش کرده است. با اخبار کرونا بخواب می رویم و با اخبار کرونا اگر زنده باشیم! بیدار میشویم.
کد خبر: ۸۳۷۴۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۹ 08 April 2020

تابناک رضوی: کرونا ، مدتهاست که در تیتر یک رسانه ها جا خوش کرده است. با اخبار کرونا بخواب می رویم و با اخبار کرونا اگر زنده باشیم!بیدار میشویم . تب کرونا همه رسانه ها را بلعیده است. مذهبی ها از فیض شعبان غافل شده‌اند . حساسها وسواس شستشو گرفته اند. بدبین‌ها ، همه را ناقل می بینند،  بیخیال‌ها، از سفر رفتن احساس شجاعت می کنند و خلاصه همه دنیا را چهل روزی است داریم از دریچه کرونا میبینیم. نعمتهای مجهولمان صحت و امنیت را حالا بخوبی قدر می دانیم. دیگر دل خیلی ها برای یک سلام و علیک معمولی لک زده است. حتی آنهایی که اهل روبوسی هم نبوده اند دیگر دوست دارند یکی باشد بتوانند یا جرات کنند با او گرم و صمیمی دست بدهند.

 

اما همه ابعاد ماجرا این نیست. روزمرگی نگران کننده ی حاکم بر فضای اجتماعی ، برخی را نگران حال و فردای بشر و البته هم‌وطنان کرده است. مشاغل بسیاری بشدت آسیب دیده اند. مرگ مشاغل در گذشته اگر به وسعت دو نسل اتفاق می افتاد ، این بار تنها در چهل روز در حال روی دادن است. از حوزه هایی مانند گردشگری ، هتلداری ، صنعت غذا ، صنعت بسته بندی ، و صنعت ساختمان تا کارگران روز مزد ، و مشاغل خرده پا ، کاملا متاثر از شیوع بی مهابای کرونا ، بشدت تحت فشار هستند. کاهش چشمگیر مشتری های پرسه زن خیابانی ، دکانها را هم غافلگیر کرده است . تک و توک برخی مغازه ها با راه اندازی گروه های مشتری در اپلیکیشنها تلاش دارند بازارخود را از دست ندهند ولی بصورت عمومی بازار در رکود سنگینی واقع شده است.

 

سوال اصلی این است ، در حالی که جناب کرونا ، حالا حالا ها میهمان ماست برای اقتصاد کرونایی چه باید کرد؟

 

در مقیاس جهانی کاهش تقاضا در بسیاری از محصولات ، تبعا درآمد ارزی کشور ها از جمله ایران را متاثر کرده و خواهد کرد. به عنوان مثال کاهش عظیم  50 میلیون لیتری مصرف بنزین داخلی در نوروز 99 ، با توجه به رکود شدید بازار جهانی احتمالا مترادف با صادرات بنزین نخواهد بود. درآمد حاصل از مالیات‌ها هم باتوجه به کاهش جدی توان مالیات‌دهندگان ، احتمالا با کاهش جدی مواجه خواهد شد . دورکاری هم احتمالا به کاهش دریافتی قشر مذکور خواهد انجامید. چند پیشنهاد اولیه شاید کمک کند تا با همفکری هم وطنان ، مدیران و افراد موثر بهتر بتوانند برای کنار آمدن با اقتصاد کرونایی تدبیر کنند:

 

1.هر مجموعه ای اعم از صندوقهای فامیلی ، محافل خانوادگی ، هم محله ای ها ، و... خوب است تلاش کنند تا از وضعیت ضعیف تر های جمع شان خبردار شوند . یا با کمک نقدی یا با سفارش کار ، مراقب ضعیف ترهای جمع باشند.

 

2.با هدف حفظ وضعیت خانه نشینی مردم و ایجاد اشتغال برای کارگران روزمزد ، شبکه های پیک توزیع محصولات توسط شرکتها ی زنجیره ای ،مجتمع های تجاری و خدماتی یا شهرداریها و یا نهادهای دارای توان ، با انجام آموزشهای بهداشتی لازم سریعتر ایجاد شود.

 

3.آموزش از حالت دو سویه معلم و شاگردی ، به سوی آموزش چند هسته ای ، و مشارکت آموزش گیرندگان با هم در فضای مجازی تبدیل شود.و با حرکتی جهادی ، مثلا دبیرستانی در آموزش دبستانی ها کمک کنند و سال بالایی ها در آموزش سال پایینی های دانشگاه ،  تامین این همه حجم محتوا کار یک نهاد نیست بلکه باید مشارکت مردم و آزاد سازی ظرفیت آموزش مردم به مردم ، توسط نظام اجرایی کشور بسترسازی شود.

 

4.رسانه مردم را در تولید محصولات شریک کند. در جهان رسانه ای کرونایی ، مجری محوری و رسانه مونولوگ محکوم به فنا خواهد بود.  بگذاریم مردم هم برای هم حرف بزنند ، از خودشان ، توانمندی شان ، خاطراتشان، معرفی مکانهای دیدنی و ... این زنجیره خواهد توانست حتی تا کارآفرینی و فروش و ... هم رشد کند. و خانمهای خانه دار و آقایانی که حالا به اجبار خانه نشین شده اند وارد اقتصاد دوره کرونا  کند.

 

5.خیرین در وقف فضای مجازی ، و تامین اینترنت برای افراد محروم و صنایع در  ایجاد اشتغال خانگی بیش از گذشته وارد شوند . بسیاری از محصولات می توانند در خانه ها مونتاژ شود. 

 

6.تولید صنایع فرهنگی و صنایع خلاق ، با توجه به عقبه غنی تمدنی ایرانی، هم توان هم افزایی اجتماعی اقتصادی داخلی دارد و هم دراین خانه نشینی بین المللی توان صادراتی و ارزآوری... از قصه های ایرانی تا آموزش خوراکی های ایرانی و از همه مهمتر معنویت ایرانی اسلامی که ما را درتجربه تحمل کرونا از جهانیان جلو انداخته است .

 

6.ظرفیت عظیم بسیج در همه موارد بالا ، می تواند بازوی امین نظام باشد. 

به مدد الهی ، از کرونا فرصت می سازیم.

محمد هادی عرفان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار