گزارش دفتر مطالعات پایه منابع آب نشان می‌دهد؛‌ میزان بارش های کشور اگرچه از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۹۸) تا دهم فروردین ۹۹ به ۲۳۱.۹ میلی‌متر رسیده، اما هنوز نتوانسته کسری نسبت به سال آبی پارسال را جبران کند.
کد خبر: ۸۳۵۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲ 30 March 2020

بارش های کل کشور در سال آبی پارسال (ابتدای مهر۹۷ تا آخر شهریور ۹۸) و تا ۱۰ فروردین ۹۸ به میزان ۲۶۱.۵ میلیمتر رسیده بود که آمار بارش های امسال و در همین بازه زمانی نشان از کاهش دارد.

کاهش میزان بارش های امسال در قیاس با پارسال در حالی است که میزان مصرف آب در کشورمان به طور متوسط ۲ برابر میانگین جهانی است.

این روزها و به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور میزان مصرف آب روبه فزونی گذاشته و تداوم مصرف بی رویه احتمال بحران کم آبی در ماه های آینده را جدی تر خواهد کرد.

تازه ترین گزارش دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران درعین حال نشان می دهد، میزان بارش های کنونی نسبت به دوره درازمدت ۵۱ ساله که بارش آن ۱۸۹.۸میلیمتر بوده از رشد ۲۳ درصدی برخوردار شده است.

روند بارش ها در حوضه های ۶ گانه اصلی کشور هم به گونه ای است که فقط در دو حوضه اصلی میزان بارش نسبت به دوره مشابه پارسال رشد مثبت دارد.

طبق گزارش دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، میزان بارش ها در حوضه آبریز دریای خزر از ابتدای مهر ماه تا ۱۰ فروردین امسال ۳۰۴.۳ میلیمتر است که نسبت به دوره مشابه پارسال که ۴۰۱ میلیمتر بارندگی داشت روندی کاهشی را نشان می دهد.

این روند در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان هم به همین ترتیب یعنی با کاهش همراه شده است؛ زیرا پارسال این حوضه ۴۴۸.۱ میلیمتر بارندگی دریافت کرده بود که امسال تا دهم فروردین فقط ۳۸۰ میلیمتر بارندگی را نشان می دهد.

بارش های حوضه آبریز دریاچه ارومیه هم با کاهش نسبت به پارسال که ۳۶۰.۶ میلیمتر بارندگی داشت روبرو شده و درسال آبی جاری ۲۳۹.۷میلیمتر بارش دریافت کرده است.

روند بارش ها در حوضه آبریز فلات مرکزی، روندی مثبت نسبت به سال آبی پارسال است.

پارسال این حوضه از ابتدای سال آبی (مهر۹۷) تا ۱۰ فروردین ۹۸ به میزان ۱۵۷.۶ میلیمتر بارندگی داشت؛ درحالی که امسال ۱۵۸.۷ میلیمتر دارد.

حوضه مرزی شرق روند بارش های متفاوتی تری را نسبت به پارسال تجربه می کند به گونه ای که میزان بارش های پارسال این حوضه از ابتدای سال آبی (مهرماه ۹۷) تا دهم فروردین ۹۸ فقط ۶۸ میلیمتر بوده درحالی که امسال ۱۰۵.۲میلیمتر بارندگی را تجربه می کند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار