روی دیگر سخن ما متوجه بُعد اجتماعی ابتلای به کروناست ،هموطن عزیز ! هم استانی ارجمند کرونا یک ویروس است یک عامل بیماری مثل تمامی بیماری های که ما به آن مبتلاشده وخلاصی می یابیم ،کرونا پیسی یا جزام نیست که نگاه ما را به بیمار کرونایی وخانواده آن  تغییر دهد! بنابراین خواهش می کنیم مراقب نگاهتان باشید ،اگر این تصور را در خودتان تقویت کنید که کرونا از جنس سرماخوردگی است هرگز نگاهتان به بیمار کرونایی تغییر تخواهد کرد .
کد خبر: ۸۳۶۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۸ 04 April 2020

تابناک ایلام علی اصغر اسدی :: هفته ها وبلکه ماههاست که ظهور وبروز ویروس کووید 19 یا همان کرونای معروف ،تمام مناسبات مردم کشور ما را تحت شعاع قرار داده  و به روح و  روان آنان چنگ کشده است ،بخش های مختلف اقتصادی وآموزشی را به تعطیلی کشانیده و حوزه های درآمدی خرد وکلان را با چالش جدی مواجهه کرده است.

از آنجاییکه همه گیری ،سرعت شیوع ،اپیدمی سریع و ناشناخته بودن از ویژگی های این ویروس عنوان شده  و از سویی تغییر مداوم ژنوم، بعنوان قابلیت مشترک ویروس های خانواده کرونا وهمچنین  زمانبر بودن آن باعث شده که مراکز پژوهشی کشور ودیگر نقاط دنیا تاکنون نتوانند دارو یا شیوه درمان مبتلایان به این ویروس را بیابند .از اینرو بدلیل ظرفیت محدود تجهیزات و کادر درمان مراکز درمانی وبهداشتی به تناسب سرعت ابتلای آن ،مسئولین را برآن داشته است که راه پیشگیری و قطع زنجیره ابتلای این ویروس با محوریت خود مردم در پیش گیرند .

با این حال انصاف حکم می کند اذعان کنیم که به رغم مشکلات موجود اقتصادی در کشور ،تحریم های هدفمندی که درآمد ارزی کشور رابا چالش جدی مواجهه کرده واز سویی امکان هرگونه واردات تجهیزات بهداشتی ومراقبتی را از دستگاههای مرتبط سلب نموده است ، اما کادر مجرب درمانی کشور با تکیه بر توان خود و بهره گیری از قابلیت های ذاتی این حوزه ، فعالسازی حوزه های خدماتی وامدادی ،تغییر کاربری وفعالسازی مراکز تولید اقلام بهداشتی و حمایت از ظرفیت بخش خصوصی وبنگاههای مرتبط با حاکمیت ،ظرفیت بسیار خوبی در حوزه تامین اقلام مراقبتی وبهداشتی در اختیار مردم قرار گرفت ومهمتر اینکه با همدلی بین بخشی دستگاهها وهمراهی مردم ،تا اینجای کار نسبت به دیگر کشورهای متنعم ومدعی ،کشور ما در حوزه مقابله ،پیشگیری و درمان مبتلایان از وضعیت قابل قبولی برخوردار است .

مردم خوب ما باید بدانند که کشور ما همانند دیگر نقاط جهان درگیر بحرانی به نام کروناست ،اما این نکته را هم مد نظر داشته باشند که تمامی سخت گیری ها ،ایجاد محدویتها ،تدوین واجرایی نمودن طرح های فاصله گذاری وقرنطینه ای ،صرفا به خاطر قطع ابتلای به این ویروس است ،چرا که قابلیت همه گیری و سرعت شیوع آن ممکن است با وجود ظرفیت  محدود تخت های بیمارستانی وکادر پزشکی، بار اضافی به این بخش تحمیل نماید.

از اینرو محتمل است که اجرای این طرح ها از سوی برخی افراد فرصت طلب که نان خود را در فضاهای وهم آلود ،هرج ومرج ها و به هم ریختن آرامش روحی وروانی مردم جستجو می کنند به گونه ای دیگر تعبیر وتفسیر شود ،برخی ممکن است با بزرگنمایی خلاف واقع وغیر علمی این ویروس وایحاد تشویش در جامعه منافع واهداف خاص خود را دنبال کنند .توصیه می شود مراقب این افراد باشید که حتی ممکن است  برای جذب چند عضو در فضای مجازی  هر نوع وجیزه خلاف واقع وتصاویر ساختگی را به فضای مجازی تزریق کنند.مقابل آنان سواد رسانه ای خود را بالا ببرید ،اخبار و اطلاعات کرونا را از مبادی رسمی دریافت نمایید ،اجازه ندهید این افراد افسار روانی و افکار شما را در دست بگیرند ! به یقین مخاطرات وآسیب های ترس ناشی از کرونا از خود کرونا مخرب تر وکشنده تر است .

این رابدانید که کووید 19 ویروسی است از خانواده کرونا که با سرما خوردگی وآنفولوانزا هم خانواده هاست ،قابلیت ها وعلائم مشترکی دارند ،همه آنها مداوم تغییر ژنوم می دهند ،اما تفاوتشان در سرعت شیوع و دوره کمون آنهاست ،به عقیده کارشناسان ومتخصصین نرخ کشندگی کووید 19 پایین تر از آنفلوانزاست ،اما شرایط جاری جهان ،حجم بالای اخبار منتشره وپروتکل های تدوینی برای کاهش ابتلای به کرونا ، به نوعی این ویروس را نسبت به هم جنس های خود خطرناک تر جلوه داده  است،برخی کارشناسان معتقدند که ممکن است  80 درصد مردم به این ویروس مبتلا شده وتنها علایمی شبیه به سرماخوردگی داشته واز آن عبور کرده اند.

نمی گوییم به این موضوع بی توجه باشید یا سهل انگارانه از کنار آن عبور کنید ،بلکه توصیه مستمر ومداوم ما این بوده که با همراهی هم ورعایت پروتکل های تعریف شده هر چه سریعتر از این بحران عبور کنیم .باور کنیم که این بحران بخش های متعدد کشور را دچار فرسایش کرده است ،به درس ومشق فرزندانمان لطمه وارد کرده ،بخش های اقتصادی را به تعطیلی کشانیده ،درآمد بسیاری از خانواده هارا کساد کرده ،چرخ های اقتصاد بیمار کشور را پنچر نموده ،بنابراین باید به کمک هم ریشه این ویروس را خشک کنیم !

راهش هم همین است ،بدون ترس ،بدون واهمه ،منطقی واصولی پشت سر کادر بهداشتی ودر چارچوب های تعریف شده از سوی ستادهای ملی واستانی مقابله با کرونا حرکت کنیم ،نه آنقدر آن را ناچیز حلوه دهیم که مردم با بی تفاوتی از کنار آن عبور کنند ،نه اینکه با بزرگنمایی بیش از حد تصور آن ،در کنار همه هزینه های تحمیلی ،با استرس ناشی از آن سلامت مردم را در معرض تهدید قرار دهیم .

به یقین با همین کارهای ساده؛مثل در حانه ماندن ،عدم حضور در اجتماعات ،استفاده از ماسک و دستکش در حین فعالیت کاری وحضور در بیرون میتوان این ویروس را شکست دهیم ،جنس این مهاجم میکرونی از چربی است ،با شتسن مرتب دستها با آب وصابون و ضدعفونی با الکل می توان راه ابتلای این ویروس را قطع کرد .اما واما !مراقب باشیم که استرس وحساسیت کاذبی که برخی اعضای خانواده مثل خانمهای خانه دار وحتی برخی آقایان به کرونا پیدا کرده اند،دارای آثار مخرب وآسیبهای خطرناکی است که حتی پس از سپری شدن دوران کرونا ،به همین راحتی دست از سر آنان بر نخواهد داشت ،باید مراقب بود که این حساسیت های بی مورد به وسواس تبدیل نشود .

به این آمار ها توجه کنید ؛در کشور تقریبا 85میلیون نفری ایران ،تا این لحظه تعداد 55هزار و 743نفر به این ویروس مبتلا شده اند ،از این تعداد تنها 3هزار 452 نفر جان خود را از دست داده اند ،توجه داشته باشید که تعداد 19هزار و736نفر از مبتلایان بهبود یافته اند واین نکته امیدوارکننده ای است .این نکته را مدنظر داشته باشید در کشور ما سالیانه جمعیتی بالغ بر 20هزار نفر بر اثر تصادف رانندگی جان خود را از دست می دهند که کرونا در مقابل آن هیچ است !

در استان ما هم وضعیت مشابه ای حاکم است ،از جمعیت تقریبا 600هزار نفری استان ما 309 نفر به این ویروس مبتلا شده اند که 32نفر از آنها فوت شده اند ،غالب فوت شدگان کسانی بوده اند که از بیماری زمینه ای مثل دیابت ،نارسایی قلبی و یا صعف سیستم ایمنی رنج می بردند  ،یک نکته مهم وامیدوارکننده اینکه تاکنون 1224نفر از مبتلایان ،از مراکز درمانی ترخیص شده وتنها 49مورد بیمار حاد در این مراکز بستری هستند .

بررسی نرخ ابتلا نسبت به جمعیت و فوت نسبت به ابتلا ،نشان می دهد که آنقدر هم وضعیت فاجعه باری بر کشور حاکم نیست که تمام امید خود را یکجا چال کنیم .پس باید به آینده امیدوار بود ،استرس را از خود دور کرد وبا کاربست توصیه های بهداشتی ،آنهم برای خلاصی هر چه زودتر کشور از این بحران ،تنها افقهای روشن را نظاره کرد !دوباره تکرار می کنیم که آثار منفی ومخرب استرس ناشی از کرونا خصوصا برای کودکان به مراتب کشنده تر ،درمان آن پر هزینه تر و طولانی تر از کروناست .

با فرد مبتلا به کرونا چگونه رفتار کنیم؟

روی دیگر سخن ما متوجه بُعد اجتماعی ابتلای به کروناست ،هموطن عزیز ! هم استانی ارجمند !کرونا یک ویروس است یک عامل بیماری مثل تمامی بیماری های که ما به آن مبتلاشده وخلاصی می یابیم ،کرونا پیسی یا جزام نیست که نگاه ما را به بیمار کرونایی وخانواده آن  تغییر دهد! بنابراین خواهش می کنیم مراقب نگاهتان باشید ،اگر این تصور را در خودتان تقویت کنید که کرونا از جنس سرماخوردگی است، هرگز نگاهتان به بیمار کرونایی تغییر تخواهد کرد .

توجه داشته باشید آن فردی که در محله ،همسایگی و روستای ما دچار این ویروس شد ،همنوع ماست ،از جنس خود ماست ،همان فردیست که تا دیروز با او نشست وبرخاست داشتیم ،با هم بگو وبخند داشتیم ،مناسک ومراسمات متعددی از جنس شادی وغم با هم بودیم ،الان بیمار شده است ،حق نداریم او وخانواده اش را از خود برانیم ،مبادا با تغییر رفتار ونگاهمان موجب آزار روحی وروانی آنان شویم ،فردا روزی که از این بیماری خلاصی یافت، چه جوابی برای پرسشهای متعدد وگلایه های او در چنته داریم ؟!مراقب باشیم با انزوای فرد مبتلا به کرونا وخانواده او ، امید وانگیزه غلبه بر این بیماری را از آنان نگیریم .

اگر به حکم جبر برای جلوگیری از انتشار این ویروس ،ارتباط فیزیکی خود را محدود کردیم ،یا اینکه وی و خانواده اش در قرنطینه خانوادگی قرار گرفتند،هرگز آنها را فراموش نکنیم ،آنان بیشتر از روزهای قبل به همراهی ودلجویی ما احتیاج دارند ،توجه داشته باشیم که "امید و روحیه" دو مولفه تاثیر گذار برای غلبه بر هر بیماری به حساب می آیند .

اگر بخاطر مسایل بهداشتی و پیشگیرانه ،توان ارتباط گیری فیزیکی با فرد مبتلا برایتان مقدور نیست ،با استفاده از تلفن و شبکه های متعدد مجازی با فرد مبتلا وخانواده اش ارتباط برقرار کنید ،آنان را به حمع مجازی خود اضافه کنید و  مرتب  حالشان را جویا شوید ،از نیازشان بپرسید و در حد امکان آن را برآورده کنید ،از آنان دلجویی وروحیه بدهید که احساس کنند اطرافیانشان هنوز در کنارشان هستند ،همین امید و انگیزه می تواند سرعت بهبودی وخلاصی آنان از این ویروس را دو چندان کند.

توجه داشته باشید که بچه ها آینه رفتار ما بزرگتر ها هستند،هر نوع رفتار ما را تقلید می کنند ،رفتار وکردار ما در شکل دهی وفوام بخشی شخصیت آنان اثر گذار است .در این شرایط هرگز در حضور کودکان از کرونا و خانواده مبتلا  عیب جویی نکنید ،این موضوع می تواند به شکل دیگری از سوی کودک در مواجهه با خانواده مبتلا انعکاس یابد ،حس هم نوع دوستی ،همدلی و رافت را در آنان تقویت کنید. به آنان بیاموزید که در مواجهه با افراد مبتلا با ملاطفت رفتار کنند ،به آنان آموزش دهید که کرونا نباید آدمها را از هم جدا کند!

این موضوع مهم را حتما مدنظر  داشته باشید که اگر تست کرونای فردی در خانواده ای مثبت اعلام شد ،کارشناسان بهداشتی ،ضمن تشدید پروتکل های بهداشتی در آن خانواده از قبیل ضدعفونی وگندزدایی خانه وپیرامون آن ،از اعضای خانواده تست می گیرند و در صورت وجود مورد مشکوک آن را تحت مراقبت خواهند گرفت ،پس بیاد داشته باشید که کرونا نه از طریق هوا پرواز می کند ونه پا دارد که از دیوار بالا بیاید ،مراقبت کنید که در حین عبور از کنار منزل آنان ،تغییر رفتار ندهید ! نترسیدو یقین داشته باشید که این رفتارهای هیجانی فقط مشکلات روانی را تشدید می کنند.

بحث بعدی ما به موضوع فوت مبتلایان ناشی از کرونا برمی گردد.هم استانی عزیزم ! همشهری گرانقدرم ! ما انسان هستیم به دلیل برخورداری از یک جنس برابر  ،همه ما در معرض هر نوع بیماری ومرگی قرار داریم ،چه بسا همین امروز بدلیل عدم رعایت یک اصل بهداشتی ومراقبتی به یک بیماری خطرناک مبتلا شویم ،اگر ما در مواجهه با این بیماری و آثار آن بر همنوع خود ،چشم وزبان خود را کنترل کردیم ،پس راه را برای شکل گیری رفتارهای متمدنانه هموار کرده ایم وبالعکس!

به این نکته توجه کنید که ممکن است در همسایگی،روستا ومحله من و شما فردی برخودار از بیماری های زمینه ای ،پس از ابتلای به این ویروس جان خود را از دست بدهد ،مراقب باشیم که نگاهمان به بازماندگان تغییر نکند ،مراقب باشیم با نیش زبان آزار روانی متوجه  بازماندگان نکنیم.ضمن رعایت اصول مراقبتی و پرهیز از تماس فیزیکی ،آنهم کنترل شده وحساب شده !بدانید  که خانواده متوفی هم حق حیات دارند ،حق نداریم با نگاههای زهرآلود و زبان نیش دار ، بر سنگینی ناشی از سوگ از دست رفته آن خانواده بیافزاییم !

این موضوع را فراموش نکنید که در چنین مواردی ،براساس پروتکل های تدوینی ،بخاطر پرهیز از شکل گیری اجتماعات منجر به انتشار ویروس از سوی افراد ناقل به دیگران،هرگونه مراسمی ممنوع است و جسد متوفی بدور از رسوم وعرف محلی وبراساس توصیه های بهداشتی تدفین می گردد . پس جسد متوفی به دقت گندزدایی ،ضدعفونی و پلمپ شده و هیچ خطری را متوجه افراد سالم یا محیط زیست نخواهد کرد .

فراموش نکنید که ویروس کرونا به خودی خود پا ندارد که حرکت کند ،نمی تواند از قعر گودال  عمیق قبر سرشار از بتون وآهک و مواد ضدعفونی به بیرون سرایت کند ،این تصور غلط را از ذهن خود دور کنید که با قرار گرفتن قبر متوفی در آرامستان ،عبور از آن محل مخاطره انگیز است . توجه کنید که پیکر متوفی با رعایت اصول بهداشتی ومراقبتی وزیر نظر کارشناسان بهداشت در عمق مناسب دفن می شود ،تمامی ابزار و محیط آن هم بخاطر نوع نگاه مردم ضد عفونی وگند زدایی می شود ،بنابراین این موضوع مهم را از قلم نندازید  که قبر مومن ومسلمان حرمت دارد ،مراقب باشید با نوع نگاهتان ،مرتکب بی حرمتی ویا خدایی نخواسته شکسته شدن دل بازماندگان نشوید ،این نکته را هم بیاد داشته باشید که ارزش گذاری برای مردگان در مناطق کردنشین در چه درجه ای قرار دارد ،پس از چشم وزبانتان مراقبت کنید !

فراموش نکنید ،عزیز خانواده همیشه عزیز بوده وخواهد ماند!خواه با تصادف بمیرد ،خواه با سرطان یا کرونا !بنابراین این تصور را از خود دور کنید که چون مراسم سوگواری به شکل مرسوم برگزار نشده ،باید ماهم غم این خانواده را فراموش کنیم ،یا اینکه خدایی نخواسته نگاهمان به خانه و اعضای آن تغییر یابد. این موضوع مهم را باید مدنظر داشته باشید بنا به توصیه روانشناسان ،بدلیل عدم سوگواری اعضای خانواده برای درگذشته ،آنان در معرض " سندروم سوگ ابراز نشده " قرار دارند .

اینجا وظیفه انسانی ،نوع دوستی ،مسلمانی وهمسایگی حکم می کند که مصیب دیدگان را تنها نگذاریم ،اگر به خاطر جوانب احتیاط امکان بر قراری ارتباط فیزیکی با آنان وجود ندارد ،تلفن را برای همین مواقع ساخته اند ! گوشی را بردارید با آنان تماس برقرار کنید ،به آنان روحیه دهید ،خودتان را شریک غم آنان قرار دهید ،از انان دلجویی کنید ،به آنان بگویید که در مواجهه با این مصیبت تنها نیستند ،به آنان اطمینان دهید که این وضعیت موقتی است وبا بهبود شرایط جاری در چهلم یا اگر نشد در سالگرد متوفی مراسم درخوری برگزار خواهد شد ،به آنان بگویید دوری از انان را انزوا تلقی نکنند، بلکه این رفتارها به خاطر قطع زنجیره ابتلا وکمک برای برون رفت کشور از این بحران فراگیر است .

خلاصه کلام اینکه ما ایرانی ها بدلیل ویژگی های برجسته ای همچون نوع دوستی و انسانی دستی ،از دست برتری نسبت به دیگر جوامع برخورداریم ،ما همگی اعضای یک پیکریم . انسان بودنمان ،عضو بودنمان در این شبکه منسجم وبه هم پیوسته انسانی، حکم می کند که در قبال درد دیگر اعضا بی تفاوت نباشیم،درد دیگران را درد خود و غم آنان را غم خود تلقی کنیم، هم دردی کنیم، خواه با یک تماس یا یک نگاه محترمانه وانسانی ،خواه برآورده نمودن نیاز همنوع ،حال می خواهد نیاز مادی باشد یا عاطفی ،اینجاست که انسان بودن معنا می شود !

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار