رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت
نرخ مرگ و میر در فرانسه ۳۳ درصد است که بالاتر از میانگین جهانی است و در آلمان ۵ که بسیار بهتر از نرخ جهانی. در ایران این نرخ ۱۴ درصد است و میانگین جهانی ۲۱ درصد است. همه مباحث مطرح شده فنی و اپیدمیولوژیک است و آنچه درباره آمار چین هم بیان شد، همین گونه بود. البته این موجب نمی‌شود پشتیبانی تمام عیار دولت و مردم چین را از یاد ببریم و ظلم تحریم کنندگان را فراموش کنیم.
کد خبر: ۸۳۶۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶ 07 April 2020
تابناک اجتماعیرییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: قدردان پشتیبانی دولت و مردم چین هستیم، همان گونه که ظلم تحریم کنندگان را فراموش نمی‌کنیم.

به گزارش «تابناک»، پس از آنکه اظهار نظر روز گذشته دکتر جهانپور در خصوص آمار رسمی چین درباره ابتلا و مرگ و میر با ویروس کرونای جدید و کووید-۱۹ حاشیه‌هایی به دنبال داشت، بخش عمده نشست امروز وی با اصحاب رسانه به توضیح در این خصوص اختصاص داشت؛ توضیحاتی از قبیل یادآوری این نکته کلیدی که مطالب مطرح شده فنی و تخصصی بوده‌اند و موجب نمی‌شود ظلم تحریم کنندگان را از یاد ببریم.
 
سخنگوی وزارت بهداشت در این باره گفت: آن گونه که یافته های قبلی نشان می‌داد، به نظر می‌رسید که ویروس کرونای جدید ویروسی با مرگ و میر پایین تر از ویروس آنفلوانزای فصلی است اما یافته های ما طی این چهل پنجاه روز نشان می‌دهد که این گونه نیست و نه تنها این ویروس سریع الانتشار و سریع الانتقال است، که مرگ و میری بیشتری هم به دنبال دارد و این موضوع برایمان ثابت شده است.
 
آنچه درباره آمار چین بیان شد، فنی و اپیدمیولوژیک بود نه سیاسی/ کرونا با فاصله مرگبارتر از آنفلوانزاست/ قدردان پشتیبانی دولت و مردم چین هستیم/ درباره آمار آمریکا هم تردید داریم/ از میانگین جهانی وضعیت بهتری داریم/ برخی تصور کردند کرونا تابع تقویم رسمی است!
 
جهانپور افزود: جدای یافته های ما در این خصوص، در وضعیت کشورهای دیگر هم ثابت شد که مرگ و میر این ویروس بالاتر است و در نتیجه ویروسی خطرناک تر از امثال آنفلوانزاست؛ البته این فاصله کم هم نیست و ویروس کرونا به طور معناداری فاصله دارد، بیماری‌زا تر است، سریع الانتشارتر است و مرگبار تر است. این چیزی‌ست که سازمان بهداشت جهانی هم به آن رسیده و اعلام کرده و فنی و تخصصی است نه سیاسی.
 
وی در ادامه با یادآوری فرمول محاسبه نرخ مرگ و میر (Death rate) گفت: اگر میزان مرگ و میر را به نسبت میزان بهبود بر حسب درصد بیان کنیم، نرخ مرگ به دست می‌آید که در کشورمان 14 است. این نرخ در آمارهای جهانی 21 است که نشان می‌دهد در کشورمان به نسبت وضعیت خوبی داریم. البته تاکید داریم که در وضعیت مدیریت شده هستیم اما این وضعیت که هنوز برخی کشورها برای رسیدن به آن ناکام بوده اند، به شدت شکننده است و با یک اشتباه ممکن است فرو بپاشد.
 
برای اطلاع از پروتکل‌های بهداشتی که مدام رو به افزایش هستند، چه باید کرد؟ سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال زیردامنه مرکز سلامت در پایگاه رسمی وزارت بهداشت کشورمان را معرفی کرد و تاکید کرد همه پروتکل های قبلی و پروتکل‌های جدید در آنجا بارگزاری شده و خواهد شد:
جهانپور افزود: نرخ مرگ و میر در فرانسه 33 درصد است که بالاتر از میانگین جهانی است و در آلمان 5 که بسیار بهتر از نرخ جهانی است. بر این اساس تاکید می‌کنیم که همه مباحث مطرح شده فنی و اپیدمیولوژیک است اما حوزه اجتماعی حوزه‌ای است که برخی افراد در آن به دنبال تعبیر‌های سیاسی حتی از گزاره‌های پزشکی و علمی هستند و نمی‌توانیم جلوی تعابیر و تفاسیر دیگران را بگیریم.
 
وی در ادامه با تقدیر از دولت و مردم چین گفت: به توصیه وزیر بهداشت از ابتدا به شدت مراقبت کردیم قطار سلامت را به لوکوموتیو سیاست گره نزنیم و همین دستور کار بود که مبنی اعلام شناسایی افراد مبتلا در کشورمان پیش از انتخابات شد. از اول سیاسی رفتار نکردیم و واقعیت علمی را گفتیم و هنوز هم مبنایمان همین است، منتهی برای آنکه همه چیز کامل گفته شود باید یادآوری کنیم که دولت و مردم چین (سازمان های مردم نهاد این کشور) از گذشته تا کنون به شدت پشتیبان کشورمان بوده‌اند و این را بدون اغراق می‌گوییم.
 
سخنگوی وزارت بهداشت با یادآوری تحریم های ظالمانه علیه کشورمان و آسیب هایی که متوجه سلامت مردم کرده است، گفت: استقلال‌مان ایجاب می‌کند همان گونه که از دوستان مان که طی سالهای تحریم ظالمانه در کنار کشورمان و مردم‌مان بوده‌اند تشکر کنیم و تقدیر به عمل آوریم، ظلم آنهایی که با اعمال تحریم های گسترده مردم کشورمان را موجب ظلم قرار داده‌اند را فراموش نخواهیم کرد و یادمان نخواهد رفت چه کسانی این تحریم ها را وضع و اعمال کردند.
 
وی در ادامه تاکید کرد: ممکن است به رویه برخی کشورها نقدی داشته باشیم که بیان می‌کنیم اما این اظهار نظر تخصصی است. همان گونه که بر اساس دیدگاه علمی به آمارهای ایالات متحده هم اطمینان نداریم. نکته جالب توجه در انتقادات به اظهار نظر دیروز که می‌تواند حکم دیدن نیمه پر لیوان را داشته باشد، تذکر برخی دوستان بیرون از دولت بود که باید بگوییم خوشحالیم برایشان وحدت رویه اهمیت دارد و به ما که از دولتیم و حرف فنی هم می‌زنیم این را تذکر می‌دهند.
 
آنچه درباره آمار چین بیان شد، فنی و اپیدمیولوژیک بود نه سیاسی/ کرونا با فاصله مرگبارتر از آنفلوانزاست/ قدردان پشتیبانی دولت و مردم چین هستیم/ درباره آمار آمریکا هم تردید داریم/ از میانگین جهانی وضعیت بهتری داریم/ برخی تصور کردند کرونا تابع تقویم رسمی است!
 
سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت ترافیک این روزها در شهرهایی مانند تهران گفت: ظاهرا برخی تصور کردند که کرونا هم تابع تقویم رسمی است که تا تعطیلات تمام شود، تمام می‌شود! جدای اینکه برای بار دیگر یادآوری می‌کنم محدودیت های گام دوم فاصله گذاری کماکان پابرجا هستند، باید بگویم بر اساس گزارش های رسیده، خیلی از ترددهای روزهای اخیر غیرضرور بوده و ربطی به حضور در محل کار و این مسائل نداشته است و در نتیجه آنها، احتمالا یک هفته تا 10 روز دیگر شاهد پیک جدیدی از شیوع در تهران خواهیم بود؛ وضعیت تهران بسیار نگران کننده است.
 
جهانپور با تاکید بر این نکته که نتیجه‌گیری کشورمان در خصوص بیماری زا و مرگبارتر بودن ویروس کرونتا به نسبت امثال آنفلوانزای فصلی، در آمارهای اروپا نیز مورد تایید قرار می‌گیرد، گفت: البته آمار در برخی کشورها نهایی نشده است. به عنوان مثال در ایالات متحده آخرین آمار مربوط به آنفلوآنزای فصل پاییز و زمستان است حداقل ۳۱۰ هزار بستری، ۳۲ میلیون مبتلا و ۱۸ هزار مرگ و میر بود؛ قاعدتا با توجه به پیک و رشد سریع موارد ابتلا و مرگ و میر در این کشور باید منتظر ماند تا ببینیم که آیا همین رفتاری که از کرونا در ایران دیدیم را در آنجا هم خواهیم دید یا خیر.
جهانپور در پاسخ به سوالی درباره تشدید کرونا در بیمارانی که به بیماری‌های قلبی هم مبتلا بوده‌اند با مصرف داروهایی مانند لوزارتان و والزارتان، گفت: درباره داروهای مهارکننده آنژیوتانسین اعم از کاپتوپریل یا داروهایی مانند لوزارتان، بحث‌هایی از روزهای اول بروز این بیماری مطرح بود. با توجه به اینکه گیرنده اصلی ویروس کرونا در بدن گیرنده‌ای به نام ACE۲ است و به نوعی با مکانیزم عمل این داروها نیز مرتبط است، درباره مصرف این داروها در بیماران قلبی ابهاماتی وجود داشت و مقالاتی که وجود داشت با هم ضد و نقیض بودند. نهایتا تا این لحظه می‌توان گفت که قطع مصرف این داروها اصلا توصیه نمی‌شود و موضوعی تحت عنوان تشدید بیماری کووید۱۹ با مصرف داروهایی مانند کاپتوپریل یا لوزارتان و سایر داروهای اینچنینی نداریم. هیچ مرکزی تا این لحظه دستاوردی در این زمینه مطرح نکرده، بلکه عوارض قطع ناگهانی این داروها می‌تواند برای بیماران به مراتب بیشتر هم باشد.
 
وی با تاکید بر اینکه این دست بیماران داروهایشان را با نظر پزشک‌شان با همان دوز سابق ادامه دهند، گفت: البته در علوم تجربی باید بر اساس شواهد موجود صحبت کرد و این موارد ممکن است در روز‌های آتی تغییر پیدا کند، همان گونه در ماجرای استفاده از ماسک تغییر کرد و اعلام کردیم.

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره ضد عفونی کردن ناوگان حمل و نقل عمومی اظهار کرد: این کار از طرف شهرداری‌ها انجام می‌شود. البته تاریخ انقضای جایی که ضد عفونی می‌شود تا زمانی است که اولین گروه وارد آن شوند. این اتفاق که بعد از استفاده هر گروهی از واگن مترو، آن واگن دوباره و بلافاصله ضد عفونی شود، هم امکان پذیر نیست.
 
جهانپور در پاسخ به سوالی درباره تحویل پیکر قربانیان کرونایی به خانواده‌هایشان بدون توجه به پروتکل بهداشتی در برخی مناطق، گفت: در همه جا مراکز و آمبولانس‌های مخصوص انتقال جسد، آن را در کاوری که آغشته به محلول رقیق‌شده هیپوکلریت سدیم است، تحویل گرفته و در غسالخانه و آرامستان‌های مجاز دفن می‌کنند. حال ممکن است در برخی آرامستان‌های غیررسمی در برخی مناطق روستایی، اشکالی وجود داشته باشد. به هر حال کارشناس بهداشت محیط بیمارستان باید این موضوع را ثبت کرده و به شبکه بهداشت منطقه‌ای که جسد باید به آنجا منتقل شود، اطلاع دهد تا کارشناس بهداشت محیط هنگام دفن جسد برای رعایت پروتکل بهداشتی حاضر شود. احتمالا اگر در جایی تخلفی رخ داده و اگر همه چیز صادقانه بوده و خانواده متوفی آدرس دقیق داده باشند، این ارتباط برقرار نشده است.
 
وی درباره توصیه یکی از اعضای شورای شهر تهران مبنی بر الزام به استفاده از ماسک برای همه مردم تهران، گفت: بر اساس شواهد علمی که اخیرا مطرح شده، این است که امروز اعلام می‌کنیم که استفاده از ماسک برای جمعیت عادی می‌تواند به پیشگیری و جلوگیری از انتقال بیماری به جامعه کمک کند. قاعدتا بحث اجباری شدن استفاده از ماسک موضوع دیگری است و ممکن است در برخی مکان‌ها که به ویژه فاصله‌گذاری فیزیکی اعمال نمی‌شود و یا اعمال آن دشوار است و یا مکان‌های پرخطری است، بتوان استفاده ماسک را به صورت اجباری اعمال کرد. البته قاعدتا این موضوع شامل همه مکان‌ها نخواهد شد و استفاده از ماسک برای جمعیت عادی در مکان‌های عادی داوطلبانه خواهد بود. باید توجه کرد که همچنان توصیه ما ماندن در خانه است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار