با آمدن کرونا مشخص شد دنیایی که سیاست حرف اول را میزند و تمام مسایل حول محور ان می چرخد یک تفکر کاملا غلط است وباید سلامتی را خط مقدم سیاست و امنیت قرار دهیم.
کد خبر: ۸۳۵۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۴ 02 April 2020

به گزارش خبرنگار تابناک از اصفهان، ایران که سال هاست بخاطر عدم توجه سیاست مداران به تامین سلامتی مردم و قرار دادن آن در حاشیه تصمبمات خود با یک کشور بیمارگونه مبدل شده و هر ساله جمعیت بالایی از مردم به شمار بیماران اضافه میشوند از بیماری های واگیردار تا بیماری های غیر واگیر که امروزه دیگر بیماری های قلبی و عروقی وسرطان و دیابت وغیرهدر راس آن نیست بلکه بیماری های تنفسی وریوی و گوارشی و روده ای و اعصاب و روان و معده ای نیز بر آن افزوده شده است.
رشد بیماری در ایران آنقدر صعودی است که دولت به جای ارائه راهکاری هوشمندانه و ایجاد بستر سالم زیستی و افزایش:امید به زتدگی از تعهدات خود در قبال دارو و درمان بیماران کاست و کم کم خیران سلامت را متولی پرداخت هزینه های بیماران از همه جا رانده کرد
دیگر. بیمه ها به چند برگ بی ارزش مبدل شدند و تعهدات ان هر روز کمتر شد
با شمار بیماران، بیمارستان سازی و تجهیزات بیمارستانی به یک تجارت پرسود مبدل شد و عفلت از اینکا یک جامعه بیمار روی سیاست، اقتصاد، اجتماع، فرهنگ و هنر اثر خواهدداشت همانطور که بیش از ۴ ماه کشور را از جرخه تولید و رونق بازداشته است.
بی توجهی به سلامتی و تندرستی روحی و جسمی در دولت های مختلف بوده و همواره مصوبات لازمه برای ارتقا سلامتی مردم تصویب نشده و بودجه کافی به حوزه بهداشت و درمان اختصاص نیفتاده است .
اگر چه طرح تحول سلامتی به نفل اقشار ضعیف در مراحل اولیه به خوبی اجرایی شد و رضایتمندی مردم از حوزه بهداشت و درمان را به بالای ۸۰ درصد رساند اما دیری نپایید که جامعه پزشکی بر آن خورده گرفتند و این طرح از آن هدف متعالی خود دور شد .
پزشکانی مجرب که حاضر به مشارکت در طرح پزشک خانواده با حجم بالای بیماران نشدند.
حوزه سلامت همواره از زیر ساخت های لازم برخوردار نبوده و منشور حقوق بیماران هیچگاه به اجرا گذاشته نشد و بیماران به خاطر عدم آگاهی از حقوق سلامتی خود دنباله رو خط و مشی ها و قوانین پزشکان پیش رفتند.
در ایران به جای امید دادن به خانواده بیماران همیشه بدترین اتفاق به بیمار و خانواده انها گوشزد می کنند که اگر هر گونه اتفاقی در مسیر درمان بر بیمار گذشت خانواده بیمار حق اعتراضی نداشته باشند.
روند شیوع بیماری هم اکنون در حالی پر سرعت پیش می رود که دیگر بیمارستان روی بیمارستان ساختن، مطب های پزشکان و جمعیت بالای خیران سلامت درمانده از پذیرش بیماران شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار