رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:تداوم کارشکنی توئیتر برای حساب‌های دفتر رهبری / ابهام در تشکیل یک جلسه با کرونا گرفتن لاریجانی / نماینده‌ای که تقصیر‌ها را گردن وزیر کشور انداخت / دلنوشته دختر سردار سلیمانی در روز جمعه و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۳۵۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۳ 03 April 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.
رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
کشف دهکده ووهان در آلمان با بررسی عجیب‌ترین موارد ابتلا به کروناویروس

مردم در دهکده Heinsberg معروف به ووهان آلمان بدون هرگونه تماس، کووید ۱۹ گرفته‌اند و پروفسور «هندریک اشتریخ» و تیم همراه به دهکده رفته تا ریشه ابتلا را کشف کنند. نکته عجیب اینکه به گفته پروفسور اشتریخ مدیر انستیتو ویروس شناسی دانشگاه Bonnhas، کووید ۱۹ آنطوری که مردم معتقدند، پخش نشده باشد. مردم در این منطقه بیشترین آسیب دیدگی را از کروناویروس دیده، اما هیچ تماسی با مورد آلوده نداشته‌اند. طبق آمار تاکنون ۱۳۰۲ مورد ابتلا و ۳۷ فوتی در این منطقه گزارش شده و هیچ مورد سرایتی هنگام خرید از فروشگاه، لمس دستگیره در، آرایشگاه و اصلاح موی سر و ... گزارش نشده است و همین نکته دانشمندان را به تفکر عمیق واداشته است.

عده‌ای با سروصدا ذهن مردم را مشوش می‌کنند

فرید براتی سده، مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور به خبرآنلاین گفت: اصلا ما ظرفیت پذیرش ۱۱هزار نفر معتاد متجاهر را نداریم که بخواهیم آن‌ها را ترخیص کنیم و این افراد هم کرونا ندارند. من امروز عدد دقیق را بررسی کردم و دیدم که کلا ۵۲۰ نفر از از این معتادان از این مراکز ترک اعتیاد که تحت مدیریت بهزستی هستند، مرخص شده‌اند. تا الان موارد حاد و شدیدی از ابتلای این معتادان به کرونا نداشته‌ایم. عده‌ای با سروصدا و هیاهو دراین باره فقط باعث تشویش اذهان مردم می‌شوند.

صنوف کشور تا چه روزی تعطیل هستند؟

قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف کشورگفت: واحد‌هایی که در این ایام تعطیل بودند تا روز بیست و سوم فروردین تعطیل خواهند بود. از روز بیست و سوم فروردین به بعد تعیین و تکلیف خواهیم کرد تا صنوف مختلف به ترتیب اولویت فعالیت خود را آغاز کنند. صنوف ارائه‌دهنده خدمات ضروری‌تر از جمله فروشندگان قطعات یدکی و مواردی از این قبیل در اولویت قرار خواهند گرفت. این فرایند تا اول اردیبهشت ادامه خواهد داشت و از اول اردیبهشت اغلب صنوف فعالیت خود را آغاز خواهند کرد؛ ترتیب اولویت برای شروع فعالیت واحد‌های صنفی به مرور اعلام خواهد شد/ مهر

یک نوزاد ۸۰۰ گرمی در یزد به کرونا مبتلا شد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: ️تست کرونای یک نوزاد ۸۰۰ گرمی متولد شده در یکی از مراکز درمانی استان یزد مثبت اعلام شد. مادر این نوزاد، مشکوک به کرونا بود و تصور می‌شد که نوزاد وی مشکلی نداشته باشد، اما پس از آزمایش، مشخص شد این نوزاد به کرونا مبتلا شده است/ ایرنا

باید قاطعیت زیادی برای تعطیلی اداره‌ها داشت

محمود صادقی، عضو فراکسیون امید مجلس گفت: مردم روز‌های پرفشاری را تحمل می‌کنند و به همین دلیل لازم است تدبیری اندیشیده شود تا دغدغه‌ها حتی‌المقدور کم شوند؛ به عنوان مثال با اینکه دولت به لحاظ مالی در تنگنا قرار دارد، باید به بی‌بضاعت‌ها یارانه ویژه بدهد که به نظر من این کار امکان‌پذیر است. در اجرای عمومی قرنطینه باید قاطعیت زیادی برای تعطیلی اداره‌ها داشت. چون اگر اداره‌ها و کارخانجات تعطیل نکنند، کارمندان و کارگران مجبورند به سر کارشان بروند و این تردد در مترو و اتوبوس‌های شهری احتمال ابتلا به ویروس کرونا را بالا می‌برد. /اعتمادآنلاین

کرونا قیمت مواد غذایی را در جهان کاهش داد

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) روز پنجشنبه اعلام کرد که قیمت جهانی مواد غذایی در ماه مارس به دلیل کاهش تقاضای ناشی از شیوع ویروس کرونا و سقوط قیمت نفت به شدت کاهش یافت. مطابق اعلام فائو، شاخص قیمت سبد مواد غذایی شامل غلات، دانه‌های روغنی، لبنیات، گوشت و شکر در ماه مارس به ۱۷۲.۲ واحد رسیده که ۴.۳ درصد پایین‌تر از فوریه است. /یورونیوز
 
نامه وزیر بهداشت به روحانی در گلایه از اقدامات وزیر صنعت

سعید نمکی در نامه‌ای به رئیس جمهور نسبت به اقدام ناگهانی وزارت صمت مبنی بر ابلاغ دستورالعمل بازگشایی کلیه مشاغل و مراکز کسب و کار انتقاد کرد. متن این نامه به شرح زیر است: به استحضار می‌رسد مدت هاست گروهی شبانه روز در حال تدوین پروتکل‌های متعدد جهت محیط‌های مختلف اجتماعی، اداری، کسب و کار، خدماتی و علمی و فرهنگی هستند و تعداد قابل توجهی را به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ نموده اند. اخیرا جهت گام دوم فاصله گذاری منطقی تحت عنوان "فاصله گذاری هوشمند " با همکاری نماینده دستگاه ها، اصناف و جوامع هدف و با کمک صمیمانه وزارت کشور در تمام ایام تعطیلی مشغول تدوین دستورالعمل‌های بازنگری شده بر حسب نوع و محل انجام فعالیت‌ها هستیم که با توجه به شرایط اپیدمیولوژیک استان‌ها طبقه بندی و اعلام نمائیم. متأسفانه ناگهان اخیراً بدون اطلاع ستاد نامه‌ای توسط قائم مقام محترم وزارت صنعت، معدن و تجارت به کلیه استان‌ها ابلاغ شده که عملاً دستور العمل اداری برای بازگشایی کلیه مشاغل و مراکز کسب و کار تلقی می‌شود که این شیوه با نقش، مسئولیت و جایگاه ستاد ملی مقابله با کرونا مغایرت دارد.

در شرایط جنگ احد با کرونا هستیم

دکتر زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران: در تهران هنوز شرایط به آن حد از ثبات نرسیده است که بخواهیم هر گونه تغییر جدیدی در اسلوب خدماتی انجام دهیم. هنوز خیلی زود است و این اقدام زودرس می‌تواند باعث بروز مشکلات شود. اگر در عرصه سلامت کشور با ساده انگاری به این موضوع بیندیشیم و این کاهش مراجعات بیماران در روز‌های اخیر که به دلیل تعطیلات نوروزی و برخی مداخلات و محدودیت‌ها رخ داده را نشانه تسلط بر اوضاع و یا مهار بیماری تصور کنیم؛ به تعبیری به جنگ احد می‌ماند. دکتر زالی این بحران را یک جنگ تمام عیار دانست که اگر در این جنگ تمام عیار بیولوژیکی با ویروس کرونا مراقب نباشیم درست همان سناریوی تنگه احد برای ما پیش خواهد آمد و از موضع بسیار نامربوطی دچار صدمه بسیار شدید و شکست خواهیم شد.

خطبه مجازی یک امام جمعه

حجت الاسلام و المسلمین سید صمصام الدین قوامی، امام‌جمعه شهرک پردیسان قم به دلیل لغو کلیه اجتماعات در سراسر کشور به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی چندهفته‌ای نماز‌های جمعه به صورت مجازی کنفرانس خبری اش را برگزار کرد. وی در بخشی از خطبه‌هایش گفت: طب سنتی و پزشکی نوین نباید در حالت تقابل با یکدیگر قرار بگیرند و لازم است تا از ظرفیت‌های درمانی هر دو بهره ببرد، احداث دانشکده تخصصی طب ایرانی و اسلامی در کشور تصمیم بسیار ارزشمندی است. قوامی در ادامه گفت: جوان‌سازی واقعی کشور زمانی محقق می‌شود که امکان ازدواج برای جوانان ساده شود و مشکل مسکن و اشتغال آن‌ها برطرف شود. وی ادامه داد: در طرح مسکن ملی باید بخشی از مسکن‌های احداث‌شده به‌شرط تملیک به جوانان تعلق بگیرد تا از این طریق بخش بزرگی از مشکل ازدواج حل شود. وی اضافه کرد: استفاده از کرم‌های جوان‌سازی پوست و عمل‌های زیبایی نمی‌تواند نسل جوان جامعه را تداوم بخشد. آن چیزی که از پیری جمعیت ایران جلوگیری خواهد کرد صرفا بسترسازی برای ازدواج و اشتغال نسل جوان است. امام‌جمعه پردیسان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نزدیکی به نیمه شعبان، اظهار داشت: مشروعیت نظام و رهبری ما از جانب امام زمان (عج) است.

۸۸ نفر، مجموعه فوتی‌ها در فارس به علت مصرف الکل صنعتی

مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان فارس، گفت: از ابتدای اسفندماه ۹۸ و شیوع بیماری کرونا تا ۱۵ فروردین‌ماه ۸۸ نفر در این استان بر اثر مصرف الکل صنعتی فوت کرده‌اند. محمد جواد مرادیان، روز جمعه، افزود: از ابتدای شیوع بیماری کرونا در استان فارس تا ساعت امروز ۶۹۶ نفر در اثر مصرف الکل صنعتی دچار مسمومیت شدند که ۶۰۸ مورد نفر تحت درمان هستند و ۸۸ نفر از این تعداد نیز جان خود را از دست داده‌اند وی ادامه داد: از ۶۰۸ نفری که براثر مصرف الکل صنعتی در این استان دچار مسمومیت شده و تحت درمان قرار دارند هنوز هیچ موردی بهبوی کامل نیافته اند، عده‌ای بستری هستند و برخی دیگر نیز بطور مداوم در حال کنترل و طی مراحل درمان قرار دارند دکتر مرادیان توضیح داد: افرادی که بر اثر مصرف الکل صنعتی دچار مسمومیت می‌شوند ارگان‌های مختلفی در بدن آن‌ها درگیر و متاثر از این موضوع می‌شود که به همین دلیل این افراد باید بطور مداوم در مراکز درمانی و یا در نوبت‌های بعدی ویزیت شوند و مورد معالجه قرار گیرند.

واکنش معاون شهردار تهران به تجمع معتادان در میدان شوش

محمد رضا جوادی یگانه، معاون اجتماعی شهردار تهران در حساب شخصی توئیتری خود نوشت: «شهرداری تهران با تمام ظرفیت گرمخانه‌ها و ۲۴ ساعته به بی سرپناهان کمک می‌کند، ولی تعطیلی و تعلیق فعالیت برخی مراکز نگهداری معتادان عامل این وضع است. ناگریزی بی‌سرپناهان از زندگی در خیابان، آن‌ها را از #حق_شهروندی محروم نمی‌کند. تامین سرپناه برایشان وظیفه همه دستگاه‌ها است.»

لاریجانی می‌دانست که در مجلس یازدهم رئیس نیست

ناصر ایمانی در گفتگو با نامه‌نیوز درباره رفتار سیاسی لاریجانی در انتخابات مجلس گفت: من از چند ماه قبل هم در مصاحبه‌ها گفته‌ام که هوشمندانه‌ترین تصمیم لاریجانی این است که برای ۹۸ کاندید نشود، استدلال من این بود که لاریجانی با فرض امکان رای آوری در ۹۸ امکان ریاست مجلس کمتری داشت. به خاطر اینکه ایشان ۱۲ سال رئیس مجلس بوده و شاید عموم نماینده‌ها تمایل نداشتند که او چهار سال دیگر در این سمت باقی بماند و ریاست او ۱۶ ساله شود. ضمن اینکه اگر ترکیب مجلس اصولگرا می‌شد به خاطر گلایه‌های لاریجانی از اصولگرایان و به خاطر گلایه‌های اصولگرایان از لاریجانی خیلی مایل به رای دادن به او نبودند. از طرفی اگر مجلس اصلاح طلب می‌شد باز مایل نبودند که لاریجانی رییس مجلس شود و ترجیح می‌دادند که کاندید خودشان رئیس شود. به عبارتی دوران مجلس و لاریجانی به اتمام رسیده بود و نمی‌شد که در مجلس بماند و روی صندلی غیر ریاست بنشنید. این اتفاق به فرض اینکه لاریجانی رای آورده و وارد مجلس می‌شد برای او یک افول و شکست سیاسی به شمار می‌رفت لذا بهتر این بود که خودش کنار بروند.
 
سوئد برای تحریم‌های ایران به فکر چاره افتاد

وزیر امور خارجه سوئد با اشاره به روابط تاریخی دو کشور گفت: ایران جزو شرکای اصلی ما در منطقه غرب آسیا است و موضع همیشگی سوئد مخالفت با تحریم‌های یکجانبه است.«آن لینده» در دیدار با سفیر ایران افزود: ما با همکاری نزدیک با دیگر کشور‌های اروپایی بدنبال یافتن راه‌هایی برای رفع موانع تحریمی در روابط تجاری با ایران هستیم. لینده همچنین با اشاره به اجرایی شدن اولین تراکنش مالی از طریق اینستکس اظهار امیدواری کرد شرکت‌های سوئدی با استفاده از این ساز و کار روابط اقتصادی و تجاری خود با ایران را به سوی عادی سازی سوق دهند.یادآور می‌شود در این ملاقات همچنین درخصوص روابط سیاسی و چندجانبه از جمله همکاری‌های دو کشور در زمینه کاهش تنش‌ها و حل بحران‌های منطقه‌ای از جمله جنگ یمن بحث و تبادل نظر شد.
 
دلسوزی حسن عباسی برای نظام سلامت آمریکا

حسن عباسی تئوریسین اصولگرایان در صفحه توئیتر خود نوشت: آمریکا به گفته ترامپ هفت هزار میلیارد دلار در سوریه و عراق خرج کرد. بهتر نبود این پول را خرج نظام سلامت آمریکا می‌کرد که الان نگران روند رصد و درمان صد‌ها هزار شهروند آمریکایی آلوده به کرونا نباشد؟
 
گزارش اینستاگرامی روحانی از جلسات دولت در نوروز

حسن روحانی در پستی اینستاگرامی گزارشی از عملکرد دولت و جلسات برگزار شده در دو هفته نخست ارایه کرد.رییس‌جمهوری در پستی اینستاگرامی نوشت: نوروز امسال با روز‌های دشوار مقابله با کرونا، همزمان شد. نظام سلامت، دستگاه‌های دولتی و غیردولتی، ایام نوروز را با انجام وظیفه و تلاش برای حفظ سلامت مردم، سپری کردند. جلسات ستاد ملی مدیریت کرونا، هیأت دولت و همچنین ستاد اقتصادی، بی‌وقفه برگزار شد تا تصمیم‌سازی و پشتیبانی لازم در کوتاه‌ترین زمان ممکن، صورت پذیرد. ویدئوکنفرانس‌های مختلف با مسئولان استانی، بیمارستان‌ها و پزشکان نیز موجب شد تا برآوردی دقیق‌تری از وضعیت و نیاز‌های آن‌ها بدست آید.این جلسات و برنامه‌های مرتبط با کرونا، عمده برنامه کاری رییس‌جمهور در دو هفته نخست سال ۱۳۹۹ و از دقایقی پس از تحویل سال نو بود که شرح مختصر آن‌ها در تصاویر این پست آمده است.

طرح مسکنیِ معاون احمدی‌نژاد برای مجلس یازدهم

منتخب مردم تبریز در مجلس یازدهم گفت: بنده طرحی را تحت عنوان طرح ملی مسکن انقلاب آماده کرده ام تا خانه اولی‌ها و کسانی که در حاشیه شهر‌ها سکونت می‌کنند از این طریق بتوانند خانه دار شوند.سید محمدرضا میرتاج الدینی در گفتگو با مهر درباره اولویت‌های مجلس یازدهم، اظهار داشت: مشکل اقتصادی مردم مسئله‌ای کتمان‌ناپذیر است و بر این اساس مجلس یازدهم باید برنامه‌هایی را برای بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم و افزایش قدرت خرید آنان داشته باشد.منتخب مردم تبریز در مجلس یازدهم با تأکید بر ضرورت برنامه ریزی برای حل مشکل مسکن، اظهار داشت: بنده طرحی را تحت عنوان طرح ملی مسکن انقلاب آماده کرده ام تا خانه اولی‌ها، کسانی که در حاشیه شهر‌ها سکونت می‌کنند و همچنین کسانی که خانه‌هایشان فرسوده است، از این طریق بتوانند خانه دار شده و یا آنکه خانه‌های خود را بازسازی کنند.میرتاج الدینی بیان کرد: اصلاح نظام بانکی و مالیاتی هم یکی از اولویت‌های اصلی کشور است که نمایندگان مجلس یازدهم باید برای حل آن چاره اندیشی کرده و برنامه داشته باشند.
 
خشم احمدی نژادی‌ها از اتفاق افتاده در بازپخش سریال یوسف پیامبر
 
بازپخش سریال یوسف پیامبر از شبکه قرآن خبرساز شد و جدید‌ترین اتهام سانسور به رسانه ملی برای این سریال است. سایت بهار از سانسور نام دو رئیس جمهور قبلی و اسفندیار رحیم مشایی از تیتراژ سریال مرحوم سلحشور گله کردند، اما به نظر می‌رسد این شبکه غیر از نام این سه، لیست عریض تشکر‌های این سریال را که دو دقیقه ادامه داشته، کوتاه کرده است.
 
دلنوشته دختر سردار سلیمانی در روز جمعه

زینب سلیمانی فرزند سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در بامداد روز جمعه با انتشار تصاویری زیبا از طبیعت، برای فرج امام زمان (عج) دعا کرد. جمعه روز دعا برای فرج امام عصر (ع) بوده و بسیاری از مردم در این روز با انجام اعمال عبادی ظهور منجی عالم بشریت را از خدا درخواست می‌کنند. زینب سلیمانی فرزند سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در بامداد این روز با انتشار تصاویری زیبا از طبیعت، برای فرج امام زمان (عج) دعا کرد. او در استوری خود نوشت: «سَیَجعَلُ اللهُ بَعدَ عُسرٍ یُسراً. خداوند به زودی بعد از سختی‌ها آسانی قرار می‌دهد. اللهُمَ عَجِّل لِوَلیِک الفَرَج»؛ «العَجَل العَجَل العَجَل یا مَولایَ یا صاحُب الزَّمان»
 
نماینده‌ای که تقصیر‌ها را گردن وزیر کشور انداخت

عضو فراکسیون امید گفت: روز بعد از انتخابات وزیر کشور در یک جلسه مطرح کرد که از ما خواستند انتخابات را به خاطر کرونا عقب بیندازیم و یا حداقل در قم به تعویق بیفتد که ما به عنوان مجری انتخابات مقاومت کردیم و از این صحبت‌ها تمکین نکردیم و پیشنهادات را نپذیرفتیم! بهرام پارسایی در گفتگو با خبرنگار ایلنا درباره طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی» که از روز جمعه برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در کشور اجرا شده است، گفت: تصمیم‌گیری درباره قطع زنجیره شیوع کرونا به رئیس‌جمهور بازمی‌گردد. نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: قبل از آنکه مراجع رسمی اعلام کنند که بیماری کرونا وارد کشور شده است، یک پزشک بعداز آن‌که تست برادرش مثبت شد، اعلام کرد این بیماری در کشور وجود دارد. بعد‌ها هم گفته شد در شهر قم به صورت قطعی کرونا ویروس شیوع پیدا کرده است. وی ادامه داد: از همان ابتدای شیوع بیماری آن هم با توجه به اینکه بازار شایعات بسیار داغ بود، برای کنترل ورودی‌ها و خروجی‌های کشور باید اقدام می‌شد و قرنطینه صورت می‌گرفت. این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هنگام شیوع بیماری در شهر قم می‌توانستند قرنطینه را اعلام کنند. در همان روز‌ها به وزارت کشور پیشنهاد شد انتخابات را کلاً به عقب بیندازد و اصرار شد اگر این کار را انجام نمی‌دهند حداقل انتخابات قم به تعویق بیفتد که هیچ‌کدام از این کار‌ها صورت نگرفت. وی ادامه داد: روز بعد از انتخابات وزیر کشور در یک جلسه مطرح کرد که از ما خواستند انتخابات را به خاطر کرونا عقب بیندازیم و یا حداقل در قم به تعویق بیفتد که ما به عنوان مجری انتخابات مقاومت کردیم و از این صحبت‌ها تمکین نکردیم و پیشنهادات را نپذیرفتیم! این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بعدهم بحث قرنطینه قم و شهر‌های شمالی و تهران مطرح شد که انجام نشد؛ که اگر می‌شد قطعاً ما می‌توانستیم شیوع بیماری را پیش از این‌ها مهار کنیم.وی بیان کرد: من نمی‌دانم مشاوران هیئت دولت چه کسانی هستند، اعتقادم بر این است که بهترین مشاوران در حال حاضر جامعه پزشکی و کادر درمانی هستند که در صف اول این مبارزه هستند و می‌دانند راه چیست و اعتقاد ما بر این است مشاوری قوی و بهتر از این‌ها نیست.
 
توصیه صادقی برای حال و روز کرونایی کارگران

محمود صادقی، عضو فراکسیون امید مجلس دهم اظهار داشت: مردم روز‌های پرفشاری را تحمل می‌کنند و به همین دلیل لازم است تدبیری اندیشیده شود تا دغدغه‌ها حتی‌المقدور کم شوند؛ به عنوان مثال با اینکه دولت به لحاظ مالی در تنگنا قرار دارد، باید به بی‌بضاعت‌ها یارانه ویژه بدهد که به نظر من این کار امکان‌پذیر است. فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه با اشاره به توصیه‌های مکرر برای رفتن به قرنطینه گفت: اینکه مردم خودشان را قرنطینه کنند امری مهم، اما سخت است. در اجرای عمومی قرنطینه باید قاطعیت زیادی برای تعطیلی اداره‌ها داشت. چون اگر اداره‌ها و کارخانجات تعطیل نکنند، کارمندان و کارگران مجبورند به سر کارشان بروند و این تردد در مترو و اتوبوس‌های شهری احتمال ابتلا به ویروس کرونا را بالا می‌برد. او افزود: همچنین عده‌ای از مردم روزمزد هستند و هیچ پشتوانه مالی‌ای ندارند. به همین دلیل تاکید بر این است که دولت حتماً فکری کند تا بلکه بخشی از مشکلات این قشر را کم کند، لازمه این مهم هم قاطیعت است و با توصیه و سفارش هیچ مشکلی حل نخواهد شد. دولت باید با هماهنگی شورای پول و اعتبار هرچه زودتر برای کمک‌رسانی به قشر ضعیف جامعه به تصمیم برسد.صادقی همچنین توضیح داد: نهاد‌های مدنی و NGO‌ها در این شرایط می‌توانستند فعالیتی توأم با تاثیرگذاری داشته باشند که متاسفانه نهاد‌های مدنی در ایران تضعیف شده‌اند. حتی مانع کمک‌رسانی جمعیت شناخته‌شده امام‌علی شده بودند که البته با رایزنی‌های لازم این تشکل به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد
 
ابهام در تشکیل یک جلسه با کرونا گرفتن لاریجانی

امیر آبادی عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: در طول ۴ سال مجلس دهم هیچ یک از جلسات هیأت رئیسه بدون حضور رئیس مجلس برگزار نشده و به همین خاطر برگزاری جلسه یکشنبه هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و البته خبری هم مبنی بر لغو این جلسه هنوز منتشر نشده است. پیش از این بنا بود که روز یکشنبه ۱۷ فروردین جلسه هیأت رئیسه با رؤسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس برگزار شود که به دلیل بیماری آقای لاریجانی برگزاری این جلسه از هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.
 
کنایه ابطحی به پیام احمدی‌نژاد درباره کرونا

محمد علی ابطحی فعال اصلاح طلب در توئیتر به پیام احمدی‌نژاد درباره کرونا کنایه زد. وی در این باره نوشت: والا همه رد دادیم. آقای احمدی نژاد خودمان در مورد کرونا پیام صادر فرمودند که نظم فعلی جهان به پایان راه رسیده و این نمایش مدیریت غیرالهی جهان است. فکر کنم نجات جهان فقط با مدیریت الهی احمدی نژاد امکان پذیر باشد. قدر نمیدانند به مولا.
 
تداوم کارشکنی توئیتر برای حساب‌های دفتر رهبری

برخلاف ادعای توئیتر با گذشت ۴ روز همچنان حساب‌های KHAMENEI.IR به زبان‌های عربی (ar_Khamenei)، فرانسوی (Khamenei_fra)، اردو (ur_khamenei) و حساب اختصاصی ویدیو (Khamenei_video) در این شبکه اجتماعی مسدود است. شرکت آمریکایی توئیتر، بامداد ۱۲ فروردین ۱۳۹۹، تمامی حساب‌های کاربری مربوط به پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR را -که به زبان‌های مختلف در این شبکه اجتماعی مشغول فعالیت بودند- مسدود کرد. این اقدام با واکنش فعالان رسانه‌های داخلی و خارجی مواجه شد و شرکت توئیتر ساعتی بعد حساب‌های انگلیسی و فارسی KHAMENEI.IR را رفع تعلیق و در بیانیه‌ای غیررسمی مدعی شد که مسدودسازی این حساب‌ها صرفاً به‌خاطر بروز یک اشتباه داخلی در این شرکت بود و به همین دلیل این حساب‌ها مجددا بازگشایی شدند. اما برخلاف ادعای توئیتر با گذشت ۴ روز از این اقدام، حساب‌های KHAMENEI.IR به زبان‌های عربی (ar_Khamenei)، فرانسوی (Khamenei_fra)، اردو (ur_khamenei) و حساب اختصاصی ویدیو (Khamenei_video) در این شبکه اجتماعی همچنان مسدود هستند. در ماه‌های اخیر حساب اسپانیایی (khamenei_es) این مجموعه نیز، بدون ارائه هیچ دلیلی از سوی توئیتر حذف شده است. پیش از این نیز شرکت‌های اینستاگرام، یوتیوب و فیس‌بوک در اقدامی مشابه به دفعات حساب‌های KHAMENEI.IR را مسدود کرده‌اند.
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار