کد خبر: ۸۳۵۳۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۸ 31 March 2020

مگر جز آن است که خاطره‌هایمان با قصه‌ها و حکایت‌ها پیوند می‌خورد و مگر جز آن است که آرزوهای دور و درازمان را با داستان‌ها پیوند می‌زنیم تا روح حضور خویش را در آن‌ها بازیابیم، تا هر آنچه را نایافتنی است، بدان‌ها دست یابیم؟ با نگاه به این عکس‌ها، تنهایی‌ها، سرخوردگی‌ها، شادمانی‌ها و تلخی‌های گریزناپذیرمان را در تار و پود قصه‌ها می‌ریزیم و با چشم‌اندازی خوش‌بینانه، مزرع سبزی را از قالب فرسوده ناملایمات بیرون می‌کشیم تا حدیثی دیگر از طلوعی دیگر را زمزمه کنیم؛ حدیثی با رنگ و لعاب زندگی، با خاطراتی از شهر عشق و شعر و ادب.

اینجا یکی از پرجاذبه‌ترین مقاصد گردشگری ایران است که هر سال بویژه در نوروز انبوه گردشگران ایرانی و خارجی روانه آن می‌شوند. جذابیت‌های باستانی و طبیعی آن همانند رباینده دل‌هاست که از دیدن آن سیراب نخواهید شد. شیراز پر از زیبایی‌های تاریخ و فرهنگ ایرانی است و هر کسی را وسوسه می‌کند تا سفری به‌یادماندنی به این شهر داشته باشد؛ سفری در دالان تاریخ، از عظمت و شکوه ایران‌باستان تا معماری‌های بی‌بدیل دوران زندیه و قاجار؛ سفری با عطر بهارنارنج و طعم فالوده شیرازی و نوای شعر اصیل فارسی.

نوروز ۹۸ با تمام دشواری‌هایی که سیل فروردین به شیراز و شهروندانش تحمیل کرد، شهر مملو از گردشگر بود؛ اما نوروز ۹۹ حکایتی متفاوت دارد. حالا پای مرگ و زندگی خود و اطرافیانمان در میان است. به جای مهمانانِ هرسالۀ شیراز، امسال کرونا مهمان این شهر است؛ مهمان ناخوانده‌ای که به تمام ایران و به تمام جهان سفر کرده است.

حالا مدتی است از کمپین «در خانه می‌مانیم» صحبت می‌کنیم؛ کمپینی که باید همه‌مان رعایت کنیم. شیرازی‌ها معروفند به مهمان‌نوازی؛ اما این مهمان‌نوازی را گذاشته‌اند برای روزهایی نه‌چندان دور که دیگر خبری از شیوع ویروس نیست و «کرونا» خاطره‌ای است که تجربه‌های نه‌چندان ارزانی را برایمان آورده بود. تا رسیدن آن روزها، شیراز هم مثل جاهای دیگر، برای تداوم زندگی، از مهمان‌نوازی معذور است؛ ولو به قیمت گردِ غربتی که مدتی روی دیدنی‌هایش می‌نشیند.

در این تصاویر، تفاوت حال و هوای نوروز ۱۳۹۸ و نوروز ۱۳۹۹ را خواهید دید. شوری که بود، سکوتی که هست، امیدی که باقی‌ست.

 

  • لحظه تحویل سال،در جوار آرامگاه حافظ،یکی از بیاد ماندنی ترین لحظات گردشگران و مسافران نوروری در سفر به این شیراز است که در نوروز ۹۹ و در لحظه تحویل این سال به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل است.
  • حافظیه یا آرامگاه حافظ، در باغی مصفا و در میان مجموعه آرامگاهی در شمال شیراز قراردارد. حافظیه از مهمترین جاذبه‌های گردشگری شیراز است که حتی در بعضی از سال‌ها بیشترین آمار بازدیدکنندگان را به خود اختصاص داده است و تمامی مسافران و گردشگران داخلی و خارجی در سفر به شیراز حتما از آرامگاه حافظ بازدید می‌کنند، اما امسال(نوروز۹۹)  این اماکن به علت شیوع ویروس کرونا تعطیل است.
  • فضای سنگفرش و پیاده راه گردشگری مجموعه زندیه و بازار وکیل شیراز هر ساله در ایام نوروز با وجود بازرهای سنتی و سوغات شیراز یکی از مکان‌های پر جنب و جوش مرکز شهر بوده ولی در نوروز ۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا کوچه‌ها و خیابان‌های قابل دسترسی به این منطقه به روی گردشگران بسته است.
  • یکی از قدیمی‌‌ترین مساجد شیراز، مسجد وکیل است که در ایام نوروز این مکان پذیرای جمعیت زیادی از مهمانان نوروزی در سال‌های گذشته بوده و در نوروز ۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا درهای آن به روی گردشگران بسته است.
  • یکی از قدیمی‌ ترین مساجد شیراز، مسجد وکیل است، این مسجد در کنار بازار وکیل و حمام وکیل قرار دارد که آن‌ها نیز از آثار تاریخی و جاهای دیدنی شیراز مربوط به دوره زندیه هستند. در ایام نوروز این مکان پذیرای جمعیت زیادی از مهمانان نوروزی در سال‌های گذشته بوده است که در نوروز ۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا درهای آن به روی گردشگران بسته است.
  • یکی از بناهای تاریخی زیبا شیراز مربوط به دوره زندیه که به دستور شخص کریم خان زند  ساخته شد، حمام وکیل است. در ایام نوروز این مکان پذیرای خیل عظیمی از گردشگران نوروزی در سال های گذشته بوده است که در نوروز ۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا درهای آن به روی گردشگران بسته است.
  • یکی از بناهای تاریخی زیبا شیراز مربوط به دوره زندیه که به دستور شخص کریم خان زند  ساخته شده، حمام وکیل است. در ایام نوروز این مکان پذیرای جمعیت زیادی از مهمانان نوروزی در سال‌های گذشته بوده است که در نوروز ۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا درهای آن به روی گردشگران بسته است.
  • سومین حرم اهل بیت و یکی از معروف‌ترین مکان‌های مذهبی شیراز که تقریبا همه با آن آشنایی هستند، آرامگاه احمد ابن موسی کاظم (ع) برادر امام رضا یا شاهچراغ است. در ایام نوروز این مکان پذیرای جمعیت زیادی از زائران در سال‌های گذشته بوده است که در نوروز ۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا درهای آن به روی گردشگران بسته است.
  •  مزار سعدی شیرازی به عنوان یکی از جاذبه‌های شهر شیراز است که در طول تاریخ مورد توجه هنر دوستان و اهالی ادب بوده و بنای زیبا که تافیقی از هنر معماری قدیم و جدید محسوب می‌شود. در ایام نوروز این مکان پذیرای جمعیت زیادی از مهمانان نوروزی در سال‌های گذشته بوده است که در نوروز ۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا درهای آن به روی گردشگران بسته است.
  • نارنجستان قَوام که به باغ قوام مشهور است، بین سالهای ۱۲۵۷ تا ۱۲۶۷ هجری شمسی، در شیراز ساخته و تکمیل شده‌است. این مکان تاریخی هر سال در فروردین‌ماه میزبان مسافران نوروزی از سراسر کشور و توریست های خارجی بوده ولی در نوروز ۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا درهای آن به روی گردشگران بسته است.
  • باغ عفیف آباد یا باغ گلشن یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین باغ‌های شیراز است که از دوره صفویان به جای مانده و گردشگران زیادی را در ایام نوروز به خود مجذوب کرده است، اما در نوروز ۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا درهای آن به روی گردشگران بسته است.
  • ميدان توپخانه كه يكي از قديمی‌ترين ميادين شيراز است در ایام نوروز هر سال، محوطه بیرونی مجموعه ارگ کریمخانی ،مملو از مسافران و گردشگران نوروزی بود، اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا این مکان هم خلوترین ایام خود را پشت سر می‌گذارد.
  • گردشگران نورزی در کنار حوض و آبنمای قدیمی نمای داخلی ارگ کریمخان زند، به همراه خانواده در طی سفر به شیراز عکسی به یادگار میگیرند، که امسال(نوروز۹۹)  این اماکن به علت شیوع ویروس کرونا تعطیل است.
  • باغ عفیف آباد یا باغ گلشن یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین باغ های شیراز است که از دوره صفویان به جای مانده و گردشگران زیادی را در ایام نوروز به خود مجذوب کرده است. این مکان در نوروز ۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا درهای آن به روی گردشگران بسته است.
  • هر سال گردشگران و مسافران نوروزی برای بازید از موزهای اماکن تاریخی شیراز، در صف‌های طولانی می ایستادند که امسال(نوروز ۹۹) به دلیل شیوع ویروس کرونا، این مکان‌ها تعطیل شده است.
  • یکی از باغ های بسیار معروف ایران که در شیراز واقع شده باغ ارم هست که دارای چند بنای تاریخی و باغ گیاه شناسی است.
هر ساله در ایام نوروز یکی از مکان های شلوغ  شهر، این باغ زیبا و درختان و گیاهان بی نظیرش بود، ولی در نوروز ۹۹ به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا تمامی مکان‌های گردشگری تعطیل شده است.
  • یکی از بناهای تاریخی زیبا شیراز مربوط به دوره زندیه، کوچه قلوه سنگی پشت حمام تاریخی وکیل است، که هر ساله گردشگران برای بازدید و گرفتن عکس یادگاری به مکان زیبا سر می‌زنند، اما در نوروز ۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا خبری از گردشگر نیست.
  • هر ساله یکی از مکان‌های ثابت مسافران و گردشگران نوروزی به شیراز زندان و ارگ کریمخان است، که در نوروز ۹۹ این مجموعه تاریخی و فرهنگی شیراز به خاطر شیوع ویروس کرونا تعطیل بوده و از پذیرش گردشگران معذور است.
  • فضا سبز و نمای بیرونی قلعه کریمخانی، یا مجموعه زندیه که هر سال در فروردین‌ماه مملو از مسافران و گردشگرانی بود که به بهانه نوروز به شهر شیراز سفر میکردند، اما در نوروز ۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا خلوت‌ترین روزهای خود را پشت سر می‌گذارد.
  • نمای بیرونی محوطه قلعه کریمخانی که مسافران و گردشگران زیادی عکس‌هایی با خانواده به یادگار از این اماکن تاریخی شهر ثبت می‌کنند، ولی امسال(نوروز۹۹) به دلیل شیوع ویروس کرونا سفرها کنسل شده و گردشگران برای حفظ سلامتی خود وخانواده در خانه مانده‌اند.
برچسب ها: کرونا ، گردشگری ، نوروز ، نوروز99
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار