حرف و حدیث‌های ماسکی؛
دکتر مصطفی جلالی فخر (متخصص داخلی و منتقد فیلم)
کد خبر: ۸۳۵۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۳ 30 March 2020

«همه باید در خارج از منزل از ماسک استفاده کنند». در صورتی که مجبور به خروج از خانه شده‌اید، این توصیه، بهترین راه کاهش احتمال ابتلا به کروناست. دستورات سازمان بهداشت جهانی، همواره بر اساس بدترین شرایط دسترسی تعیین می‌شوند و گاه میان بد و بدتر، بد را انتخاب می‌کنند. آن‌ها مجبورند در شرایط کمبود جهانی ماسک، امنیت اجتماعی را نسبت به افزایش ابتلا در الویت قرار دهند.
مقایسه رشد ابتلا و مرگ در کشورهایی که پوشیدن ماسک در آن‌جا اجباری بوده، به وضوح نشان داده که این کار ضروری ست. رئیس مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های چین نیز عدم استفاده عمومی از ماسک را یک «اشتباه بزرگ» خواند.

احتمال باقی ماندن کرونا در هوا تا سه ساعت، به شدت مطرح است و چالش مهمی ست که برخی محققان بر درستی آن‌ اصرار دارند. نکته مهم‌تر این که ویروس در بزاق فرد مبتلا یا ناقل بی‌علامت وجود دارد و نه تنها با سرفه و عطسه، بلکه با حرف زدن هم در هوا پرتاب می‌شود. و این مسئله در مراکز بسته مثل مراکز خرید و وسایل حمل و نقل عمومی و حتی در مجاورت‌های تصادفی، احتمال انتقال را بیشتر می‌کند.‌

از سویی، مگر ناقلین بی‌علامت می‌دانند که ناقل‌اند تا ماسک بزنند؟ پس این توصیه که افراد سالم نیازی به ماسک ندارند، فاقد ضمانت کافی ست. و جالب این که در عکس‌ها می‌بینیم یک مقام سازمان بهداشت جهانی که بر طبل شوم عدم ضرورت استفاده همگانی از ماسک‌ می‌کوبد، خودش در کنفرانس خبری ماسک زده است. اغلب مسئولین نیز در جلسات کاری خود ماسک‌ زده‌اند، که کار درستی ست و کار درست‌تر این است که در رسانه نگوییم افراد سالم‌ نیازی به ماسک ندارند!

پرسش بعدی این است که چه ماسکی بزنیم؟ ماسک‌های معمولی استاندارد کافی‌ست و فقط در مراکز درمانی بایستی از ماسک‌های N95 استفاده کرد، با این‌ یادآوری که پس از هشت ساعت استفاده فعال، باید دور انداخته شوند. ماسک‌های پارچه‌ای و اغلب مشکی که اخیرا زیاد شده نیز ارزشی در حد صفر دارند. بامزه این که ماسک‌های لاکچری هم به بازار آمده‌اند! حرف بعدی خیلی‌ها را می‌دانم و جوابم این‌ است که من فقط اطلاع‌رسانی می‌کنم و هیچ دستی در دولت و وزرات بهداشت و جاهای دیگر ندارم تا بتوانم به این اعتراض و پرسش پاسخ دهم که «ماسک گیر نمیاد! از کجا تهیه کنیم؟!» و پزشکان و پرستاران در مراکز درمانی هم‌ دسترسی آسانی به ماسک، به ویژه N95 ندارند. اما این‌ دلیل نمی‌شود که نگویم «همه باید در خارج از منزل، از ماسک‌ استفاده کنیم».

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار