حسین همتی، رئیس اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی استان فارس :برای رسیدن به رونق صنایع دستی هیچ راهی جز تجاری‌سازی وجود ندارد و تلاش اتحادیه صنایع دستی نیز این است که علاوه بر تولید کارهای فاخر توسط هنرمندان برجسته زمینه تولید انبوه محصولات را فراهم کند.
کد خبر: ۸۳۶۱۳۲
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰ 04 April 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم: «جهش تولید» نامی که امسال از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده در کسب‌وکارهای مختلف می‌تواند مصداق داشته باشد. در این میان مسلم است که کسب‌وکارهایی که متکی بر داخل باشد می‌تواند بهتر از دیگران جهش تولید را نشان دهد.

یکی از فضاهای کسب و کار که می‌تواند در جهش تولید بسیار به آن امیدوار بود و زمینه ارزآوری و سودآوری برای کشور و استان فارس داشته باشد، صنایع دستی است.

این موضوع به ویژه در استان فارس از اهمیت دیگری برخوردار است به این دلیل که 2 شهر آباده و شیراز در سال گذشته موفق شدند عنوان شهر جهانی منبت و صنایع دستی را کسب کنند.

این عنوان یک امتیاز برای استان فارس و شهر شیراز است چراکه ثبت شیراز در فهرست شهرهای جهانی صنایع دستی نه تنها موجب توسعه و رونق صنایع دستی می‌شود بلکه به صورت غیرمستقیم بر صنعت گردشگری نیز تاثیر دارد. در روزهای پساکرونا این موضوع می‌تواند برای جبران خسارت‌های اقتصادی استان مورد توجه قرار گیرد.

صادرات 4 میلیون و 650 هزار دلاری صنایع دستی در سال 98

این موضوع وقتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم صادرات صنایع دستی استان فارس در سال گذشته بیش از 4 میلیون و 650 هزار دلار بوده است.

به گفته مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس براساس آمار گمرک در سال 1398 بیش از 3 میلیون و 150 هزار دلار صنایع دستی از استان فارس صادر شده که با احتساب یک میلیون و 500 هزار دلار صادرات چمدانی آثار تولیدی صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی، ارزش ارزی صادرات صنایع دستی استان فارس به بیش از 4 میلیون و 650 هزار دلار ارتقاء یافته است.

 

براساس اظهارات وی هدف‌گذاری صادرات صنایع دستی استان فارس براساس شاخص‌‌های وزارت میراث فرهنگی 3 میلیون و 140 هزار دلار بوده که با تلاش هنرمندان استان فارس ارزش صادرات هنرهای سنتی استان به 48 درصد بیشتر از اهداف از پیش تعیین شده رسیده است.

تجاری‌سازی نیاز اصلی صنایع دستی برای تحقق جهش تولید

امیری معتقد است که هنرهای سنتی نمادی از فرهنگ و هنر یک ملت و منطقه بوده و به عنوان نفیس‌ترین تولیدات داخلی و یکی از عوامل مهم توسعه گردشگری محسوب می‌‌شود و برای جهش تولید در این زمینه نیاز به تجاری‌سازی دارد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس حضور و استفاده از ظرفیت نسل جوان در زمینه طراحی و تولید صنایع دستی و افزایش اشتغال در بخش تولیدات هنری از راهبردهای اصلی تولید صنایع دستی در استان فارس و ضامن جهش تولید صنایع دستی است.

حسین همتی، رئیس اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی استان فاس  ایجاد بستر تجاری‌سازی محصولات صنایع دستی استان، استانداردسازی و نزدیک شدن به استانداردهای جهانی و تولید انبوه محصولات را از جمله مهم‌ترین اقداماتی می‌داند که باید انجام شود.

به گفته وی برای رسیدن به رونق صنایع دستی هیچ راهی جز تجاری‌سازی وجود ندارد و تلاش اتحادیه صنایع دستی نیز این است که علاوه بر تولید کارهای فاخر توسط هنرمندان برجسته زمینه تولید انبوه محصولات را فراهم کند.

شناسنامه‌دار کردن کالاها و محصولات صنایع دستی از دیگر اقدامات مهمی است که رئیس اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی استان فارس معتقد است باید انجام شود.

نقش صنایع دستی و گردشگری در شرایط پساکرونا

مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس همچنین در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان با موضوع جهش تولید اعلام کرد که با توجه به افت فروش نفت حوزه صنایع دستی و گردشگری می‌تواند جایگزین برای توسعه اقتصادی شود.

در همین راستا وی درخواست کرد همان تسهیلاتی که در حوزه زیرساخت‌های گردشگری لحاظ شده به صنایع دستی نیز اختصاص یابد.

شیراز خاستگاه هنرهای سنتی چون خاتم، کاشی هفت رنگ و قلم‌زنی است که شهرت ملی و جهانی دارند و همواره مورد توجه جهانیان است؛ برنامه‌ریزی در زمینه صنایع دستی در شرایط پساکرونا می‌تواند یکی از پایه‌های اساسی تحقق جهش تولید در استان فارس باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار