انواع میوه و آب‌میوه طبیعی حاوی قند هستند و مصرف آن‌ها در طول روز می‌تواند باعث افزایش سطح گلوکز خون، بهبود عملکرد مغز و بالا رفتن میزان هوشیاری شود.
کد خبر: ۸۳۶۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۷ 06 April 2020

یکی از مشکلاتی که بیشتر افراد در فصل بهار با آن مواجه می‌شوند، حس خواب‌آلودگی است اما این حس و خوابیدن بیش از اندازه، می‌تواند مشکل‌ساز شود و کار و زندگی را تحت تأثیر قرار دهد. یکی از راه‌های مبارزه با این حس، تغذیه‌ای مناسب و مصرف خوراکی‌هایی است که بتوانند ما را هوشیارتر نگه دارند؛ خوراکی‌ها و توصیه‌های تغذیه‌ای که در ادامه شما را بیشتر با آن‌ها آشنا می‌کنیم.

1. شکلات تلخ مغزدار بخورید
مغزهای خام مانند مغز پسته، بادام، فندق و... آنتی‌اکسیدان‌های بسیار زیادی از جمله ویتامین E دارند. از سوی دیگر، آنتی‌اکسیدان‌های بسیار مفید و فراوانی هم در شکلات تلخ وجود دارد. ترکیب آنتی‌اکسیدان‌های موجود در مغزها و شکلات تلخ می‌تواند قدرت حافظه را تا حد چشمگیری بالا ببرد و باعث افزایش میزان تمرکز و بالا رفتن سطح هوشیاری شود به همین دلیل متخصصان، مصرف شکلات‌های تلخ حاوی مغز را در روزهای بهاری برای دچار نشدن به حس خواب‌آلودگی و کرختی توصیه می‌کنند.

 

2. مصرف ماهی را فراموش نکنید
انواع ماهی، حاوی مرغوب‌ترین نوع پروتئین هستند و منبع خوبی برای دریافت اسیدهای چرب امگا 3 محسوب می‌شوند. امگا 3 موجود در ماهی می‌تواند باعث بهبود عملکرد مغز و افزایش قدرت آن شود به همین دلیل توصیه می‌شود در روزهای بهاری برای هوشیارتر بودن و بالا بردن قدرت حافظه، هفته‌ای 3 مرتبه ماهی بخورید.

 

3. چای و قهوه را در میان‌وعده‌هایتان جای دهید
اگر می‌خواهید در روزهای بهاری کمی بیشتر در طول روز هوشیار باشید و قدرت تمرکزتان بالا برود، از نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند چای، قهوه، نسکافه یا شکلات داغ کمک بگیرید. مصرف این نوشیدنی‌ها به صورت گرم می‌تواند علاوه بر تمرکز، به شما آرامش بدهد اما در مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین افراط نکنید زیرا مدر هستند و زیاده‌روی در مصرف آن‌ها می‌تواند کم آب شدن بدن و عوارض ناشی از آن مانند خستگی و عدم هوشیاری لازم را به دنبال داشته باشد.

 

4. کمی شیرینی بخورید
قند یکی از مهم‌ترین سوخت‌های مغز برای بهبود عملکرد آن محسوب می‌شود. قند مورد نیاز مغز از طریق متابولیزه شدن شکر، شیرینی‌ها و انواع کربوهیدرات‌ها در بدن تأمین می‌شود، به همین دلیل حافظه کوتاه‌مدت افرادی که یک لیوان نوشیدنی یا یک خوراکی شیرین مصرف می‌کنند، تا حد قابل توجهی تقویت می‌شود و توان یادگیری و تفکرشان در کوتاه‌مدت افزایش می‌یابد. پس می‌توان مصرف خوراکی‌های شیرین و کربوهیدرات‌ها را برای افزایش میزان هوشیاری و تمرکز در طول روز توصیه کرد.

انواع ماهی، حاوی مرغوب‌ترین نوع پروتئین هستند و منبع خوبی برای دریافت اسیدهای چرب امگا 3 محسوب می‌شوند. امگا 3 موجود در ماهی می‌تواند باعث بهبود عملکرد مغز و افزایش قدرت آن شود به همین دلیل توصیه می‌شود در روزهای بهاری برای هوشیارتر بودن و بالا بردن قدرت حافظه، هفته‌ای 3 مرتبه ماهی بخورید
5. غلات سبوس‌دار بخورید
غلات سبوس‌دار مانند نان سنگک، برنج قهوه‌ای یا ماکارونی سبوس‌دار و ذرت بوداده سرشار از فیبر و ویتامین E هستند. به همین دلیل مصرف آن‌ها باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های عروقی و کاهش چربی بد خون (LDL) می‌شود. پیشگیری از رسوب چربی در عروق خونی و به جریان افتادن خون در بدن با خوردن غلات سبوس‌دار باعث خون‌رسانی بهتر به مغز و بهبود عملکرد آن می‌شود بنابراین می‌توان به تمام افرادی که زیاد از مغز خود کار می‌کشند یا به هوشیاری بیشتری در طول روز نیاز دارند، توصیه کرد که مصرف غلات سبوس‌دار را جایگزین غلات ساده کنند. اگر نان‌های سبوس‌دار را با یک ماده غذایی حاوی پروتئین و چربی مانند کره بادام زمینی مصرف کنید، در طول روز با کمبود انرژی، احساس خستگی مداوم و از دست دادن تمرکز روبرو نخواهید شد.

 

6. میوه‌ها را از یاد نبرید
انواع میوه و آب‌میوه طبیعی حاوی قند هستند و مصرف آن‌ها در طول روز می‌تواند باعث افزایش سطح گلوکز خون، بهبود عملکرد مغز و بالا رفتن میزان هوشیاری شود. متخصصان توصیه می‌کنند برای رهایی از خستگی و خواب‌آلودگی بهاری، حداقل روزی 7-5 میوه با اندازه متوسط مصرف کنید. میوه‌ها می‌توانند بهترین جایگزین برای انواع تنقلات در میان‌وعده‌های مختلف باشند. بد نیست بدانید میوه‌هایی مانند گریپ‌فروت، پرتقال، انواع توت، سیب و انگور دارای اندیس گلایسمی پایین‌تری هستند و مصرف آن‌ها به حفظ هوشیاری کمک بیشتری خواهد کرد. ضمن اینکه نوشیدن آب‌میوه‌های پالپ‌دار و طبیعی در وعده صبحانه هم در طول فصل بهار برای افزایش تمرکز و هوشیاری توصیه می‌شود.

 

7. کمتر گوشت قرمز بخورید
گوشت قرمز حاوی مقدار فراوانی پروتئین و چربی است. به همین دلیل هضم آن در بدن به سادگی انجام نمی‌شود و بدن برای هضم و جذب یک وعده غذای حاوی گوشت قرمز، انرژی قابل توجهی را از دست می‌دهد بنابراین ایجاد حس خواب‌آلودگی و کرختی پس از خوردن غذاهای حاوی گوشت گوساله و گوسفند، دور از انتظار نیست. متخصصان توصیه می‌کنند برای حفظ انرژی بدن در روزهایی که به هوشیاری بیشتری نیاز دارید، گوشت‌های سفید، به خصوص گوشت ماهی یا میگو را جایگزین گوشت‌های قرمز کنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار